"Největší dnešní zprávou je, že jsme našli letecký tahač, nebo alespoň jeho část," uvedl člen výpravy Tony Stewart na blogu expedice.
Vědci po letadlu pátrali za pomocí mnoha přístrojů, nakonec jim hledání usnadnila příroda. "Našli jsme ho po úplňku, když byl velký odliv, největší, který jsme tu kdy měli," přiblížil Stewart okolnosti, které týmu k nálezu pomohly.
Tým hledal na Nový rok vhodné místo pro přistání, protože k němu měli přijet na návštěvu další výzkumníci. "Mark Farrell šel podél pobřeží a všiml si nějakého kovu mezi kameny ve vodě," popsal Stewart s tím, že jeho kolega pak v klidu došel zpátky a podělil se o objev s ostatními. Ti pak k místu běželi a už začali vymýšlet, jak dostat části ven.
Pozůstatek po expedici ze začátku 20. století
Letadlo zůstalo na Antarktidě po výpravě vědce a geologa Douglase Mawsona za začátku 20. století. Ten uspořádal dvě expedice, na tu první z let 1911-1914 si chtěl vzít i jednomotorové letadlo Vickers. Jeho křídla se ale poškodila ještě před začátkem výpravy, Mawson je proto chtěl použít jako motorové saně.
Nakonec výzkumníci letadlo využili při přípravě na výpravu - vytahovali s jeho pomocí výstroj na led. Motor ale nevydržel extrémní teploty, rozbil se a vědci pak stroj nechali na místě, připomněl Stewart.
Letadlo, první výrobek společnosti Vickers, naposledy někdo spatřil v polovině 70. let. Tehdy výzkumníci vyfotografovali kovový trup téměř zcela zakrytý ledem, píše agentura AP.
Tým nadace věřil, že je letadlo stále na tom samém místě, kde ho Mawson zanechal, tedy poblíž chatek a přístavu, které jsou po většinu roku uvězněné pod ledem.