Náměstek ministra školství Jindřich Kitzberger
Konec rozhovoru
Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 10. června 2008 do 12:20
OTÁZKA:
Dobry den,
Zajima me, co si myslite o kvalite soukromych vysokych skol. Vzal jsem si uvazek na soukrome VS a musim konstatovat, ze kvalita je desiva. Prisedim rovnez v komisi pro souborne a statni zkousky na jinych soukromych VS (znalosti vetsiny studentu jsou nizsi nez u absolventa gymnazia). Je to proste upadek, o kterem hodlam napsat (zatím sbiram vysledky testu a provedu analyzu, ale uz ted je jasne, ze student soukrome VS toho vi mnohdy az o 70% mene nez student statni VS, kde ucim). Co si myslite o kvalite soukromych VS? Budete dále tlacit na rozdavani akreditaci (vim, ze tlaky jsou – znam osobne nektere cleny Akreditacni komise MSMT)? Nehodlate zridit dohled nad soukromymi VS?
Martin
ODPOVĚĎ:
Dobrý den, vysoké školy sice nepatří do mé gesce, ale obecně bych řekl, že jejich kvalita je různá stejně jako u státních. V každém případě ale nemůžeme je kontrolovat jinak než přes akreditační komisi, autonomie soukromých je stejná jako u státních
10.6.2008 12:03
OTÁZKA:
Dobrý den, pane náměstku. Je možné, že jste mě učil někdy v roce 88-89 na ZŠ v Praze 3 matematiku? Pokud ano, dodatečně děkuji za předané znalosti a gratuluji k úspešné kariéře. Jak na ta učitelská léta v dobách končícího socializmu dnes vzpomínáte?
Václav Slavíček
ODPOVĚĎ:
zdravím, no to možné je! učil jsem na ZŠ Lobkovicovo (tehdy Čapajevovo!) náměstí. Vzpomínám s dojetím. Děkuju za přání a nápodobně!
10.6.2008 12:05
OTÁZKA:
Byl jsem se rovnez podivat na Vasem vystoupeni s panem ministrem a prof. Mateju na pude VSE. Komentovali jste tam grafy o poctu vysokoskolaku. Vase interpretace však nebyla pravdiva. Vite dobre, alespon doufam, ze Vas UIV spravne informovalo, ze v mnoha zemich zapocitali do terciarniho vzdelavani jakekoli postsekundarni vzdelavani (terciarni není totez co universitni ani postsekundarni), nekde rozhodovali na zaklade nikoli dosazeneho vzdelani, ale postu, který dana osoba zastava…Vychazim–li ze studii prof. Pruchy, mame VS absolventu dostatek.
Martin Hollar
ODPOVĚĎ:
To byl bohužel jiný náměstek, vysoké školství nepatří do mé gesce
10.6.2008 12:05
OTÁZKA:
Dobrý den
Chtěl bych se stát učitelem,ale jsem stále na vážkách jestli je to dobrý krok.
Co myslíte?
Učil bych na střední škole.
Jirka M.
ODPOVĚĎ:
těžko takhle na dálku radit, to záleží na to, jestli pro to máte předpoklady a jestli by vás takové povolání bavilo - musíte se poradit s někým, kdo vás zná. Jinak samozřejmě jako bývalý učitel mohu říci, že je to krásné, ale těžké :-)
10.6.2008 12:07
OTÁZKA:
Dobrý den. Jaký by měl podle vás být odpovídající plat pro učitele? Děkuji za odpověď.
Luboš
ODPOVĚĎ:
Na to nelze objektivně odpovědět, plat má vždy nějaké relace s dalšími faktory, ale abych se nevyhýbal zcela odpovědi, měl by se v současných podmínkách pohybovat někde kolem 30 tis
10.6.2008 12:08
OTÁZKA:
Dobry den pane Kitzbergre,
rad bych znal vas nazor na situaci ucitelu : pri vyhodach jake maji (X tydnu dovolene o prazdninach, relativne kratka pracovni doba, jistota zamestnani) se jim stale nelibi jejich platy, ktere jsou vsak srovnatelne s lidmi v privatni sfere, kteri vsak nemaji zminovane vyhody. Jak se na toto divate ???
