Čeští vědci začínají hledat mimozemský život

• 4
Čeští astronomové se vydávají na dosud neprošlapanou cestu. Zanedlouho se budou i oni podílet na hledání mimozemských civilizací. Stačí jen "maličkost": přijetí do Evropské jižní observatoře (ESO), jež má řadu observatoří v optimálních podmínkách chilských And. "Je to na dobré cestě. I peníze na zaplacení vstupního poplatku se konečně zřejmě najdou," říká Zdeněk Pokorný z brněnského planetária.

Observatoře v Chile jsou vybaveny spektroskopy, s nimiž lze najít od země ne příliš vzdálené exoplanety, tedy planety obíhající kolem jiné hvězdy, než je naše slunce. Právě ony vzbuzují naděje, že je na nich život. První exoplaneta byla objevena právě před deseti lety. Dodnes k ní přibylo dalších sto jedna exoplanet.

Nejbližší jsou od země vzdáleny jen několik desítek světelných let. "Jiné naopak stovky," říká Petr Jakeš z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Kvůli přístrojům s malou rozlišovací schopností však astronomové exoplanety zatím nevidí.

"Víme jen něco málo o jejich velikosti (dvoj- a víceronásobky Jupitera), hmotnosti a látkách, z nichž jsou složeny," dodává Jakeš. A přiznává, že exoplanety zvyšují pravděpodobnost, že se na nich rozvinul život. Byť může být pro lidské chápání nepochopitelný a zažitým představám zcela se vymykající. "Nemůžeme čekat, že se ve vesmíru setkáme s druhou zeměkoulí," usmívá se Jakeš.

Mají se tedy lidé začít bát, či naopak radovat z možné blízkosti neznámé civilizace? "Lidé se mohou radovat z toho, že v této části vesmíru jsou jedineční, ale nelze přitom vyloučit, že v jeho jiné části existují organismy, které jsou stejně organizované jako lidé," míní vědec Jakeš.

Exoplanety i podle Zdeňka Pokorného dokazují výjimečnost a vzácnost naší planetární soustavy, a tím i zeměkoule. Současně však mohou přispět k objasnění vzniku různých typů planetárních soustav. "Nelze už tolik lpět na tom, že vznik jiné planetární soustavy se odehrával za stejných podmínek jako zrození té naší. Mohlo to být velmi různé. Nepoužitelná je už tedy věta: My jsme ti nejdůležitější a tak jako u nás to bylo i jinde," připomíná Pokorný.

Představa za rohem číhající cizí civilizace, která nás zotročí, je podle astronomů absurdní. Pokud totiž prý někde vyspělá kultura opravdu je, o lidech určitě neví. "Jako my zatím nevíme o ní," říká Jakeš.

Pokorný se nicméně domnívá, že život v té nejjednodušší podobě není ve vesmíru výjimečný. Něco jiného je život ve vyšších formách rostlinných či živočišných. "Ten je opravdu vzácný. Že na zemi vznikl, a dokonce se dlouho udržel, je naprosto unikátní."

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Nejlepší videa na Revue