Zprávu přinesl MailOnline. Student, který si hodlá ulevit od psaní eseje, diplomové či disertační práce, si její vytvoření jednoduše objedná na webové stránce nabízející rychlou a snadnou pomoc od předních britských profesionálů. Přes chat nebo po telefonickém rozhovoru s konzultantem vyřídí formality, dohodnou se na jaké téma práce bude, jaký bude její rozsah a upřesní datum jejího odevzdání.
Rozhodují dolary. Úplatky udržují kastovní systém na univerzitách v USA |
Firmy, které se tímto byznysem zabývají, studentům pošlou kompletní práci, do níž už si student doplní pouze své jméno. Pak ji může odevzdat svému vedoucímu. Agentury tvrdí, že se práci snaží napsat tak, aby odpovídala studijním výsledkům studenta a slibují, že bude mít požadovaný obsah a akademickou kvalitu. Také zaručují, že nepůjde o plagiát.
Práce jsou totiž napsané autorem od začátku až do konce a neopisují jiné. Je tedy téměř nemožné, aby někdo poznal, že jde o koupené dílo. Britští studenti mají po odevzdání z velké části vyhráno, práci stačí už jen obhájit. Agentury nabízí i zasvěcení a provedení celým textem, aby vše vypadalo věrohodně. Studenti si tak za velmi tučnou sumu koupí titul a prokázaní podvádění je téměř nemožné.
Vykořisťování afrických absolventů
Podle MailOnline práce píší absolventi vysokých škol v Keni, kteří po úspěšně ukončeném studiu nemohou nalézt uplatnění, a tak pomáhají britským studentům obejít školský systém.
Za každou napsanou normostranu však afričtí absolventi dostávají pouhých několik desítek centů. Na podvodném psaní esejí a závěrečných prací tak vydělávají především společnosti, které tyto služby zprostředkovávají.
Ceny za disertační práci se pohybují mezi 2 500 až 6 200 liber, v přepočtu mezi 75 až 190 tisíci korun. Cena se vypočítává podle rozsahu, ale i podle toho, jakou chtějí studenti získat známku.
Studenti si radí, jak opsat závěrečnou práci. Stačí překlad či přeházet slova |
Jedna z největších „továren na eseje“ pro deník uvedla, že prodává práce více než dvanácti tisícům studentů ročně. Společnost zpracovává více než sto objednávek denně, z toho 15 až 20 jich jsou práce disertační.
Britští odborníci specializující se na akademickou integritu a podvádění jsou zděšeni a přiznávají, že jde o obrovský problém. „Tento průmysl vydělává v celosvětovém měřítku stovky milionů liber,“ řekli deníku.
Další se snaží, aby reklama na nákup těchto služeb byla nezákonná a nepodněcovala tak studenty k jednodušší cestě za získání titulu.
Problém se týká nejenom Velké Británie, ale i několika dalších anglicky mluvících zemí. Na Novém Zélandu a v některých částech Spojených států už reklamu na „továrny na eseje“ zakázaly.
V loňském roce se o podobný přístup snažilo 46 předních představitelů britských univerzit, když napsali výzvu ministrovi školství Damianu Hindsovi k zakázání takových reklam.