Státy NATO mají problém. Ruští létající obři nebudou vozit jejich náklad

  14:38aktualizováno  14:38
Ruská letecká přepravní společnost Volga-Dněpr přestane pronajímat členským státům NATO své obří letouny Antonov An-124 pro přepravu vojenského materiálu. Jde údajně o reakci na pokračující sankce západních zemí vůči Moskvě. Letouny využívala i česká armáda pro přepravu techniky do zahraničních misí.

Obří letoun An-124 Ruslan v obležení návštěvníků Dnů NATO v Ostravě | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Informace o rozhodnutí ruských aerolinek přinesl ruský deník Kommersant s odvoláním na zdroj z vedení firmy.

Jde prý o reakci za pokračující sankce západních zemí vůči Rusku. Už předtím ale o dalším neprodloužení smlouvy, která vyprší na sklonku letošního roku, referovala francouzská média.

Právě Francie nebo také Německo totiž patří k nejvýznamnějším uživatelům flotily těžkých nákladních ruských letounů. Rozhodnutí ruské společnosti pravděpodobně zkomplikuje a také prodraží přepravu pro vojenské operace v zahraničí.

An-124 Ruslan

V kódu NATO - Condor, byl největším sériově vyráběným letounem na světě - větší byl jen An-225, ten byl ale sestrojen jen jeden. Monstrum dokáže přepravit až 120 tun nákladu. Prototyp vzlétl už v roce 1982, sériová výroba byla zahájena až o čtyři roky později.

  • Rozpětí: 73,3 m
  • Délka: 69,1 m
  • Výška: 20,8 m
  • Hmotnost: 175 tun
  • Max. zatížení: 150 tun
  • Pohon: 4× Progress D-18T
  • Max. rychlost: 865 km/h
  • Dolet: až 16 000 km (s max. zátěží 4 500 km)

Zdroj: Antonov

Například v roce 2013 během francouzské operace „Serval“ proti povstalcům z řad Tuaregů a radikálním islamistům v africkém Mali využila francouzská armáda v rozmezí ledna a února k přepravě vojenské techniky a materiálů 115 letů strojů An-124 Ruslan. Sedmkrát také do Afriky letěl s nákladem mamutí stroj An-225 Mrija.

Dalších 110 letů pak pro Francouze zajišťovaly v tomto období především britské a kanadské transportní letouny C-17.

Ruské stroje létají pro NATO roky

Státy NATO si kvůli nedostatku transportních kapacit už prakticky od roku 2004 pronajímají letouny v rámci takzvaného programu SALIS od ukrajinské společnosti Avialinii Antonova a právě od ruské firmy Volga-Dněpr, které úzce kooperovaly.

Situace se změnila v roce 2016, kdy ukrajinská společnost ukončila spolupráci s Volga-Dněpr s odůvodněním, že Ukrajina vzhledem k ruské anexi Krymu a vojenským akcím na východě Ukrajiny nemůže takto Rusku technicky pomáhat a spolupracovat. „Tímto způsobem bychom vlastně schvalovali (ruskou) agresi,“ uvedl tehdy ukrajinský ministr zahraničí Pavlo Klimkin.

Fotografie

Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem...
Letoun An-124 Ruslan v obležení návštěvníků Dnů NATO v Ostravě
Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem...
Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem...

Desítka evropských zemí (Belgie, Česká republika, Francie, Německo, Maďarsko, Lucembursko, Norsko, Polsko, Slovensko a Slovinsko) proto pro roky 2017 a 2018 uzavřela dva kontrakty na pronájem letových hodin velkokapacitních strojů s ukrajinskou i ruskou společností. Vyprší přesně 31. prosince 2018.

Česká armáda v minulosti stroje mnohokrát využila například pro přepravu obrněnců. Společnost Volga-Dněpr při více jak 60 letech přepravila českým vojákům více než 4 200 tun materiálu. Především do Iráku, Afghánistánu nebo do afrického Mali. V roce 2016 například převážela vybavení pro misi českých letců s gripeny na Island.

Loni měli spojenci nasmlouvaných celkově 1 600 letových hodin - 973 od ruské a 629 od ukrajinské společnosti.

Nejvíce stroje využívala německá armáda - zhruba tisíc hodin. Zatímco ukrajinská společnost si podle německých médií účtovala za letovou hodinu až 37 tisíc eur, ruská firma Volga-Dněpr chtěla 23 300 eur.

Airbus A400M

Airbus A400M

Francie sice má flotilu vlastních transportních letounů včetně čtrnácti nových airbusů A400M, ty ale uvezou podstatně nižší náklad. Nový moderní Airbus 37 tun, starší Antonov až 120 tun. Zvláštní zpráva pro francouzský parlament dokonce konstatuje, že pro nahrazení jednoho stroje An-124 bude vyžadovat nasazení až pěti letounů A400M. Náklady se pak ztrojnásobí.

Paříž proto dosud využívala i služeb společnosti International Chartering Systems, která operuje s letouny An-124 ruského ministerstva obrany.

Podívejte se na obří letoun Antonov AN 124:

Autor: natoaktual.cz

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Otroku, pošli výplatu. České studentky si našly na internetu novou obživu

ilustrační snímek

Bohatí cizinci začali díky sociálním sítím využívat nečekaných služeb českých vysokoškolaček. Nejde přitom o žádnou...

Do Španělska uprchlíky nepovezeme, vzkázali aktivisté z lodi Open Arms

Loď se 147 africkými migranty čekala v mezinárodních vodách asi 50 kilometrů od...

Humanitární loď Open Arms, která se 107 migranty na palubě kotví přes dva týdny u italského ostrova Lampedusa, odmítla...

Na Krétě onemocněl zájezd Čechů. Naše vina to není, brání se cestovka

Řecká pláž

Několik desítek českých turistů se na Krétě v posledních dnech nakazilo střevním onemocněním. Nyní sepisují hromadnou...

Sibiř lehá popelem, většinu požárů ani nehasí. Ekologická zkáza je obrovská

Lesní požáry v Krasnojarském kraji na východě Ruska (7. srpna 2019)

Sibiř hoří a ruští hasiči na požáry ani zdaleka nestačí. Z té obrovské masy stačili uhasit jen pouhá dvě procenta a s...

Vojáci přispěli rodině s nemocnou dcerou víčky. Lidé je za to kritizují

Zaměstnanci vojenského letiště Praha - Kbely s pytli víček pro nemocnou...

Zaměstnanci vojenského letiště Praha-Kbely darovali rodině s nemocnou dcerou několik kilogramů nasbíraných víček. Na...

Další z rubriky

Výrobce Perunu jde do boje. Vojskové zkoušky byly nestandardní, zlobí se

vozidlo Perun 4x4

Výrobce pancéřovaných vozidel SVOS Přelouč se ostře ohradil proti konstatování ministerstva obrany, že nové bojové...

Vozidla Perun pro speciální síly neprošla vojskovými zkouškami

vozidlo Perun 4x4

Bojová vozidla Perun od přeloučského výrobce SVOS určená pro speciální síly české armády neprošla podle ministerstva...

Obtěžující hovory s ruským přízvukem? Jsme připraveni, tvrdí armáda

Letoun Gripen na základně v Čáslavi

Rodiny nizozemských armádních letců od posledního nasazení v Pobaltí obtěžovaly nevyžádané telefonáty neznámých lidí s...

Najdete na iDNES.cz