Pro překonání Beringova průlivu by byl nutný podmořský tunel dlouhý zhruba 200 kilometrů, uvedl železniční expert Wang Meng-šu. "Už o tom jednáme. Rusko o něčem takovém přemýšlí už mnoho let," citoval Wanga britský Guardian.
Trať by měla být 13 tisíc kilometrů dlouhá, Transsibiřskou magistrálu by tak překonala o tři tisíce kilometrů. Tunel pod Beringovým průlivem by byl čtyřikrát delší než Eurotunel pod kanálem La Manche.
Průměrnou rychlostí 350 km/h by celou trať bylo možné urazit za dva dny, uvedl Guardian s odvoláním na čínská státní média. Podle britského listu není zřejmé, jestli čínská vláda o velkolepém plánu jednala s ostatními státy, přes jejichž území by železnice měla vést, tedy s Ruskem, Kanadou a Spojenými státy.
"Projekt financuje a uskuteční Čína. Detaily ještě musí být upřesněny," uvedl čínský státní deník China Daily. Technologie pro technologicky náročnou stavbu je již vyvinutá a poslouží při stavbě tunelu z provincie Fu-ťien na ostrov Tchaj-wan, tvrdí list.
Čínští inženýři letos oprášili také dvacet let starý plán na podmořský tunel pod Pochajským zálivem, který má být dlouhý 123 kilometrů, tedy dvakrát více, než měří dosud nejdelší tunel Seikan v Japonsku (více čtěte zde).