Středa 28. října 2020, Den vzniku samostatného československého státu
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 28. října 2020 Státní svátek.

Státy NATO mají problém. Ruští létající obři nebudou vozit jejich náklad

  14:38
Ruská letecká přepravní společnost Volga-Dněpr přestane pronajímat členským státům NATO své obří letouny Antonov An-124 pro přepravu vojenského materiálu. Jde údajně o reakci na pokračující sankce západních zemí vůči Moskvě. Letouny využívala i česká armáda pro přepravu techniky do zahraničních misí.

Obří letoun An-124 Ruslan v obležení návštěvníků Dnů NATO v Ostravě | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Informace o rozhodnutí ruských aerolinek přinesl ruský deník Kommersant s odvoláním na zdroj z vedení firmy.

Jde prý o reakci za pokračující sankce západních zemí vůči Rusku. Už předtím ale o dalším neprodloužení smlouvy, která vyprší na sklonku letošního roku, referovala francouzská média.

Právě Francie nebo také Německo totiž patří k nejvýznamnějším uživatelům flotily těžkých nákladních ruských letounů. Rozhodnutí ruské společnosti pravděpodobně zkomplikuje a také prodraží přepravu pro vojenské operace v zahraničí.

An-124 Ruslan

V kódu NATO - Condor, byl největším sériově vyráběným letounem na světě - větší byl jen An-225, ten byl ale sestrojen jen jeden. Monstrum dokáže přepravit až 120 tun nákladu. Prototyp vzlétl už v roce 1982, sériová výroba byla zahájena až o čtyři roky později.

  • Rozpětí: 73,3 m
  • Délka: 69,1 m
  • Výška: 20,8 m
  • Hmotnost: 175 tun
  • Max. zatížení: 150 tun
  • Pohon: 4× Progress D-18T
  • Max. rychlost: 865 km/h
  • Dolet: až 16 000 km (s max. zátěží 4 500 km)

Zdroj: Antonov

Například v roce 2013 během francouzské operace „Serval“ proti povstalcům z řad Tuaregů a radikálním islamistům v africkém Mali využila francouzská armáda v rozmezí ledna a února k přepravě vojenské techniky a materiálů 115 letů strojů An-124 Ruslan. Sedmkrát také do Afriky letěl s nákladem mamutí stroj An-225 Mrija.

Dalších 110 letů pak pro Francouze zajišťovaly v tomto období především britské a kanadské transportní letouny C-17.

Ruské stroje létají pro NATO roky

Státy NATO si kvůli nedostatku transportních kapacit už prakticky od roku 2004 pronajímají letouny v rámci takzvaného programu SALIS od ukrajinské společnosti Avialinii Antonova a právě od ruské firmy Volga-Dněpr, které úzce kooperovaly.

Situace se změnila v roce 2016, kdy ukrajinská společnost ukončila spolupráci s Volga-Dněpr s odůvodněním, že Ukrajina vzhledem k ruské anexi Krymu a vojenským akcím na východě Ukrajiny nemůže takto Rusku technicky pomáhat a spolupracovat. „Tímto způsobem bychom vlastně schvalovali (ruskou) agresi,“ uvedl tehdy ukrajinský ministr zahraničí Pavlo Klimkin.

Fotografie

Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem...
Letoun An-124 Ruslan v obležení návštěvníků Dnů NATO v Ostravě
Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem...
Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem...

Desítka evropských zemí (Belgie, Česká republika, Francie, Německo, Maďarsko, Lucembursko, Norsko, Polsko, Slovensko a Slovinsko) proto pro roky 2017 a 2018 uzavřela dva kontrakty na pronájem letových hodin velkokapacitních strojů s ukrajinskou i ruskou společností. Vyprší přesně 31. prosince 2018.

