Sobota 15. května 2021, svátek má Žofie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 15. května 2021 Žofie

Státy NATO mají problém. Ruští létající obři nebudou vozit jejich náklad

  14:38
Ruská letecká přepravní společnost Volga-Dněpr přestane pronajímat členským státům NATO své obří letouny Antonov An-124 pro přepravu vojenského materiálu. Jde údajně o reakci na pokračující sankce západních zemí vůči Moskvě. Letouny využívala i česká armáda pro přepravu techniky do zahraničních misí.

Obří letoun An-124 Ruslan v obležení návštěvníků Dnů NATO v Ostravě | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Informace o rozhodnutí ruských aerolinek přinesl ruský deník Kommersant s odvoláním na zdroj z vedení firmy.

Jde prý o reakci za pokračující sankce západních zemí vůči Rusku. Už předtím ale o dalším neprodloužení smlouvy, která vyprší na sklonku letošního roku, referovala francouzská média.

Právě Francie nebo také Německo totiž patří k nejvýznamnějším uživatelům flotily těžkých nákladních ruských letounů. Rozhodnutí ruské společnosti pravděpodobně zkomplikuje a také prodraží přepravu pro vojenské operace v zahraničí.

An-124 Ruslan

V kódu NATO - Condor, byl největším sériově vyráběným letounem na světě - větší byl jen An-225, ten byl ale sestrojen jen jeden. Monstrum dokáže přepravit až 120 tun nákladu. Prototyp vzlétl už v roce 1982, sériová výroba byla zahájena až o čtyři roky později.

  • Rozpětí: 73,3 m
  • Délka: 69,1 m
  • Výška: 20,8 m
  • Hmotnost: 175 tun
  • Max. zatížení: 150 tun
  • Pohon: 4× Progress D-18T
  • Max. rychlost: 865 km/h
  • Dolet: až 16 000 km (s max. zátěží 4 500 km)

Zdroj: Antonov

Například v roce 2013 během francouzské operace „Serval“ proti povstalcům z řad Tuaregů a radikálním islamistům v africkém Mali využila francouzská armáda v rozmezí ledna a února k přepravě vojenské techniky a materiálů 115 letů strojů An-124 Ruslan. Sedmkrát také do Afriky letěl s nákladem mamutí stroj An-225 Mrija.

Dalších 110 letů pak pro Francouze zajišťovaly v tomto období především britské a kanadské transportní letouny C-17.

Ruské stroje létají pro NATO roky

Státy NATO si kvůli nedostatku transportních kapacit už prakticky od roku 2004 pronajímají letouny v rámci takzvaného programu SALIS od ukrajinské společnosti Avialinii Antonova a právě od ruské firmy Volga-Dněpr, které úzce kooperovaly.

Situace se změnila v roce 2016, kdy ukrajinská společnost ukončila spolupráci s Volga-Dněpr s odůvodněním, že Ukrajina vzhledem k ruské anexi Krymu a vojenským akcím na východě Ukrajiny nemůže takto Rusku technicky pomáhat a spolupracovat. „Tímto způsobem bychom vlastně schvalovali (ruskou) agresi,“ uvedl tehdy ukrajinský ministr zahraničí Pavlo Klimkin.

Fotografie

Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem...
Letoun An-124 Ruslan v obležení návštěvníků Dnů NATO v Ostravě
Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem...
Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem...

Desítka evropských zemí (Belgie, Česká republika, Francie, Německo, Maďarsko, Lucembursko, Norsko, Polsko, Slovensko a Slovinsko) proto pro roky 2017 a 2018 uzavřela dva kontrakty na pronájem letových hodin velkokapacitních strojů s ukrajinskou i ruskou společností. Vyprší přesně 31. prosince 2018.

Česká armáda v minulosti stroje mnohokrát využila například pro přepravu obrněnců. Společnost Volga-Dněpr při více jak 60 letech přepravila českým vojákům více než 4 200 tun materiálu. Především do Iráku, Afghánistánu nebo do afrického Mali. V roce 2016 například převážela vybavení pro misi českých letců s gripeny na Island.

Loni měli spojenci nasmlouvaných celkově 1 600 letových hodin - 973 od ruské a 629 od ukrajinské společnosti.

