Děvče od vody v seriálu Panoptikum města pražského (1987), rozmazlená princezna Babeta v pohádce Co takhle svatba, princi? (1986) či dcera Jiřiny Švorcové a Jaroslava Moučky v seriálu Okres na severu (1981). Už si vzpomínáte?
Zvonivý hlas, půvab, něžnost a elegance jsou Jarmile Švehlové vlastní už od dětství. Jako mladinká herečka díky tomu získávala role usměvavých milých dívek nebo princezen, na divadelních jevištích však dokazovala po celou svou hereckou kariéru, že má talent i na dramatické role.
Tatínek byl operní pěvec a matka baletka, z Jarmily se stala herečka, která po konzervatoři zamířila do pražského Divadla S. K. Neumanna, působila i v Divadle na Vinohradech.
Umocnit, či zazdít
Její hlas poznáte okamžitě. Komu se hned nevybaví, ať zkusí vzpomenout na hlas vypravěčky už dospělé Věrky v seriálu Vlak dětství a naděje (1985). Jeho tón a zabarvení jsou velmi specifické.
„Moje dabingové začátky jsou spojené s osobností Dr. K. M. Walló, který byl jeden z prvních režisérů českého dabingu. Učil nás dabingové profesi a vyžadoval přesnost, ale vždy dával na první místo přirozený a pravdivý herecký výraz. Kimi, jak jsme mu říkali, měl svou skupinu herců, jimž důvěřoval. Věděl, že se o ně herecky může opřít, ale pokud si byl jist novým talentem, dal mu příležitost,“ řekla herečka Tanečnímu magazínu.
„Mě pan Walló obsadil do Bergmanovy Podzimní sonáty. Velice těžká role pro mladou herečku, která nemá v dabingu žádné zkušenosti. Risknul a povedlo se. Dabing není jen hlasová reprodukce původního herce, jak by mohl někdo říct. Podle mě, svým hlasovým hereckým výrazem, dokáže podtrhnout výkon herce na plátně a mnohdy ho ještě víc umocnit, anebo naopak, zcela ho zazdít. A v tom je kouzlo dabingu a považuji ho za plnohodnotnou formu herecké práce,“ svěřila se.
Svůj hlas propůjčila hvězdám jako Marlene Jobertová (84), Ingrid Bergmanová (*67), Romy Schneiderová (*43), ale také Catherine Deneuve (81), Kim Novaková (91), Ornella Muti (61) či Michelle Pfeifferová (66).
„Dříve jsme inscenaci půl roku zkoušeli a pak několik týdnů natáčeli. Dnes je všechno šité horkou jehlou,“ řekla Jarmila Švehlová v jednom z rozhovorů a v dabingu to platí dvojnásob. I přesto na něj nezanevřela.
Ve šlépějích matky
Kromě herectví a dabingu se více než dvacet let věnuje malířství, uchvátil ji impresionismus a její obrazy jsou důkazem všestranného uměleckého talentu. Ten zdědil i její syn Robert Hájek (32), který se na hereckou dráhu vydal v maminčiných šlépějích.
Z malého Macha z filmu Mach, Šebestová a kouzelné sluchátko (2001) vyrostl v urostlého Martina Lásku v seriálu Četníci z Luhačovic (2017). Dokonce už taky dabuje, a tak má Jarmila Švehlová o pokračovatele dabingového rodu postaráno.