Herecké profesi je věrná ještě o pár let déle a právem patří mezi legendy naší kinematografie, i když jsme ji na plátnech kin či televizních obrazovkách mohli vídat spíše ve vedlejších rolích. S přibývajícím věkem začala Miriam Kantorková hrát postavy babiček nebo dobrosrdečných žen. Jejím nezaměnitelným hlasem třeba promlouvala americká herečka a zpěvačka Della Reese.
Cesta k herectví
Poprvé si práci před mikrofonem vyzkoušela v deseti letech v rozhlase. „Dotáhl mě tam režisér Budil a herečka Pavla Vrbenská. Říkala, že mám hezký hlas. Hrála jsem ruskou holčičku a Eva Klepáčová panenku. Až do její smrti jsme pak byly přítelkyně,“ vzpomínala Kantorková na hru Bolenka jede do Moskvy z roku 1945.
Chtěla se stát dětskou lékařkou, ale umělecký vliv obou jejích rodičů, kteří se amatérsky věnovali hudbě, a tehdejší politická situace, kdy měla ze školy nastoupit rovnou do továrny, rozhodly za ni. Začala proto studovat zpěv a hru na klavír na Pražské konzervatoři, hrála i ochotnické divadlo, získala první místo za recitaci na festivalu Jiráskův Hronov.
Po ukončení studia učila hudební výchovu, pak hrála, zpívala a konferovala v tehdejším AUSu Víta Nejedlého. Cestě ke studiu herectví na DAMU už pak nestálo nic v cestě. Od šedesátých let se tak objevuje na jevištích mnoha divadel, ve filmech a seriálech.
Dominantní ženy
Prudká vichřice s něžnou duší, tak ji označovali režiséři, kteří s ní točili v 60. a 70. letech, kdy ztvárňovala divoké dominantní ženy, často lehčího charakteru. Nezapomenutelná je její role Tonky ve snímku Romance pro křídlovku (1966) a její koupel v řece za asistence nesmělého Jaromíra Hanzlíka (76).
Postupně se přehrála v hubaté ženy s pořádnou vyřídilkou. Ve skutečnosti vždy měla něžnou a jemnou duši. Nádherný tón jejího hlasu a láska k recitaci a poezii ji zavedla před dabingový mikrofon, a to už na začátku 70. let.
A stejně jako její herecké role, i ty dabingové byly spíše vedlejší, avšak o nic méně výrazné. Propůjčila svůj výrazný hlas herečkám v mnoha slavných i méně známých filmech či seriálech. Na svém kontě jich má stovky. Její nejoblíbenější prací prý byl americký seriál Dotek Anděla (1994), kde dabovala černošskou herečku a zpěvačku Dellu Reese (†86). Nadabovala třeba i herečku Peggy Rea (†89) v populárním seriálu Krok za krokem (1991).
Miriam Kantorková se narodila v pražských Vršovicích a dodnes tu žije, dokonce ve stejném domě. Byla dvakrát vdaná, z druhého manželství má dceru Janu.