Dekuji R.
R. Palek
ODPOVĚĎ:
ty platy úplně srovnatelné nejsou, alespoń pokud je porovnáváte s obdobnými vysokoškolsky podmíněnými profesemi. A také s těmi výhodami je to složitější, jedinou právně zakotvenou výhodou je 8 týdnů dovolené, ale tu si poctivě pracující učitel zaslouží, to mi věřte, mám to vyzkoušené
10.6.2008 12:09
OTÁZKA:
Jak jste na ministerstvu prožívali včerejší stávku a demonstraci? děkuji
Jana
ODPOVĚĎ:
Už ráno jsme začali s návštěvou jedné stávkující školy, během dne jsme poskytovali spoustu rozhovorů do médií, takže pokud měla stávka za cíl nás zaměstnat, to se podařilo :-). Ale vážně - jinak jsme se samozřejmě v souvislosti se stávkou velmi zamýšleli nad žádocuími koncepčními změnami ve školství, nad situací zaměstnanců ve školách, způsoby jejich odměňování, rozpočtem atd atd. nebereme rozhodně nespokojenost pedagogů na lehkou váhu
10.6.2008 12:11
OTÁZKA:
Pane náměstku, letos mi byl nabídnut nástupní plat na prestižním pražském gymnáziu 14.300 Kc hrubého, na osobní ohodnocení nezbyly peníze. Vystudoval jsem na FF UK s červeným diplomem, dále jem se vzdělával v Británii na University of Cambridge, kde jsem složil mezinárodní kvalifikaci ve svém oboru. Do školství jsem nakonec nenastoupil (divíte se?). Považujete situaci (platovou, společenskou) současných učitelů za důstojnou, hodnou jejich společenského přínosu? Jaký plat by měl podle vás pobírat učitel?
Jaroslav Peknic
ODPOVĚĎ:
Nedivím. Nástupní plat je v tom celém systému odměňování podle mého soudu tím největším problémem a budeme se snažit v tomto směru dosáhnout nějakého významného pokroku. Jaká je přesně ta odpovídající výše platu, na to se hrozně těžko odpovídá, vždycky je tu nějaký kontext s možnostmi rozpočtu, s tím, jaké jsou platy v podobných profesích atd. Považoval bych za potřebné, aby v naší současné situaci se počáteční plat dostal někam kolem 20 tis. a hlavně mohl stoupat rychleji, než je tomu dnes
10.6.2008 12:14
OTÁZKA:
Jak si můžu ověřit, že je škola kvalitní a o absolventy je zájem. Jedná se mi hlavně o střední školy. Děkuji
Michal
ODPOVĚĎ:
Doporučuji prozkoumat web, výroční zprávu, reference dřívějších absolventů, názory rodičů, kteří už v té škole dítě mají. Na internetu lze také najít inspekční zprávy.
10.6.2008 12:15
OTÁZKA:
Přišlo vám nefér že zaměstnanci stávkují i přesto, že pro ně ministerstvo vyjednalo peníze, sice málo, ale přesto? S pozdravem
Petr
ODPOVĚĎ:
Možná slovo nefér bych zrovna nepoužil, protože vnímám důvody nepsokojenosti pedagogů, ale samozřejmě to nepovažuji úplně za šťastnou reakci v momentu, kdy se podařilo to navýšení vyjednat. věřte, že to pro ministra školství nebylo úplně lehké. jako státní úředník nemohu úplně pracovat s takovými pojmy jako je nevděk, ale přece jen bych si myslel, že nebude hned následovat stávka, ale třeba nějaký dialog a teprve později, když bude evidentní, že sliby nejsou plněny, tak pak je čas na nějaké ostřejší protesty
10.6.2008 12:18
OTÁZKA:
Zvýšování platů učitelů by mělo být přímo úměrné zvyšování jejich kvalifikace a zkušeností. Můžete prosím uvést, jak je řešeno post graduální vzdělávání učitelů v ČR a kolik učitelů se jej účastní? Jak se účast na vzdělávacích programech projevuje na platech učitelů v součastnosti a jaký je plán do budoucna?
