Trosky letadla se našly asi 40 kilometrů od moskevského Domodědova letiště (10....

Trosky letadla se našly asi 40 kilometrů od moskevského Domodědova letiště (10. února 2018) | foto: Reuters

K pádu letounu v Rusku mohla přispět námraza, tvrdí letecký expert

  • 54
V Rusku nadále pokračuje vyšetřování nedělního pádu letounu An-148. Přesné příčiny neštěstí dosud úřady nezveřejnily. Letecký publicista Martin Velek v analýze pro server iDNES.cz uvedl, že jedním z důvodů nehody mohlo být nedostatečně odmrazení stroje před startem. Potvrdil také, že letoun podle všeho explodoval až po nárazu do země.

Vzlet dvoumotorového letounu pro regionální tratě An-148 Saratovských aerolinií z letiště Domodědovo, kde byly asi minus čtyři stupně Celsia, místy silné sněžení a vysoká relativní vlhkost vzduchu, byl asi o 20 minut opožděn. Stroj odstartoval ve 14:21 až 14:24.

Údaje o tom, kdy zmizel z radarů, se liší. Podle některých informací se tak stalo po asi sedmi minutách letu, jiný ruský zdroj uvádí pouhé čtyři minuty, server Flightradar dokonce dvě minuty a jedenáct sekund. Než zmizel, sklesal z 1 900 metrů na hladinu 990 metrů, letěl rychlostí pouhých 615 kilometrů za hodinu, tedy menší než cestovních 800 až 860 kilometrů za hodinu.

Trosky letounu byly nalezeny rozházené u vesnic Stěpanovskoje a Argunovo Ramenského rajónu Moskevské oblasti. V místě dopadu letounu vznikl přes dva metry hluboký kráter o průměru asi 17 metrů. 

Je tedy jasné, že letoun při dopadu vybuchl. Nemusí to však vylučovat tvrzení očitých svědků, že viděli záblesk a oheň již během pádu letadla. Podle očitého svědka bylo v kráteru vidět poměrně malé, často žárem spečené kusy kovu, což opět podporuje teorii exploze po dopadu.

O možných příčinách neštěstí můžeme zatím pouze spekulovat. Mluvilo se například o možné kolizi s vrtulníkem Ruské pošty. Ta to však odmítla. Srážka ve vzduchu se tedy zdá téměř jistě vyloučená. Proč se letoun zřítil, se dozvíme až po přehrání záznamů z hlasového zapisovače a zapisovače letových údajů. Důležité v tomto ohledu je, že obě oranžové „černé skříňky“ byly po katastrofě nalezeny s pamětmi v použitelném stavu, umožňujícími stažení dat.

Problémy s námrazou i nedostatky aerolinky

Podle vyjádření jednoho z ruských expertů není vyloučeno, že před startem byly potíže při odmrazování letounu, o čemž by svědčilo i zdržení vzletu. Pokud budeme brát v potaz, že rozmrazovací tekutiny jsou dovozové a zvláště menší dopravci mohou mít tendenci šetřit, nemuselo být odstranění silných vrstev namrzlého sněhu dostatečné.

VIDEO: Bezpečnostní kamera zachytila pád letounu u Moskvy

Vzhledem k panujícím povětrnostním podmínkám není vyloučena ani extrémní námraza, která se usazuje na povrchu nosných i řídicích ploch a může natolik změnit jejich aerodynamické tvary, že doslova zlikviduje vztlak a kriticky omezí řiditelnost letounu.

Informace, že stroj z hladiny 1 900 metrů sklesal do asi 1 000 metrů a potom se zřítil, i to, že pilot údajně žádal o povolení nouzového přistání, by mohly ukazovat na podobné problémy.

Posádka letounu byla dostatečně zkušená. Dvaapadesátiletý kapitán Valerij Gubanov byl původně vojenským pilotem. Měl nalétáno celkem pět tisíc hodin, z toho 2 800 na typu An-148. Rovněž není známo, že by daný kus letounu An-148, vyrobený v roce 2010, měl nějaké závady. 

Problémy bychom však mohli najít u samotných aerolinek. Státní dohled objevil u tohoto dopravce v minulosti různé nedostatky v údržbě. Například porušení termínů výměny oleje v reduktorech a čištění vzduchových filtrů startérů motorů.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video