Úterý 30. listopadu 2021, svátek má Ondřej
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 30. listopadu 2021 Ondřej

Youtubery si najímají i státní firmy. Výsledky jsou skvělé, pochvalují si

Seriál   5:00
Už i státní instituce chtějí využít vlivu youtuberů, který soukromé firmy rozpoznaly už dávno. Agentura Czech Tourism, České dráhy nebo Úřad vlády platí desítky tisíc korun za to, aby se dostaly mezi mladé lidi na internetu. Na trend by rády naskočily i politické strany, ty však zatím - i přes blížící se volby - zůstávají pozadu.

Youtubeři a České dráhy | foto: koláž iDNES.cz

Dvacetiletý Denis stojí uprostřed lesa na Lipně a do foťáku, který drží v natažené ruce, vysvětluje, že se během léta chystá vyrazit na pět zajímavých míst v Česku a natáčet tam. O pár hodin později toto video zhlédnou na jeho youtubovém kanálu desítky tisíc lidi, kteří Denise na internetu pravidelně sledují, a k nimž ve skutečnosti do foťáku mluví.

Na jednu stranu videem pobavil své fanoušky (aktuálně jich má na YouTube přes 400 tisíc), na druhou pro něj bylo i slušným přivýdělkem. Jeho videa si totiž u mediální agentury Attention!Media objednala státní agentura Czech Tourism k propagaci soutěže o nejpopulárnější místa v Česku.

Spolupráce s youtuberem? Velká spokojenost

Populární youtubeři mají zvlášť na mladou generaci mnohdy větší vliv než třeba televizní reklama. Už i instituce spadající pod stát se proto snaží dohnat soukromé firmy, které tento digitální trend využívají několik let.

Za pět videí od Denise, další dvě od Carrie Kirsten a ještě 14 příspěvků na sociálních sítích této dvojice youtuberů zaplatila agentura Czech Tourism 241 tisíc korun.

Generace YouTube

„Od oslovení mladšího publika prostřednictvím youtuberů jsme očekávali nárůst hlasů i povědomí o soutěži samotné,“ vysvětlila mluvčí Czech Tourismu Martina Fišerová, proč se rozhodli spolupracovat s youtubery. A jak tvrdí, vyplatilo se.

Denis kromě Lipna, kde se prošel stezkou v korunách stromů, navštívil třeba moravské horské středisko Kouty nebo Sněžku. Nejvíce zhlédnutí však mělo video, které natočil na bobové dráze na Dolní Moravě. Vidělo ho 173 tisíc lidí.

„Kampaň s youtubery doručila téměř tři čtvrtiny všech návštěv soutěžního webu a téměř polovinu udělených hlasů. S výsledky kampaně jsme byli tedy velmi spokojeni,“ chválí si spolupráci mluvčí Fišerová.

A to prý natolik, že se s youtubery rozhodli znovu spolupracovat. Aktuálně pro ně dvě youtuberky natáčejí videa z míst s barokní historií. „Cílem je oslovit mladší publikum a to nejen skrze klíčový YouTube, ale i další sociální sítě jako Facebook a Instagram,“ vysvětlila Fišerová.

Video na kanále DenisTV, které natočil pro agenturu Czech Tourism:

Cool věda i udržitelný rozvoj

U propagace turistických destinací však státní instituce nekončí. Podobnou taktiku nově zvolili i čeští vědci. Letos v červnu bude Akademie věd tak jako každý rok pořádat veletrh v pražských Letňanech a chce na něj nalákat co nejvíce mladých návštěvníků.

Na pomoc přizvali youtubery. „Věříme, že se jejich vysoká sledovanost a vliv na mladé lidi mohou využít pro dobrou věc, jakou bezpochyby popularizace vědy a vzdělání je,“ popisuje hlavní manažer veletrhu Petr Borovský, proč Akademie hledá pomoc u internetových celebrit.

