Čínu s Tibetem spojila nejvýše položená trať

  15:29aktualizováno  15:29
Čína zahájila provoz na nejvýše položené železniční trati světa, která spojí Tibet se zbytkem čínského území. Trasa je dlouhá 1142 kilometrů. Protne zasněženou tibetskou náhorní plošinu, známou jako "střecha světa". Spojuje čínské město Golmud s tibetskou metropolí Lhasou.

Cesta z Pekingu do Lhasy by měla trvat přibližně dna dny | foto: Reuters

Téměř 1000 kilometrů trati se bude nacházet nad čtyřmi tisíci metry nad mořem a v nejvyšším bodě se vlak vyšplhá do 5 072 metrů nad mořem.

Cesta z Pekingu do Lhasy, čítající 4 561 kilometrů, by měla trvat 48 hodin, což je zásadní pokrok oproti dosavadnímu spojení autobusy, které nekvalitní, často zledovatělé silnice zdolávaly celé dny. Jízdenka by přitom měla z Pekingu až do Lhasy vyjít na pouhých 49 dolarů za sedadlo a 158 dolarů za lůžko, tedy podstatně levněji než letadlo, v němž navíc pasažéři trpěli při hrůzostrašném přistávání.

Pro cestující budou k dispozici kyslíkové masky a lékařský tým a ve vagonech bude uměle udržován normální atmosférický tlak, aby se předešlo výškové nemoci. Skla oken poskytnou ochranu před ultrafialovými paprsky ostrého slunce.

Nová železnice by se měla stát magnetem pro turisty, především exiloví Tibeťané bojující za autonomii Tibetu však upozorňují, že její otevření s sebou přinese nekontrolovaný příliv přistěhovalců z řad etnických Číňanů do Tibetu, což by mohlo vážně poznamenat unikátní kulturu tohoto odlehlého regionu.

Emigranté protestují
Tibetští emigranti žijící v Indii již v pondělí proti železnici protestovali. Přelezli plot čínské ambasády v Dillí, zapalovali čínské vlajky a označili vlaky za "smrtelnou ránu" Tibetu.

Tibetský mládežnický kongres uvedl, že železnice je projevem "demografické agrese" a že Peking ji hodlá v příštích deseti letech využít k přemístění 20 milionů etnických Číňanů do Tibetu.

Ekologové se bojí, že železnice ohrozí křehké horské ekosystémy. Někteří dokonce vyjádřili obavy, že globální oteplování by mohlo způsobit roztátí permafrostu (věčně zmrzlé půdy) a narušit stabilitu kolejí.

Čínští představitelé usilovali o stavbu železnice do Tibetu roky. V roce 1984 byla vybudována trať až na okraj tibetské náhorní plošiny do městečka Golmud, které je vzdáleno více než tři tisíce kilometrů od Pekingu. Inženýři však plány na protažení trati do Tibetu vzdávali s poukazem na problémy pokládání kolejí v permafrostu a na extrémní teplotní rozdíly na trase. Trať pro "Nebeský vlak" se tak začala budovat až v roce 2001.

Rekordy nové trati

Jde o nejvyšší železniční trasu na světě, více než 960 kilometrů kolejí bylo položeno ve výšce nad čtyři tisíce metrů nad mořem.
V nejvyšším bodě protíná trať výšku 5 072 metrů nad mořem, čímž ještě o 200 metrů překonává dosavadní rekord andské železnice v Peru.
Na trati bude i nejvyšší železniční stanice světa Tchang-ku-la ve výšce 5 068 metrů nad mořem a také nejvýše položený tunel planety Feng-chuo-šan ve výšce 4 905 metrů nad mořem.
Autoři:

  • Nejčtenější

Skončíte s rozdrceným tělem a roztříštěnými kostmi, hrozí čínský prezident

Čínský prezident Si Ťin-pching na návštěvě Nepálu pohrozil, že kdokoliv se pokusí rozdělit Čínu, skončí s "rozdrceným...

Zeman nastoupil v doprovodu dcery do nemocnice, zůstane tam do neděle

Prezident Miloš Zeman přijel v doprovodu ochranky a své dcery Kateřiny na interní kliniku Ústřední vojenské nemocnice v...

Johnson neprosadil dohodu s EU. Pak si řekl i neřekl o odklad brexitu

Dolní komora britského parlamentu na sobotním mimořádném zasedání neschválila návrh dohody o brexitu. Vláda premiéra...

Pusťte mě ven, volal mrtvý muž z hrobu. Pozůstalí se jen smáli

Pohřeb irského vojáka Shaye Bradleyho byl v mnoha ohledech velmi neobvyklý. Po umístění rakve se z hrobu začal ozývat...

Šéfka pražských Pirátů se scházela s obžalovaným manažerem JCDecaux

Předsedkyně pražských Pirátů a zastupitelka Michaela Krausová se scházela s manažerem reklamní firmy JCDecaux Tomášem...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Britští poslanci o dohodě hlasovat nebudou, podle Bercowa je rozhodnuto

Britský parlament v pondělí nebude hlasovat o nové brexitové dohodě, kterou minulý týden dojednal premiér Boris Johnson...

Opilý muž se za letu snažil otevřít dveře, svázali ho plastovou folií

Pasažéři čtvrtečního letu společnosti Nordwind směřujícího z Ruska do Thajska si na palubě prožili hotové peklo....

Trudeau míří v Kanadě k volebnímu vítězství, ztratí ale absolutní většinu

Liberální strana premiéra Justina Trudeaua má v Kanadě podle dosavadních výsledků nakročeno k volebnímu vítězství....

Trump brutálně „zavraždil“ Sorose a Obamu. Novináři jsou videem zděšeni

Na konferenci příznivců amerického prezidenta Donalda Trumpa v Miami zveřejnili kontroverzní video, v němž je hlava USA...

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.

Najdete na iDNES.cz