Airbus 330-200 v barvách Air France na archivním snímku při přeletu Alp

Airbus 330-200 v barvách Air France na archivním snímku při přeletu Alp | foto: Air France

Automatické vzkazy z airbusu odhalily, co se v něm dělo těsně před tragédií

  • 342
Vyšetřovatelé zrekonstruovali podle automatických elektronických vzkazů, co se odehrálo v kabině těsně před zmizením letu Air France nad Atlantikem. Podle zpráv z airbusu letadlo nemělo správnou rychlost a kolaboval jeden palubní systém za druhým. Piloti letu AF 447 s problémy bojovali patnáct minut.

Podle zdrojů ze společnosti Air France, které citoval deník The Daily Telegraph, se letadlo s 228 lidmi na palubě dostalo poprvé do problémů ve tři hodiny ráno. V tu chvíli mělo za sebou necelé čtyři hodiny letu z Rio de Janeira do Paříže.

TRAGICKÝ LET AF 447

Letoun Air France se zřejmě rozpadl dřív, než se zřítil do Atlantiku

Krátce předtím, než stroj vstoupil do senegalského vzdušného prostoru, začaly přicházet automatické vzkazy o turbulencích. Letadlo se prý dostalo do vysokého a hustého bouřkového mraku, takzvaného kumulonimbu. Podle zdroje blízkého vyšetřování v tu chvíli Airbus A330-200 neměl správnou rychlost.

To znamená, že stroj letěl příliš pomalu, nebo naopak moc rychle. Každé letadlo má stanovenou optimální rychlost pro průlet nepříznivým počasím. Let AF 447 ji z neznámých důvodů nedosáhl.

Drama v posledních čtyřech minutách

Skutečné drama ale zřejmě začalo ve 3:10. V tu chvíli byl podle elektronických zpráv vypnutý automatický pilot. Z provozu ho mohl vyřadit kapitán letu nebo bezpečnostní systém, který v případě vážného kolapsu systému sám přepne na manuální řízení.

Pokud automatického pilota vyřadil kapitán, tak se zřejmě chtěl sám pokusit vyhnout nebezpečným bouřkovým mrakům. Odborníci ale upozorňují, že je takový manévr ve výšce, kde se letadlo nacházelo, extrémně náročný.

Olejová skvrna, která vznikla na Atlantiku zřejmě během pádu letounu Air France.

V tu samou chvíli navíc z letadla přišly první zprávy, které hlásily kolaps palubních počítačů. Jako první zkolaboval systém, který kontroluje křídlové a ocasní klapky. V tom okamžiku se spustil nouzový režim, který se aktivuje, když vypoví službu více elektronických systémů najednou.

Tento mód umožňuje letadlu pokračovat v letu, ale omezuje jeho stabilitu. Ve 3:12 zachytily přístroje z airbusu další kritickou zprávu. Podle ní přestaly správně pracovat počítače, které poskytují pilotům informace o výšce, rychlosti a směru letu.

PŘEČTĚTE SI

Španělští piloti zahlédli na trase francouzského airbusu záblesk

Ve 3:13 dorazily dvě kritické automaticky vysílané zprávy. Podle nich přestal fungovat hlavní i záložní letový počítač. Poslední zprávu zachytily přístroje ve 3:14. Podle specialistů z ní lze vyvodit, že v kabině náhle poklesl tlak nebo se letadlo ve vzduchu rozlomilo.

Tragédii nikdo nepřežil, tvrdí šéf Air France

V Atlantiku mezitím pokračuje rozsáhlé pátrání po letounu. Osádka brazilské vojenské lodě podle BBC našla další trosky stroje a předala je Francouzům, kteří vedou vyšetřování. Sériová čísla vytažených bójí budou porovnána s vybavením letadla, aby se tak ověřilo, že jde skutečně o jeho trosky. Pátrací týmy ale zatím marně hledají oběti tragédie nebo černé skříňky z letounu.

Generální ředitel Air France Pierre-Henry Gourgeon se na soukromé schůzce sešel s rodinami pozůstalých z letu 447 a řekl jim, že se musejí vzdát naděje, že někdo tragédii přežil. Potvrdil také verzi, že se letoun zřejmě rozpadl na kusy. Mělo se tak stát buď ve vzduchu nebo nárazem o vodní hladinu.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video