Plán zní: jeden až dva youtubeři zpropagují veletrh ve videopozvánce a poté natočí reportáž přímo z letňanského výstaviště. Cíl je jasný – aby jejich fanoušci dorazili na veletrh. „Necháme jim hodně volnou ruku, ať si z veletrhu sami vyberou, co je zaujme,“ říká Borovský.

Generace YouTube

nový seriál iDNES.cz

Vědci by dokonce s některým z youtuberů rádi navázali dlouhodobou spolupráci, na starost by měl popularizaci jejich výzkumů. „Hledáme vlastně takového ambasadora, který by se stal tváří Akademie věd a spojnicí mezi vědeckými pracovišti a mladými lidmi z celé České republiky,“ dodává Borovský.

Zpopularizovat náročnější téma je výzva. Svou zkušenost už v tom má Úřad vlády, konkrétně její Rada pro udržitelný rozvoj. U oblíbeného youtubera Martina Roty si objednala tzv. rant video. Co to znamená? Že kromě propagace si Úřad vlády přál i herecký výkon. Rota se tak ve videu rozčiluje, nešetří nadávkami. Ve smlouvě také stojí, ať hraje překvapeného, že existuje instituce jako Rada pro udržitelný rozvoj. A přesně tak tomu ve videu je.

Jak však pro iDNES.cz Rota doplnil, v tvorbě měl volnou ruku a smlouva se přizpůsobovala jeho videu, nikoli naopak. „Původně jsem ani nevěděl, že to má být placená spolupráce, mně se prostě líbil ten nápad,“ uvedl ke spolupráci s Úřadem vlády.

Cena za tuto jednorázovou pětiminutovou propagaci: patnáct tisíc korun. Za rok a půl existence nasbíralo video na 35 tisíc zhlédnutí.

Video Martina Roty o udržitelném rozvoji:

Youtubeři z vlaku

Vylepšit si pověst u mladých chtějí i České dráhy. Do kampaně loni v létě zapojily hned několik youtuberských tváří, které zpropagovaly nejen samotné cestování vlakem ale i slevové jízdenky. Youtuber Valda nebo Míša z kanálu Style with me například využili „letní jízdenky“ na cestu na hudební festival Colours of Ostrava. Youtuber Stejk zas výhodnou jízdenku zapojil do videa s tipy na léto, v němž zmínil i aplikaci Českých drah Můj vlak.

Pro doplnění: ani u jednoho z jmenovaných videí není jasně uvedeno, že se jedná o placenou spolupráci.

„Stát má spoustu témat, co potřebuje komunikovat, a zatím se mu nedaří zasáhnout mladou cílovou skupinu. Tahle kampaň proběhla citlivě. Mladí se dozvěděli o slevách na jízdné, rychlých cestách na festivaly či zajímavých povoláních, která se k vlakům pojí,“ pochvaluje si spolupráci Tomáš Gavlas, šéf kreativní agentury Get Boost, která youtubery zastupuje.

Ostatně spokojené jsou i České dráhy: „Kampaň byla úspěšná a se zapojením youtuberů počítáme i v budoucnosti,“ uvedl ke spolupráci mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Politik youtuberem

Od státních institucí je to už jen krok k samotným politickým stranám. Ty však naráží na nezájem. Do spojení s politickou stranou se youtubeři nehrnou. „Všechny nabídky odmítám,“ řekl v rozhovoru pro iDNES.cz Karel Kovář alias Kovy, který se ve videích věnuje právě i politice. Možná i proto se ho snažily získat už tři politické strany. (Které partaje ho lanařily, čtěte ve víkendovém rozhovoru s Kovym na iDNES.cz, pozn. red.)

Na YouTube by strany mohly oslovit především mladé voliče. „Kdybychom tady v agentuře založili politickou stranu s youtubery, tak se do Sněmovny dostaneme. Těch potřebných 5 procent by nebyl díky prvovoličům problém získat,“ dodává s nadsázkou Gavlas.

