Pondělí 11. prosince 2023, svátek má Dana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 11. prosince 2023 Dana

Nejdřív boj a pak až výcvik. Češi trénují afghánské vrtulníkové letce

  9:08
Že by výcvik afghánských vrtulníkových letců a pozemního personálu byl pro české vojenské instruktory na letišti v Kábulu snadný úkol, se rozhodně říci nedá. Afghánci jsou extrémně vytížení reálnými bojovými misemi proti povstalcům a trénink se tomu zkrátka musí podřídit. Tedy pokud jde elektřina.

Tenhle nepočetný letecký poradní tým českých specialistů odvádí v Afghánistánu špičkovou práci. I když třeba na rozdíl od strážní roty v nedalekém Bagrámu nejsou „v první linii“ a jejich výsledky zůstávají poněkud skryty.

Mají na starosti školení a výcvik afghánských pilotů vrtulníků Mi-17 i pozemního personálu. Piloty i celé posádky připravují na neobvyklé a krizové situace, do kterých se mohou ve vrtulníku nad Afghánistánem dostat.

Monstra versus Taliban. Češi v afghánském Bagrámu čelili už dvěma útokům

Školí techniky i zbrojíře a zkušenosti například nedávno také předávali palubním střelcům z ochranky afghánského prezidenta.

„Afghánští piloti často překračují limity strojů, létají až za hranou. Snažíme se je odnaučit zlozvyky, které při pilotování mají a připravit je na extrémní a krizové situace, do kterých se mohou dostat,“ říká jeden z českých instruktorů a zároveň pilotů. (Pozn.: jména českých vojáků není možné kvůli jejich bezpečnosti uvádět, i když je autor reportáže zná)

Srdce v temné hale

Tahle zvenku nenápadná letištní budova ukrývá to nejdůležitější, co mají čeští specialisté pro výcvik afghánských letců momentálně k dispozici. V chladné a temné hale s vysokými stropy je v provozu několik realistických leteckých simulátorů. Dva pro vrtulníky.

Relativně přesně simulují létání s ruskými stroji Mi-17, které afghánská armáda používá. Pro výcvik v posledních týdnech ale používají ten novější s označením V5 vyrobený na Slovensku. „Výcvik probíhá u jednotlivců i celých posádek,“ konstatuje jeden z instruktorů.

Fotografie

Afghánská vrtulníková letka používá stroje Mi-17, které má ve výzbroji i česká...
Vrtulníkový simulátor na kábulském letišti využívají čeští specialisté k...
Afghánská metropole Kábul z ptačí perspektivy
Afghánští technici na kábulském letišti nacvičují vyzbrojení vrtulníku Mi-17...

Pro představu: Simulátor tvoří skutečná část kabiny vrtulníku se všemi přístroji. Kabina se podle letu pohybuje a reálnou odezvu mají i přístroje a ovládací prvky. Na vypouklé plátno před kabinou je pak promítán digitalizovaný obraz reálné afghánské krajiny. Mapové podklady jsou podle instruktorů několik let staré, a neodpovídají tak současnému stavebnímu ruchu v Kábulu a okolí. „Pro výcvik to však stačí,“ dodává další z českých specialistů.

Srdcem celého simulátoru je počítačová sestava několika věží a ovládací centrum s řadou monitorů. Tady instruktoři žákům simulují různé druhy počasí, poruchy či poškození i bojové situace.

„Tady si mohou piloti i celé posádky vyzkoušet postupy a reakce na situace, které by bylo v reálu těžké nacvičovat. Pokud se pak do takové situace dostanou, mají představu, jak se mašina chová a co musí udělat,“ vysvětluje český instruktor.

Simulátor je pod českým velením vytížený prakticky každý den na čtyři hodiny. Dvě dopoledně a dvě odpoledne.