Antonín Jančařík
ODPOVĚĎ:
Dalšímu vzdělávání se věnuje podle mého soudu drtivá většina učitelů, ale samozřejmě s rzným nasazeníma v různém rozsahu. Je to dáno také finančními možnostmi školy. Ale zhodnotit tento proces u každého pedagoga by měl ředitel školy a případně to promítnout do jeho hodnocení. V budoucnu chceme navrhnout nějaký kariérní postup, který bude více než dnes záviset právě mj. i na takovém kritériu
10.6.2008 12:20
OTÁZKA:
Není přece jenom možnost sehnat pro učitele ještě nějaké peníze? nebojíte se dalších stávek a protestů? děkuji
Tereza
ODPOVĚĎ:
Věřím, že to možné bude, ale nikoli bezprostředně v tomto roce. uvědomujeme si, že situace není dobrá a že se v v oblasti hodnocení učitelů musí udělat nějaké systémovější změny, nejen každý rok přidávat tu 5 tu 8 procent
10.6.2008 12:21
OTÁZKA:
Dobrý den, pane náměstku co uděláte proto, aby se neopakovala situace, při které žák řekne učiteli " seber si to sám ty šmejde" jako se to stalo nyní.
milan
ODPOVĚĎ:
Tak to samozřejmě žádným opatřením z centra nevyloučíme. Ale uděláme analýzu toho, jaké mají školy a učitelé reálné možnosti v takových a podobných případech postupovat, dáme školám takový přehled a budeme řešit ty oblasti, kde zjistíme, že nelze podniknout adekvátní kroky, tj. např. tomu brání nějaké nedostatky v legislativě. Ale znovu zdůrazňuji - tyto problémy nemůže vyřešit samo MŠMT
10.6.2008 12:24
OTÁZKA:
Dobrý den pane náměstku, prosím Vás hovoříte (představitelé vašeho ministerstva)o tom, že mzda učitelů stále narůstá. Ale víte o tom, že minulý "nárůst" byl takový, že se musela snížit částka na ohodnocení, tzn. že nárůst mzrdy byl nulový?
Teď hovoří ministr, že na 18 měsíců sehnal peníze, z toho vyplývá, že zvýšení by mělo být od 1.7. , ale jsou prázdniny, kantoři čerpají dovolenou a mzda se v těchto měsících nebude zvyšovat, tak jak to vlastně jde. Ale nejedná se přece jen o mzdy a co materiální stránka a nepedagogičtí pracovníci, bez nich by fungování škol asi nešlo?
Děkuji
Miroslav
ODPOVĚĎ:
že se platy pedagogů zvyšují, o tom není pochyb. I za loňský rok dosáhl nárůst 6%, to je prokazatelné (tím nepolemizuji s tím, zda je nárůst dostatečný nebo ne). Ten letošní nárůst je také rozpočtově zabezpečen (i bez té půlmiliardy) zhruba ve výši kolem 4% - zde jde ovšem o celkové číslo, nikoli plat každého pedagoga, protože se jedná o finanční prostředky směřované do nenárokových složek mzdy. Pokud jde o dodatečně získanou půlmiliardu, uděláme vše pro to, aby se dostala do škol během prázdnin. V době dovolené jsou všichni placeni samozřejmě průměrem, takže se to může odrazit až v platu za září, ale ten nárůst tam bude zajištěn (opět v souhrnu za všechny pedagogy) a bude vyplacen ve zbývajícíh 4 měsících roku
10.6.2008 12:28
OTÁZKA:
Můžete my vysvětlit proč státní maturita a proč dvě varianty, jedna pro uchazeče VŠ. To se s tou první nebudu už moci přihlásit na VŠ?
aleš
ODPOVĚĎ:
Budete, i když možná ne na jakoukoli. Obecně bude maturita - po právní stránce - jen jedna, ale jednoltivé předměty budou nabízeny ve dvou úrovních. A předpokládáme, že vysoké školy si postupně budou zařazovat do kritérií pro přijímání výsledky maturit. takže třeba si některá VŠ dá jako podmínku vyšší úroveń z matematiky, jiná z cizího jazyka, jiná ze všeho a některá z ničeho.
10.6.2008 12:29
předchozí | 1 2 | další |
Upozornění
Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.