Jak jsou na tom strany s fanoušky

  • TOP 09: 1 967
  • ČSSD: 409
  • ANO: 4 371
  • KDU-ČSL: 190
  • STAN: 119
  • ODS: 1254

Strany se proto snaží zaujmout diváky alespoň po vlastní ose. Zatím si však nevědí moc rady. Youtubový kanál si už sice založily všechny partaje, ale třeba KSČM zde zveřejnila pouze jeden příspěvek za celou dobu, co jej má. Sleduje ji 83 lidí.

Za politika-youtubera se dá označit snad jen mladý člen TOP 09 Dominik Feri, který má přes šest tisíc odběratelů. To je asi o dva tisíce lidí víc, než kolik jich má na YouTube hnutí ANO, které je v tomto směru z politických stran v Česku nejúspěšnější. Na kanále hnutí pravidelně přidává reportáže z cest Andreje Babiše či neformální rozhovory s dalšími tvářemi strany. Velký ohlas nemají, přesto je ANO na YouTube vidět. S blížícími se volbami si totiž začalo platit reklamu před videy. Babišovu pozdravu „Čau lidi!“ tam unikne málokdo.

Propojit YouTube s politikou se v Česku zatím moc nedaří. Zkušenosti ze zahraničí přitom ukazují, že když se to povede, může mít takové video obrovský úspěch. Například německý youtuber Netz udělal rozhovor s kancléřkou Angelou Merkelovou, který vidělo už přes 5 milionů lidí. Cestu do nejvyšších pater politiky si youtubeři našli dokonce i na Slovensku, kde se youtuber Gogo projel autem se slovenským prezidentem Andrejem Kiskem.

Slovenský prezident Kiska ve videu s youtuberem Gogem:

Youtuber Corey La Barrie tragicky zemřel v den svých 25. narozenin

Youtuber Corey La Barrie (†25) zemřel přímo v den svých narozenin při...

Youtuber Corey La Barrie (†25) zemřel v den svých narozenin během dopravní nehody. Jako...

KVÍZ: Kovy, Král i Fatty. Jak dobře znáte slavné youtubery? Otestujte se!

Youtubeři Emily Hartridge, Kovy a Jenna Marbles

Jste na YouTube jako doma? Pak vám jistě neunikli ti, kteří udávají na této platformě trendy.

Až já budu velká, bude ze mě youtuberka

Workshop Staň se YouTuberem

VIDEO Workshop Staň se YouTuberem slibuje prozradit pár triků, které můžou pomoci budoucím internetovým...

Jak se přiživit na fenoménu. Reportáž z místa, kde dětem sebevědomí nechybí

Některé z dětí už na YouTube publikují a snaží se prorazit. Neumí se ale...

Seriál Na rovinu - jestli čekáte, že sem pošlete svého potomka a za měsíc z něj budete mít hvězdu typu...

Kolik vydělají čeští youtubeři? První z nich překonali milionovou hranici

Největší lákadla pražského Utuberingu: zprava Pedro, Jirka Král a Ment. (2017)

VIDEO Seriál Donedávna to bylo téma, o kterém se mluvilo jen v náznacích. Doba se však rychle změnila. Točení...

Navržená vláda Petra Fialy

Předseda vlády: Petr Fiala, ministr vnitra: Vít Rakušan, ministr pro místní rozvoj a digitalizaci: Ivan Bartoš, ministr zemědělství: Zdeněk Nekula, ministr financí: Zbyněk Stanjura, ministr zdravotnictví: Vlastimil Válek, ministr školství: Petr Gazdík, ministr práce a sociálních věcí: Marian Jurečka, ministryně obrany: Jana Černochová, ministr spravedlnosti: Pavel Blažek, ministr průmyslu a obchodu: Jozef Síkela, ministr dopravy: Martin Kupka, ministr zahraničí: Jan Lipavský, ministr životního prostředí: Anna Hubáčková, ministr kultury: Martin Baxa, ministr pro evropské záležitosti: Mikuláš Bek, ministr pro legislativu: Michal Šalomoun, ministryně pro vědu a výzkum: Helena Langšádlová.

Protilátky bych uznával, ale s omezenou platností, říká imunolog Stříž

  • Nejčtenější

Znovu je tu nouzový stav. Babiš chce povinné očkování lidí nad 50 let

Od půlnoci ze čtvrtka na pátek začal v Česku platit nouzový stav. Vláda ho vyhlásila na 30 dnů na návrh ministra...

Nouzový stav vláda nevyhlásila. Blíží se povinné očkování některých profesí

Kvůli situaci v přetížených nemocnicích vláda zatím nouzový stav nevyhlásila. Chce znát postoj hejtmanů. „Nouzový stav...

Zeman je v ÚVN s covidem. Zavoral: Dostane protilátky, nákaza je z Lán

Prezident Miloš Zeman se vrátil se do Ústřední vojenské nemocnice (ÚVN). Sanita s hlavou státu dorazila před 19:30....

Očkovat se? Přes vaše mrtvoly. Na Letné tisíce lidí protestovaly proti opatřením

Asi tři tisíce lidí se sešly v neděli odpoledne v Praze na Letné, aby protestovaly proti vládním covidovým opatřením....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Příští vláda: Nutná bude třetí dávka po 6 měsících, jinak lidi čeká PCR

Budoucí vláda představila opatření, kterými chce bojovat s covidem. Očkování má mít platnost šest měsíců, poté by měli...

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...

  • Další z rubriky

Jak se přiživit na fenoménu. Reportáž z místa, kde dětem sebevědomí nechybí

Seriál Na rovinu - jestli čekáte, že sem pošlete svého potomka a za měsíc z něj budete mít hvězdu typu Jirky Krále, tak na to...

Kovy: Youtuber je pro firmy zlatý důl. Týdně mám 15 nabídek na reklamu

Seriál Dvacetiletý Karel Kovář se na české YouTube scéně poměrně vymyká. Točí o tématech, do kterých se jiní nehrnou, třeba o...

KVÍZ: Mluvíte youtubersky? Ověřte si, že rozumíte slovům z YouTube

Seriál Vyberte, která zkratka mezi ostatní nepatří: OECD, OEEC, OOTD, OAPEC. Nápověda: jedna z nich se pojí s YouTube. Znáte...

Videa plná skryté reklamy. České úřady se do kontrol youtuberů nehrnou

Seriál Významná část příjmů youtuberů pochází z toho, že ve svých videích propagují produkty firem, které jim za to platí. To...

Nevíte, jaký dárek koupit blízkým k Vánocům? Mrkněte se na tipy z redakce
Nevíte, jaký dárek koupit blízkým k Vánocům? Mrkněte se na tipy z redakce

Zná to asi každý, Vánoce se kvapem blíží a vy možná nevíte, jaký dárek pro své milované pořídit. Inspirujte se tipy z redakce a využijte slev při...

Neočkovaný herec Etzler je na kyslíku s oboustranným zápalem plic

Miroslav Etzler skončil s covidovou atakou a oboustranným zápalem plic v nemocnici. Své příznivce na sociálních sítích...

Světem se kvůli mutaci valí lavina výprodejů. Padají akcie, ropa i bitcoin

Kvůli nové mutaci koronaviru, která byla detekována v Jihoafrické republice, klesly v pátek asijské akcie nejvíce za...

Michal po mně skočil, popsala start intimního života zrzka z experimentu

Z šesti dvojic televizní Svatby na první pohled čeká rozhodnutí už jen tři páry. Jarda s Romanou spolu zůstali, vztah...

Zákeřná rakovina endometria. Jaké jsou varovné příznaky?

O rakovině děložního čípku se hovoří často, už proto, že je jí možné předejít očkováním. Ženské orgány však může...

Souboj na talíři skončil. Kašpárek, Forejt a Punčochář ukázali rodiny

Velkým finále skončila v úterý večer kulinární show Souboj na talíři. Diváci se dozvěděli, kdo ze tří skvělých kuchařů...