Tedy pokud jde elektřina. Výpadky dodávek energie jsou jednou z potíží, která české specialisty trápí. Obsluha simulátorů má přitom jen vždy pár minut, dokud běží rezervní zdroje energie, aby systémy bezpečně vypnula. „Nestandardní vypnutí pak neskutečně prodlužuje znovunahození systému a opětovné nastavení simulátoru,“ podotýkají instruktoři.

Zkušenosti z boje

Na simulátor piloti afghánské letky docházejí denně. Ale pravidelný a intenzivní výcvik se pro ně českým expertům plánuje jen velmi těžko. Prakticky celá vrtulníková letka afghánské armády je totiž možná až neskutečně vytížena reálnými bojovými operacemi. Těm je podřízeno vše.

Čeští letci v Kábulu

O výcvik afghánského vrtulníkového letectva se Češi starají od roku 2008. Tehdy vycvičili také vrtulníkovou letku afghánského prezidenta. Afghánské piloty učili nejen taktiku, ale především anglickou korespondenci i práci s moderními přístroji, například s GPS.

Dosavadní v pořadí 22. letecký poradní tým působil v Afghánistánu téměř sedm měsíců. Počátkem února byla jednotka vystřídána. Takzvaný AAT (Air Advisory Team - Letecký poradní tým) je nasazen na letišti HKIA v Kábulu.

Primárním úkolem je výcvik, poradenství a výuka pilotů a pozemního personálu příslušníků vzdušných sil Afghánské národní armády. Cílem je pomoc při budování afghánské armády a dosažení jejích plných schopností.

Jednotka českých pilotů a techniků provádí výcvik s vrtulníky typu Mi-17.

„S ohledem na jejich operační vytíženost mají dost aktivní život, jsou hodně nasazování, takže s nimi nelze zcela plánovaně pracovat,“ shodují se čeští experti. Nezřídka tak přicházejí Afghánci na simulátor třeba po týdnu létání v těch nejnebezpečnějších oblastech země.

Jako žáci jsou však prý dobří. Mladší piloti většinou absolvovali výcvik v zahraničí a prohlubují své zkušenosti. U těch starších jde čistě o obnovování návyků a odstraňování zlozvyků. „Jsou vcelku pružní a přijímají bez problémů rady a názory, snaží se přizpůsobit,“ říká jeden z instruktorů.

Ještě do konce loňského roku čeští instruktoři školili afghánské kolegy i ve vzduchu během cvičných misí. O obnovení takového mandátu se v současné době jedná stejně jako o možném rozšíření poradního a výcvikového týmu, který nyní doplňují slovenští specialisté.

Kromě pilotů ale Češi také pomáhají technikům a obslužnému personálu. Přímo na letišti s Afghánci nacvičují třeba výměnu zbraňových systémů, jejich nabíjení nebo údržbu strojů. Cílem je, aby Afghánci postupně vše zvládali sami a bezchybně.

„Naši specialisté pouze dohlížejí, popřípadě poradí a ukážou, aby si Afghánci byli schopni sami připravit a vyzbrojit vrtulník a postarali se kompletně o údržbu,“ konstatuje velitel českého týmu.

Připouští, že s nestandardními a krizovými situacemi si mnohdy Afghánci dovedou poradit po svém. A provází je i pověstná pořádná porce štěstí. Z misí se nezřídka stroje vracejí poškozené či prostřílené, ale posádky jsou v pořádku.

Když se například nedávno vracel z boje jeden z vrtulníků s poškozeným podvozkem, afghánští technici na letiště nanosili staré pneumatiky. Stroj pak na ně bezpečně dosedl jako do peřin.

Jiný ze strojů, na kterém si technici zrovna nacvičují podvěšení raketnic, zase nedávno při jedné z misí přišel prakticky o celou ocasní část. Dnes už opět slouží a nikdo by nic nepoznal.

Autor: , natoaktual.cz
  • Nejčtenější

Ukrajina je v kritické situaci, připravme se i na špatné zprávy, řekl šéf NATO

Generální tajemník NATO Jens Stoltenberg v sobotu v německé televizi ARD zdůraznil, že spojenci by měli nadále...

