Čínská společnost CATL na konci loňského roku ohlásila dohodu s automobilovým koncernem Stellantis na výstavbě nového závodu pro výrobu baterií ve Figueruelas, kde Stellantis již auta vyrábí. Investice by měla činit 4,1 miliardy eur (přes 100 miliard korun).
Investiční záměr však lidé v obci sledují s obavami. Mnoho o něm neví. Kvůli výstavbě závodu by totiž mělo do městečka a jeho okolí přijít podle radnice na 2 200 pracovníků z Číny. Podle Bertola je příchod zahraničních pracovníků nutný, protože nikdo jiný ve Španělsku technologii nové továrny nezná.
Radnice nyní řeší, kde tolik lidí ubytovat. Podle starosty jsou volné ubytovací kapacity v obci prakticky nulové. „Chtějí být co nejblíže továrně,“ řekl Bertol, který již začal jednat se zástupci investorů. Podle něj je pravděpodobné, že se pro příchozí pracovníky postaví kontejnerové městečko.
Továrny baterií elektroaut staví v Evropě hlavně Čína, evropský projekt padl |
„Podle těch málo informací, které mám, hledají pozemky pro kontejnery,“ řekl starosta, jenž podle svých slov také nemá o příchodu pracovníků z Číny moc informací.
Podle deníku El País chce investor v blízkosti továrny ubytovat všechny zaměstnance s výjimkou vyšších manažerů a jejich rodin, pro které hledá ubytování v Zaragoze.
Bližší informace o příchodu dělníků z Číny nemají ani místní odbory, jež působí mezi zaměstnanci v závodě koncernu Stellantis. Slibují však, že se budou snažit dohlédnout na to, aby čínský investor dodržoval všechna práva, která mají ve Španělsku zaměstnanci.
Stellantis zastavil výrobu čínských elektromobilů v Polsku. Je to msta za cla?![]() |
„Musí dodržovat španělské zákony, zdejší dohody a podmínky,“ uvedl šéf odborového svazu UGT v regionu Aragonie, kde se Figueruelas nachází, José Juan Arceiz.
Obec však nečelí podobnému problému poprvé, píše El País. Na začátku 80. let, kdy vznikala současná továrna na automobily, do obce a okolí přijel velký počet expertů a pracovníků z Japonska, Německa a Spojených států. Tehdy s komunikací pomáhali i američtí vojáci z nedaleké základy v Zaragoze, řekli deníku pamětníci.
V nové továrně na baterie by mělo pracovat na tři tisíce lidí. Výroba by měla začít v roce 2027.

Figueruelas
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz