Most dlouhý téměř třicet kilometrů by překlenul průliv zvaný Brána slz (Bab-al-Mandab) a propojil by Džibutsko s Jemenem.
"Není to ale jen o těch dvou zemích. Je to o kontinentech: Africe a Asii," citují Washington Post Tárika Ajáda, šéfa společnosti Noor City Development Corp., která má stavbu řídit.
V čele ambiciózního projektu stojí dubajská společnost Middle East Development LLC, vedená Tárikem bin Ládinem.
Shoda jmen s hlavou teroristické sítě Al-Kajda Usámou bin Ládinem není náhodná. Tárik je starší bratr nejhledanějšího muže světa.
Rozvětvený saúdskoarabský klan bin Ládinů podniká ve stavitelství už desítky let. Má za sebou například rekonstrukce svatých míst v Mekce a Medině. Finanční kontakty s Usámou rodina přerušila v polovině 90. let.
Současný projekt, který už obdržel požehnání vlád na obou stranách průlivu, je zatím nejambicióznější. Mnohé napovídá už jeho cena. Vyjít by měl na deset až dvacet miliard dolarů. "Šejch Tárik má ten sen už mnoho let. Chce sloužit své zemi," tvrdí Džamíl Muršed, právník bin Ládinovy společnosti.
Se stavebními pracemi by se mohlo začít už za rok. Most má být přitom jen začátek. Bin Ládinovi chtějí na obou jeho stranách vybudovat rozšířené přístavy a obchodní zóny. "Za deset až dvanáct let uvidíte v průlivu město, které se podobá Dubaji nebo Hongkongu," slibuje Muršed.
Na druhu stranu se už chystají určitá omezení. Ze zón budou vykázány zbraně i oblíbená "žvýkací" droga khat, kterou v Jemenu konzumuje osmdesát procent mužů. "Bude to moderní město," říká právník.
Vzdušné zámky
Náročný projekt zatím vyvolává na obou stranách průlivu spíš pochybnosti. "Když o něm s lidmi mluvím, 99 procent z nich si myslí, že jde o vtip," tvrdí Ammán Sajíd z firmy Noor City. Opatrná je zatím i jemenská vláda, která zastává názor "když to vyjde, budeme rádi".
Konstrukci stojí v cestě skutečně mnoho překážek. Oblast je seizmicky aktivní, vody kolem rohu Afriky brázdí piráti a náročná by byla i samotná výstavba.
"Z inženýrského pohledu je to ohromná výzva. Myslíme ale, že se to dá zvládnout," prohlásil Henrik Andersen z dánské firmy COWI, která most navrhuje.