Ukrajinci vyšli z krytu a vzdali se. Rusové je pak postříleli, ukazuje video

Na sociálních sítích se objevily záběry, při kterých ruští vojáci střílí na dva vzdávající se ukrajinské vojáky. Video...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zacházíte s Rusy jako s prasaty. Putin kritizoval Lotyšsko a pohrozil neštěstím

Ruský prezident Vladimir Putin kritizoval Lotyšsko za to, jak zachází s ruskou menšinou. Pobaltské zemi nepřímo...

Nádor ho připravil o část úst, teď Kvasnička míří do Událostí. Výzvu přijímám, říká

Moderátor Josef Kvasnička (51) v minulosti kvůli zhoubnému nádoru v čelisti přišel o čtvrtinu úst a zubů a musel se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nenechám se umlčet, popsala Bartošová svůj vyhazov a spory v týmu s Witowskou

Měla to být ideální spolupráce a nový začátek pro dvě bývalé výrazné tváře. Pro Lindu Bartošovou byl ale pořad...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

RECENZE: Lucii se kočky rozutekly a žáby proklouzly mezi prsty

Premium Příští rok to bude třicet let, kdy skupina Lucie vydala své třetí a v mnohém přelomové album Černý kočky mokrý žáby. V...

„To bylo odbojové znásilňování.“ Izrael pouští detaily a dělá si hořkou legraci

Premium Izrael, který je znechucen reakcí OSN a organizací „hájících práva žen“ včetně MeToo, začal světovým médiím a v OSN...

Dny NATO na úvod přitáhly 100 tisíc lidí. Hlavním lákadlem jsou vyspělé F-35

První den Dnů NATO a Dnů Vzdušných sil Armády ČR přitáhl 100 tisíc lidí, odhadli pořadatelé i policie. Na ostravském...

Střípky ze Dnů NATO: do F-35 chtěl každý, ale jet autem do Mošnova je o hubu

I přes každoroční dlouhé kolony si prvního dne již třiadvacátého ročníku Dnů NATO a Vzdušných sil nenechalo ujít zhruba...

Ruští zbrojaři ukazují v Egyptě prázdné stánky, ale doma tvrdí opak

Veletrh obranných technologií EDEX v egyptské Káhiře bývá označován za nejdůležitější akci svého druhu na africkém...

Obrana jedná o nákupu dvou transportních letounů C-390 Millennium z Brazílie

Ministerstvo obrany vyjednává s brazilským výrobcem Embraer o pořízení dvou transportních letounů C-390 Millennium. Po...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

České croblihy končí. Špatné rozhodnutí srazilo pekárně vaz

Pekárna Oh Deer Bakery, kterou v roce 2017 otevřel Lukáš Vašek, v polovině prosince zavírá své provozy v Praze. Důvodem...

Nádor ho připravil o část úst, teď Kvasnička míří do Událostí. Výzvu přijímám, říká

Moderátor Josef Kvasnička (51) v minulosti kvůli zhoubnému nádoru v čelisti přišel o čtvrtinu úst a zubů a musel se...

Zemřel herec Ladislav Županič, jehož proslavily Troškovy filmy a muzikály

Ve věku 80 let zemřel herec a dabér Ladislav Županič. Vedle divadla se uplatnil i v rozhlase, filmu a televizi. O úmrtí...

Mám kládu v kalhotách. Hvězdný Depardieu má nové trable kvůli svému chování

Francouzská televize France 2 vzbudila rozruch, když se rozhodla odvysílat nelichotivé záběry slavného herce Gérarda...

Tatra má novou tvář. Vytvořil ji český designér lokomotiv a hodinek

Tatra vstupuje na trh s třetí generací těžkých nákladních vozidel Tatra Force. Zcela nová řada vozidel dostala tvary a...