Čísla Federální volební komise mluví jasně. Podle posledních údajů měla Trumpova kampaň na konci září na účtech 63 milionů dolarů, zatímco Biden měl k dispozici 177 milionů.
Demokratický kandidát tak v posledních dnech před volbami může spustit masivní reklamní ofenzivu. Za reklamní čas v televizi nyní utrácí dvakrát víc než Trump, přičemž cílí na klíčové státy, kde před čtyřmi roky demokraté prohráli: Pensylvánii, Floridu či Michigan.
Například v úterý během finále play-off baseballové ligy mohly miliony Američanů zhlédnout reklamu vykreslující Joe Bidena jako sjednotitele, který rozhádanou zemi dokáže usmířit. Odvysílání šedesátivteřinového spotu vyšlo podle analytiků na čtyři miliony dolarů.
Republikánská kampaň naopak odvolala reklamy v Ohiu či Iowě a Trump se dva týdny před volbami místo agitování v klíčových státech vydal do Kalifornie. Ne že by očekával, že tuto liberální baštu dostane na svoji stranu. Na benefiční akci povzbuzoval mecenáše, aby se plácli přes kapsu.
Šéfové jeho kampaně šetří, kde můžou, a tvrdí, že na penězích zas tak nezáleží: Hillary Clintonová přece před čtyřmi roky také utratila za reklamy dvakrát víc. „Na reklamní čas v televizi máme dostatek, téměř třikrát víc než v roce 2016,“ uvedl šéfmanažer kampaně Bill Stepien.
Sám Trump ujišťuje, že kdyby chtěl, mohl by „být králem fundraiserů“. „Dejte mi seznam stovky největších firem. Zavolám jejich prezidentům, zaplatí cokoliv budu chtít. Ale pak bych byl jejich dlužníkem. To nechci,“ vysvětloval v úterý na mítinku v Pensylvánii.
Jak utratit miliardu
Jak poznamenává agentura AP, ještě na jaře byla situace opačná. Na účtech Trumpovy kampaně bylo o 190 milionů dolarů více, než měl k dispozici někdejší demokratický viceprezident. V květnu ji její šéf Brad Parscale přirovnal k Hvězdě smrti z Hvězdných válek, která se právě chystá poprvé vystřelit.
Trumpovi se skutečně podařilo nashromáždit úctyhodnou sumu. Republikánské politické operace na jeho znovuzvolení shromáždily od roku 2017 nejméně miliardu dolarů. Problémem je, že Trumpovi stratégové peníze utráceli neefektivně.
Deset milionů dolarů stála jedna jediná reklama odvysílaná během únorového Super Bowlu. Tedy devět měsíců před volbami, kdy se ještě zdaleka nevědělo, kdo z demokratických primárek vzejde jako prezidentův vyzyvatel.
Z fondů na znovuzvolení šlo i 39 milionů dolarů právníkům, které prezident povolal do boje během impeachmentu. Patnáct milionů dolarů stála příprava volebního sjezdu, který se nakonec z velké části konal virtuálně.
Milion a půl stál reklamní čas ve Washingtonu D.C. Zde sice vždy s přehledem vítězí demokraté, takže plýtvat penězi tu nemá smysl – na televizi tu však kouká i prezident. Šéfmanažer kampaně Brad Parscale nechal pořídit flotilu luxusních aut a 39 milionů dolarů utratil skrze své vlastní firmy.
Opice s plamenometem
Parscale během léta dostal padáka, vaz mu zlomilo poloprázdné hlediště na Trumpově mítinku v Oklahomě. Kdo všechno se na Trumpově kampani obohatil, není jasné. Podle údajů získaných agenturou AP šlo celkem o 356 milionů dolarů na účty netransparentních firem.
Trumpova reklama odvysílaná během Super Bowlu v únoru 2020:
„Utráceli peníze zbytečně brzy za marnotratné reklamy a členové kampaně si osvojili životní styl bohatých a slavných,“ řekl AP republikánský konzultant (a Trumpův kritik) Mike Murphy. „Kdybyste měli deset opic s plamenometem, nenaložili by s těmi penězi tak stupidně,“ dodal.
Pochyby o způsobu, jakým Trumpova kampaň utrácí peníze, panují i mezi některými jeho bohatými příznivci. Například hazardní magnát Sheldon Adelson, zřejmě nejštědřejší mecenáš Republikánské strany, nedávno spolu s manželkou přispěl na Trumpovu obhajobu částkou 75 milionů dolarů.
Může se Trump ještě zachránit? Biden to v kapse nemá, píší si demokraté |
Poslali je na účet politického výboru Preserve America, který je mimo kontrolu Trumpových politických operativců. Vznikl teprve v srpnu a platí reklamy vykreslující Joe Bidena jako slabocha, který nedokáže zastavit řádění radikální levice v ulicích a zastavit odliv pracovních míst.
Jiní velcí dárci se už místo obhajoby Bílého domu soustředí na jiné cíle. „Nejdůležitější je udržet republikánskou většinu v Senátu. To je zeď proti veškeré špatné politice, kterou chtějí demokraté prosazovat,“ řekl AP Dan Eberhart, který na Trumpovo znovuzvolení dal 190 000 dolarů.