Česká armáda v minulosti stroje mnohokrát využila například pro přepravu obrněnců. Společnost Volga-Dněpr při více jak 60 letech přepravila českým vojákům více než 4 200 tun materiálu. Především do Iráku, Afghánistánu nebo do afrického Mali. V roce 2016 například převážela vybavení pro misi českých letců s gripeny na Island.

Loni měli spojenci nasmlouvaných celkově 1 600 letových hodin - 973 od ruské a 629 od ukrajinské společnosti.

Nejvíce stroje využívala německá armáda - zhruba tisíc hodin. Zatímco ukrajinská společnost si podle německých médií účtovala za letovou hodinu až 37 tisíc eur, ruská firma Volga-Dněpr chtěla 23 300 eur.

Airbus A400M

Airbus A400M

Francie sice má flotilu vlastních transportních letounů včetně čtrnácti nových airbusů A400M, ty ale uvezou podstatně nižší náklad. Nový moderní Airbus 37 tun, starší Antonov až 120 tun. Zvláštní zpráva pro francouzský parlament dokonce konstatuje, že pro nahrazení jednoho stroje An-124 bude vyžadovat nasazení až pěti letounů A400M. Náklady se pak ztrojnásobí.

Paříž proto dosud využívala i služeb společnosti International Chartering Systems, která operuje s letouny An-124 ruského ministerstva obrany.

Podívejte se na obří letoun Antonov AN 124:

5. července 2017

Autor: natoaktual.cz
  • Nejčtenější

Vláda uzavřela maloobchod a služby, omezila pohyb na nákup a práci

Vláda se na mimořádném jednání rozhodla, že od čtvrtka od 6 hodin uzavře maloobchody a služby, s výjimkou prodejen se...

Vláda zakázala vycházení po 21:00, omezila obchody a v neděli je zavřela

Lidé od středy 28. října nesmí chodit ven po deváté hodině večer, rozhodla vláda. Zákaz platí vždy do 4:59 ráno a to až...

Prymula odmítl rezignovat navzdory Babišově výzvě. Ať mě odvolá, míní

Ministr zdravotnictví Roman Prymula odmítl přijmout výzvu premiéra Andreje Babiše, aby rezignoval za pochybení, kterého...

Moderátor tepal šéfa lékařů, vrátil mu to další host. Nova se omluvila

V názorový střet se změnil večerní rozhovor v Televizních novinách na Nově. To když moderátor Petr Suchoň po žádosti o...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bez roušky a v restauraci. Prymula porušil zákazy, opozice žádá rezignaci

Ministra zdravotnictví Romana Prymulu přistihli reportéři Blesku ve středu v noci u jedné z pražských restaurací. Podle...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Víme, co máme. Obrana spouští unikátní kampaň na podporu domácích firem

Devět významných firem, devět propagačních videí. Ministerstvo obrany spouští pilotní projekt na podporu domácího...

Záložní nemocnice je připravená, hlásí armáda z výstaviště v Letňanech

Vojáci dokončili výstavbu polní nemocnice s kapacitou 500 lůžek na výstavišti v pražských Letňanech. Bude sloužit jako...

Armáda dostane rozpočet, který si zaslouží, slíbil Babiš. KSČM navzdory

Armáda skutečně potřebuje moderní výbavu, ohradil se premiér Andrej Babiš (ANO) vůči debatám o možných škrtech ve...

Spojenci darují Česku stovky plicních ventilátorů, další pošle NATO i EU

Severoatlantická aliance dodá do České republiky 60 plicních ventilátorů. Vybavení poskytne ze speciálních zásob, které...

Hledáte zdravou svačinku? Sáhněte po kapsičce od Sunaru, která je komplet BIO včetně obalu
Hledáte zdravou svačinku? Sáhněte po kapsičce od Sunaru, která je komplet BIO včetně obalu

Když se řekne Sunar, co se vám jako první vybaví? Chutné sušené mléko? Není se čemu divit. Sunar a jeho kojenecká výživa tu je pro naše miminka už...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...