náhledy
Jiný kraj, jiný mrav. Co projde u nás, nemusí projít třeba ve Spojených státech. Tam si dávají velký pozor na ukazování nahoty, takže řada dráždivých reklam je zakázána. Pro jejich tvůrce to ale neznamená neúspěch, spíš naopak. Zakázaná reklama má daleko větší dosah, protože se dostane i do zpráv a virálně se šíří po internetu. Dá se tedy předpokládat, že tvůrci reklam nebudou kvůli zákazům zdrženlivější.
Autor: koláž iDNES.cz, Profimedia.cz
Názory na to, co je ještě v mezích mravnosti a co už je za hranicí, se liší i v rámci Spojených států. Plakát s Heidi Klumovou na trůně stáhli v Los Angeles kvůli nahým tělům mužů i žen, kteří jí sedí u nohou. I když není z intimních partií nic vidět, pro Kalifornii byla tato nahota už příliš, zatímco v New Yorku prošla.
Autor: Profimedia.cz
Dráždivá reklama s nahým mužem, jehož tělo objímají tři páry ženských nohou, měla propagovat boty značky Diesel. Pro Británii to ale bylo příliš lascivní, reklama tam proto byla zakázána.
Autor: Profimedia.cz
Papež líbající imáma měl být symbolem lásky a tolerance, kterou propaguje značka United Colors of Benetton a její nadace Unhate. Firma vydala snímek, na němž se líbá papež Benedikt XVI. a egyptský imám Ahmed el-Tajíb. Vatikán se proti tomu ohradil a snímek musel být stažen z reklamních ploch.
Autor: Profimedia.cz
Zesměšňování katolíků bylo důvodem k stažení série reklam na italskou zmrzlinu Antonio Federici. Na jednom snímku jí zmrzlinu těhotná jeptiška, na dalším se k polibku naklánějí dva kněží a třetí znázorňuje jeptišku se striptérem. V Británii měla kampaň startovat právě před návštěvou papeže. Úřady ji včas stáhly.
Autor: Profimedia.cz
Britským úřadům se nelíbila ani reklama na parfém s Dakotou Fanningovou, a tak ji zakázaly. Sedmnáctiletá herečka v ní totiž drží mezi nohama obrovský flakon. Podle úřadů je to prý příliš sexuální a spojuje děti s vyloženě erotickým kontextem.
Autor: Profimedia.cz
Provokativní reklamu vytvořila společnost Sisley. Modelky v ní drží trubičky, jako by chtěly šňupat kokain, místo něj je ale na stole bílé tílko. Slogan zní "oděvní narkoman". Reklama je nemravná, protože zobrazuje konzumaci tvrdých drog, i když jen symbolicky.
Autor: Profimedia.cz
Zatímco odhalená ženská ňadra se pomalu stávají běžnou záležitostí ve filmu i reklamě, odhalený penis je stále tabu. Yves Saint Laurent se k tomu odhodlal v reklamě na parfém M7. Pro černobílý snímek pózoval mistr bojových umění Samuel de Cubber. Reklama se pak objevila jen v několika módních časopisech. S jejím vystavením na veřejnost společnost nepočítala po zkušenosti s reklamou na Opium.
Autor: Profimedia.cz
Snímek nahé dcery spisovatele Roalda Dalhla Sophie fotil stejně jako reklamu na parfém M7 Tom Ford. Dahlová na obrázku leží úplně nahá na černém saténu. Fotka propagující parfém Opium od Yvese Saint Laurenta se měla v roce 2000 objevit na billboardech, ale britský úřad pro standardy v reklamě známý pod zkratkou ASA ji zakázal.
Autor: Profimedia.cz
Britský úřad pro dohled nad reklamním trhem (ASA) zakázal už řadu reklam, které nijak neohrožují mravnost ani nejsou hrubé, ale prostě lžou. To jsou především reklamy na kosmetiku. V Británii tak zakázal reklamy s Natalií Portmanovou, Julií Robertsovou nebo Rachel Weiszovou, jejichž tvář je na obrázcích vylepšená Photoshopem, a reklama slibující jejich vzhled po použití daného produktu je proto klamavá.
Autor: Profimedia.cz
Nizozemská modelka Lara Stoneová v reklamě značky Calvin Klein vypadá zcela neškodně. Málokdo by našel, co mohlo být na billboardu závadné, pokud není fanouškem knih Dana Browna. Newyorčané odhalili skrytou urážku. Na snímku je podle jejich stížností sprosté slovo "Fuck." Písmeno F prý tvoří stolek vlevo od modelky, její kalhotky jsou písmeno U a zbytek je logo Calvin Klein.
Autor: Profimedia.cz
Někdy nemusí být na reklamě vůbec nic závadného, aby byla zakázána. Snímek Kate Mossové zakázali v Bělorusku, aby podpořili domácí modelky. Prezident Lukashenko tehdy prosadil zákon zakazující reklamní kampaně se zahraničními modelkami. Zákon ovšem nedonutil zahraniční společnosti jako L'Oreal angažovat běloruské dívky, ale vytvářet kampaně zcela bez lidí.
Autor: Profimedia.cz
Pamela Andersonová v plavkách rozhořčila Kanaďany. Nevadilo jim, že odhaluje své tělo, na což jsou zvyklí, ale podle představitelů Montrealu je reklama sexistická. Ženské tělo rozdělené na kusy jako dobytčí je pro místní feministky příliš silná káva, i když kampaň byla pro dobrou věc. Andersonová ji nafotila pro organizaci PETA bojující za práva zvířat.
Autor: Profimedia.cz
Kampaň proti šikaně se zdála britským úřadům příliš drsná. Dívka v ní má zašitá ústa, což symbolizuje umlčení oběti. Kampaň podpořila rodina Megan Gillianové, která kvůli šikaně spáchala sebevraždu. Rodina věřila, že obrázek podpoří šikanované děti, aby se nebály a o problému promluvily. Zákaz byl později zrušen a kampaň se dostala na veřejnost.
Autor: Profimedia.cz
Vlnu rozhořčení vzbudily obrázky novorozeňat se stříkačkou nebo lahvičkou metylalkoholu v puse. Charitativní organizace Barnado's chtěla drsnou kampaní obrátit pozornost lidí k dětem žijícím ve špatných sociálních podmínkách. Slogan kampaně zněl: "Ne každé dítě se narodilo se stříbrnou lžičkou v puse."
Autor: Profimedia.cz