Plavidlo Costa Deliziosa je dlouhé zhruba 300 metrů a pojme až 3 tisíce pasažérů. Jachta, která jen těsně ušla střetu, měří na délku 50 metrů. Vedle obrovské lodi se zdá na videu zcela nepatrná. „Vrazi“ a „gauneři“ jsou nejmírnější výrazy, kterými Italové pozorující manévr zúčastněné častují. Loď podle nich neměla v takovém počasí vyplouvat.
Posádka jachty se podle agentury AGI vyřítila na nábřeží. Remorkéru se na poslední chvíli podařilo cestu lodi z laguny usměrnit.
Na začátku června loď MSC Opera, která na palubě převážela víc než dva a půl tisíce pasážerů, proplouvala kanálem Giudecca a kvůli poruše motoru narazila do přístavního mola a další menší turistické lodi. Způsobila přitom lehká zranění čtyřem lidem.
Incidenty oživily ostrou debatu o tom, jak obří lodě poškozují křehký ekosystém laguny. Ekologové tvrdí, že plující kolosy přispívají k erozi základů města, které i s lagunou figuruje na seznamu světového dědictví UNESCO.
„Hlavní odpovědnost za to, co se stalo v neděli a co se může přihodit v budoucnosti nese ten, který za poslední měsíce neučinil žádné rozhodnutí,“ řekl starosta města Luigi Brugnaro. Měl přitom na mysli ministra dopravy Danila Toninelliho z protestního Hnutí pěti hvězd.
„Už jsme se načekali dost. A teď jsme velmi rozzlobení. Už máme dost výletních lodí u (náměstí) svatého Marka a v kanálu Giudecca. Ať ministr Toninelli co nejdříve sdělí institucím a občanům výsledky už x-té kontroly, co nařídil,“ dodal první muž Benátek.
V roce 2017 Itálie schválila plán rozvoje benátské laguny, který podporuje výnosnou turistiku okružních plaveb a zároveň je šetrný k městu. Výletní lodě mají do laguny vplouvat jinou cestou, nepřiblíží se při tom k náměstí svatého Marka a ty největší z nich budou kotvit na druhé straně zátoky.
Přes 5 tisíc lidí dnes poblíž náměstí Svatého Marka protestovalo proti „mořským obludám“. Vadí jim zejména to, že lodě v zátoce se staly dominantou památkově chráněného města. Mnoho lidí neslo transparenty s nápisy „lodě pryč z laguny“, zatímco další vypluli na loďkách přímo do kanálů.
Letos mají výletní lodě začít pomalu mizet z kanálu Giudecca, který lemuje náměstí svatého Marka a odděluje čtvrť Dorsoduro od ostrova Giudecca. Místo toho budou do laguny vplouvat více na jihu trasou, kterou již nyní využívají kontejnerové lodě a ropné tankery.
Největší výletní lodě mají kotvit v průmyslovém přístavu Marghera. Ostatní lodě budou pokračovat do nynějšího terminálu. Připlují k němu ovšem z druhé strany a laguna pod jejich trasou bude muset být prohloubena o několik metrů.
Obří výletní loď narazila do mola a do menší lodi na začátku minulého týdne: