Lidé svá kola parkují všude možně, ve velkých megalopolích jako je Peking nebo Šanghaj se kola začala rychle kupit v dlouhých řadách a na velkých hromadách. Policie proto z už tak přeplněných ulic opuštěná kola odváží na okraje měst, kde vytvářejí obrovskou barevnou skládku.
Původně se tomu říkalo „Uber pro cyklisty“. Nyní je už půjčování kol ve velkoměstech pro mnoho obyvatel běžnou součástí všedního dne. Po ulicích tu pravidelně jezdí miliony cyklistů.
Systém půjčování kol funguje jednoduše: uživatelé si do mobilu stáhnou aplikaci, zaplatí pár jüanů a odemknou si jedno z kol. Po jízdě do cílové destinace kolo pomocí aplikace zase zamknou. Některá města vybudovala pro bikesharing speciální parkoviště pro kola, ale většinou je uživatelé můžou zanechat kdekoliv v ulicích.
Většina firem pronajímající kola jsou startupy. Ty si najímají pracovníky, kteří kola zanechaná na ulici sbírají a starají se o tom, aby se nahromadila na jednom místě. Tempo velkoměst ale firmy nestíhají. O úklid kol se proto musí čím dál tím častěji starat městské samosprávy.
Trend nastartovala firma Ofo
Cyklománii rozpoutala zejména firma Ofo, která vznikla v roce 2015 jako projekt studentů z pekingské univerzity. Na konci roku 2016 rozšířila po čínských městech celkem 85 tisíc žlutých jízdních kol. Nyní je v tomto odvětví globálním lídrem a v loňském roce expandovala i do Prahy.
Ačkoli je půjčování kol v čínských velkoměstech velmi oblíbené, nabídka vysoce přesahuje poptávku. Některé společnosti mezitím již zkrachovaly.
Velkou ztrátu utrpěla na podzim i kdysi třetí největší společnost Bluegogo. Desetitisíce modrých kol s jejím logem teď na na odstavných parkovištích čekají, co s nimi bude dál.
Peking a Šanghaj dokonce stanovily horní hranici pro počet kol ve městě. Pravidla však přijaly příliš pozdě a mnoho kol proto skončilo na skládkách za městem. V současné době je jasné, že rychlou expanzi trendu sdílení kol čínská města nezvládla. Co se stane s hromadami zánovních jízdních kol ale nikdo neví.