Nejvíce stroje využívala německá armáda - zhruba tisíc hodin. Zatímco ukrajinská společnost si podle německých médií účtovala za letovou hodinu až 37 tisíc eur, ruská firma Volga-Dněpr chtěla 23 300 eur.

Airbus A400M

Airbus A400M

Francie sice má flotilu vlastních transportních letounů včetně čtrnácti nových airbusů A400M, ty ale uvezou podstatně nižší náklad. Nový moderní Airbus 37 tun, starší Antonov až 120 tun. Zvláštní zpráva pro francouzský parlament dokonce konstatuje, že pro nahrazení jednoho stroje An-124 bude vyžadovat nasazení až pěti letounů A400M. Náklady se pak ztrojnásobí.

Paříž proto dosud využívala i služeb společnosti International Chartering Systems, která operuje s letouny An-124 ruského ministerstva obrany.

Podívejte se na obří letoun Antonov AN 124:

5. července 2017

Autor: natoaktual.cz
  • Nejčtenější

Zhroutil se mi svět, to je jak na objednávku Rusů, řekl Hamáček

Vicepremiér Jan Hamáček v pořadu Epicentrum Blesku potvrdil, že má stále zvýšenou ochranku, kterou dostal po zveřejnění...

VIDEO: Silný vítr mlátil s plošinou umývačů oken o mrakodrap. Oba zemřeli

Hrozivé video z čínského Wu-chanu zachytilo dva umývače oken, kteří opakovaně naráželi do fasády mrakodrapu, zatímco...

Neklid ve francouzské armádě sílí, nový dopis věští občanskou válku

Více než 130 000 lidí se podepsalo pod otevřený dopis, který francouzskou vládu varuje před ústupky islamistům a...

Babiš ohlásil registrace pro 45leté, odborníci mu vyčítají změnu v očkování

Premiér Andrej Babiš v pondělí požádá Radu pro zdravotní rizika, aby otevřela registraci k očkování proti covidu-19 pro...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po covidu přišla další rána. Indii děsí agresivní plíseň napadající mozek

Jako by nestačilo, že Indie zápasí s masivní koronavirovou nákazou, v posledních týdnech řeší také nárůst případů...

Lékařské špičky v kauze obřích pojistných podvodů. Hrozí jim až 10 let

Premium Uznávaní doktoři „léčili“ neexistující zranění. V kauze tří stovek pojistných podvodů za 50 milionů korun je obžalováno...

Revmatoidní artritida může zkrátit život až o 15 let, varuje imunoložka

Premium Morové rány, pandemie tuberkulózy či cholery jako příčiny smrti medicína už takřka pohřbila. Nebezpečí ale číhá i u...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

USA znovu zkouší obranu Evropy. Loňský test překazila pandemie covidu

Bude to největší americké vojenské cvičení nebo spíš série manévrů na evropském kontinentu minimálně za poslední dvě...

Slovensko vyhlíží nové stíhačky za sovětské migy. Piloti trénují v Arizoně

První čtyři slovenští piloti už procházejí v arizonském Tucsonu výcvikem na stíhačkách F-16, které si Slovensko...

Nebe plné výsadkářů. Seskok sedmi tisíc vojáků odstartoval cvičení NATO

Seskoky sedmi tisíc výsadkářů v Estonsku, Bulharsku a Rumunsku odstartovala dílčí fáze rozsáhlého cvičení Defender...

Nástupce albatrosu boduje. Nový L-39NG testovali slovenští letci

Prodej čtyř strojů do Senegalu, tuctu do Vietnamu a zájem v dalších zemích. Nový cvičný letoun L-39NG z dílen Aera...

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...

Právníci Applu se snaží dokázat, že Epic Store prodává porno

Během soudního sporu mezi společnostmi Epic a Apple přišla řeč i na obchod s nezávislými hrami Itch.io, jehož klienta...

Twitch se stává Pornhubem pro děti, zaplavily ho streamerky v bikinách

Streamovací služba Twitch má poměrně přísná pravidla pro zobrazování sexuálního obsahu, některé uživatelky v nich však...