Vlak měl podle dat z černé skříňky jen několik desítek sekund před nehodou jet rychlostí 192 kilometrů v hodině. Následně pak začal prudce brzdit a v okamžiku vykolejení jel 153 km/h, píše server BBC. Podle španělských médií není jasné, zda brzdu aktivoval strojvedoucí, anebo se spustila automaticky.
Mše za zemřeléZádušní mši za oběti tragické nehody sloužil v pondělí večer santiagský arcibiskup Julián Barrio. "V srdci vás nosí celá Galicie a celé Španělsko," řekl na adresu obětí během své úvodní promluvy. "Všichni se modlíme také za ty, kteří bojují v nemocnici o život," připomněl duchovní dalších 70 lidí, kteří po nehodě zůstávají v nemocnicích. Když začali účastníci mše vycházet z katedrály, čekal je mohutný potlesk stovek lidí shromážděných k tryzně na náměstí. Zdroj: ČTK |
Španělský deník El País přinesl informaci od zdroje z vyšetřování, podle kterého strojvedoucí nevěnoval pozornost řízení vlaku v úseku až sedmi kilometrů od místa nehody. Verzi o jeho zavinění potvrzuje i fakt, že podle záznamu ze skříněk ve chvíli havárie telefonoval s jedním z pracovníků dopravní společnosti Renfe, která vlak provozovala.
"Minuty před vykolejením vlaku obdržel strojvedoucí telefonát s několika pokyny pro následující cestu a informace o tom, kam má zajet v cílové stanici vlaku ve městě Ferrol. Z obsahu konverzace a zvuků v pozadí je patrné, že po telefonu konzultoval také nějaké údaje z dokumentů nebo mapy. Z rozhovoru je také patrné, že nemohl věnovat plnou pozornost řízení soupravy," stojí v prohlášení vyšetřovatelů.
Spletl jsem si místo nehody, přiznal před soudem stojvedoucí
Strojvedoucí Francisco José Garzón už v neděli vypovídal před soudem. Přiznal, že vjel do zatáčky příliš rychle. Podle agentury EFE uvedl, že si spletl místo vzdálené zhruba tři kilometry od nádraží v galicijském městě Santiago de Compostela s jiným úsekem na trati.
Vyšetřující soudce Luis Aláez následně Garzóna formálně obvinil ze zabití a ublížení na zdraví z nedbalosti. Soudní slyšení, které trvalo zhruba dvě hodiny, probíhalo za zavřenými dveřmi.
Žádná ze stran zahrnutých do případu, tedy státní železniční společnosti Renfe a Adif a dvě pojišťovny, nepožádala o uvěznění Garzóna až do rozsudku a soud podle prohlášení nevidí riziko, že by Garzón mohl uprchnout. Pro propuštění z vazby však stanovil podmínky, které musí obviněný strojvůdce dodržovat: pravidelně se hlásit u soudu, odevzdá cestovní pas a až do vynesení rozsudku nesmí řídit vlaky (více o rozhodnutí soudu čtěte zde).
Strojvedoucí už svou vinu fakticky doznal již krátce po nehodě, kdy podle záznamů policejního vyšetřování říkal jednomu z policistů, který se jej snažil uklidnit: "Jak chcete, abych se uklidnil? Po tom, co jsem způsobil, chci zemřít."
Ve hře jsou nová bezpečnostní opatření
Při nehodě vlaku u španělského města Santiago de Compostela zahynulo 79 lidí. V nemocnici po nehodě zůstávají desítky dalších. Dvaadvacet je jich stále v kritickém stavu.
Vedení Renfe i lidé z vládního úřadu dohlížejícího na provoz železnic v úterý v reakci na tragickou nehodu uvedli, že přehodnocují bezpečnostní opatření v rychlovlacích. Ve hře je například zavedení automatické kontroly povolené rychlosti, které se v současnost používá, pouze pokud vlak převyšuje rychlost 200 kilometrů v hodině.
Zavedeno by také mohlo být pravidlo, podle něhož by dálkové rychlovlaky měly povinně v každém okamžiku cesty v kabině alespoň dva strojvedoucí. To v případě středeční tragédie neplatilo.
Kamera zachytila tragickou nehodu vlaku ve Španělsku:
25. července 2013 |