Státy NATO mají problém. Ruští létající obři nebudou vozit jejich náklad

  14:38aktualizováno  14:38
Ruská letecká přepravní společnost Volga-Dněpr přestane pronajímat členským státům NATO své obří letouny Antonov An-124 pro přepravu vojenského materiálu. Jde údajně o reakci na pokračující sankce západních zemí vůči Moskvě. Letouny využívala i česká armáda pro přepravu techniky do zahraničních misí.

Obří letoun An-124 Ruslan v obležení návštěvníků Dnů NATO v Ostravě | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Informace o rozhodnutí ruských aerolinek přinesl ruský deník Kommersant s odvoláním na zdroj z vedení firmy.

Jde prý o reakci za pokračující sankce západních zemí vůči Rusku. Už předtím ale o dalším neprodloužení smlouvy, která vyprší na sklonku letošního roku, referovala francouzská média.

Právě Francie nebo také Německo totiž patří k nejvýznamnějším uživatelům flotily těžkých nákladních ruských letounů. Rozhodnutí ruské společnosti pravděpodobně zkomplikuje a také prodraží přepravu pro vojenské operace v zahraničí.

An-124 Ruslan

V kódu NATO - Condor, byl největším sériově vyráběným letounem na světě - větší byl jen An-225, ten byl ale sestrojen jen jeden. Monstrum dokáže přepravit až 120 tun nákladu. Prototyp vzlétl už v roce 1982, sériová výroba byla zahájena až o čtyři roky později.

  • Rozpětí: 73,3 m
  • Délka: 69,1 m
  • Výška: 20,8 m
  • Hmotnost: 175 tun
  • Max. zatížení: 150 tun
  • Pohon: 4× Progress D-18T
  • Max. rychlost: 865 km/h
  • Dolet: až 16 000 km (s max. zátěží 4 500 km)

Zdroj: Antonov

Například v roce 2013 během francouzské operace „Serval“ proti povstalcům z řad Tuaregů a radikálním islamistům v africkém Mali využila francouzská armáda v rozmezí ledna a února k přepravě vojenské techniky a materiálů 115 letů strojů An-124 Ruslan. Sedmkrát také do Afriky letěl s nákladem mamutí stroj An-225 Mrija.

Dalších 110 letů pak pro Francouze zajišťovaly v tomto období především britské a kanadské transportní letouny C-17.

Ruské stroje létají pro NATO roky

Státy NATO si kvůli nedostatku transportních kapacit už prakticky od roku 2004 pronajímají letouny v rámci takzvaného programu SALIS od ukrajinské společnosti Avialinii Antonova a právě od ruské firmy Volga-Dněpr, které úzce kooperovaly.

Situace se změnila v roce 2016, kdy ukrajinská společnost ukončila spolupráci s Volga-Dněpr s odůvodněním, že Ukrajina vzhledem k ruské anexi Krymu a vojenským akcím na východě Ukrajiny nemůže takto Rusku technicky pomáhat a spolupracovat. „Tímto způsobem bychom vlastně schvalovali (ruskou) agresi,“ uvedl tehdy ukrajinský ministr zahraničí Pavlo Klimkin.

Fotografie

Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem...
Letoun An-124 Ruslan v obležení návštěvníků Dnů NATO v Ostravě
Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem...
Obří transportní letoun An-124 Ruslan přistává na mošnovském letišti s nákladem...

Desítka evropských zemí (Belgie, Česká republika, Francie, Německo, Maďarsko, Lucembursko, Norsko, Polsko, Slovensko a Slovinsko) proto pro roky 2017 a 2018 uzavřela dva kontrakty na pronájem letových hodin velkokapacitních strojů s ukrajinskou i ruskou společností. Vyprší přesně 31. prosince 2018.

Česká armáda v minulosti stroje mnohokrát využila například pro přepravu obrněnců. Společnost Volga-Dněpr při více jak 60 letech přepravila českým vojákům více než 4 200 tun materiálu. Především do Iráku, Afghánistánu nebo do afrického Mali. V roce 2016 například převážela vybavení pro misi českých letců s gripeny na Island.

Loni měli spojenci nasmlouvaných celkově 1 600 letových hodin - 973 od ruské a 629 od ukrajinské společnosti.

Nejvíce stroje využívala německá armáda - zhruba tisíc hodin. Zatímco ukrajinská společnost si podle německých médií účtovala za letovou hodinu až 37 tisíc eur, ruská firma Volga-Dněpr chtěla 23 300 eur.

Airbus A400M

Airbus A400M

Francie sice má flotilu vlastních transportních letounů včetně čtrnácti nových airbusů A400M, ty ale uvezou podstatně nižší náklad. Nový moderní Airbus 37 tun, starší Antonov až 120 tun. Zvláštní zpráva pro francouzský parlament dokonce konstatuje, že pro nahrazení jednoho stroje An-124 bude vyžadovat nasazení až pěti letounů A400M. Náklady se pak ztrojnásobí.

Paříž proto dosud využívala i služeb společnosti International Chartering Systems, která operuje s letouny An-124 ruského ministerstva obrany.

Podívejte se na obří letoun Antonov AN 124:

Autor: natoaktual.cz

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Hasiči zachránili Notre-Dame. Chrám ztratil dvě třetiny střechy, skelet drží

Požár katedrály Notre-Dame v Paříži (15. 4. 2019)

Pařížskou katedrálu Notre-Dame vážně poškodil rozsáhlý požár. Slavná stavba přišla o dvě třetiny střechy, zřítila se...

Žena odešla na jógu a už se nevrátila, v Šáreckém údolí ji našli mrtvou

V Šáreckém údolí v Praze našli mrtvolu ženy ze Žižkova

V Šáreckém údolí v Praze našli odpoledne policisté mrtvolu ženy ze Žižkova, která byla od neděle pohřešovaná. Odjela...

Ignorovali prosby o pomoc a dokonce jí dali pokutu. Muž jí pak podřízl krk

Devatenáctiletou Shanu Griceovou zavraždil její bývalý přítel ze žárlivosti.

Britka Shana Griceová si několik měsíců stěžovala na policii, že ji neustále sleduje bývalý partner Michael Lane. Do...

Pětiletou Sofii vypátrali policisté na vídeňském letišti, únosce zadrželi

Ilustrační snímek

Pětiletou dívku, kterou v úterý unesli v Praze, policisté vypátrali. Dívka je zdravá a v pořádku. Policisté ji našli s...

Učitelka ze školky popletla adresáta, nevhodný mobilní text se šíří webem

Mobilní aplikaci si stáhlo do svých chytrých telefonů již téměř 600 lidí

Učitelka z bratislavské mateřské školky poslala omylem přes mobilní telefon nevhodnou zprávu matce dítěte, které učí. V...

Další z rubriky

VIDEO: České gripeny a bitevníky pálí ostrými na vzdušné cíle ve Švédsku

Elitní čeští letci s letouny Jas-39 Gripen na cvičení Arctic Tiger v Norsku

K ostrým střelbám na vzdušné cíle se čeští piloti většinou dostanou jen jedinkrát za svou kariéru. Na odlehlé testovací...

Do zaplaveného Íránu dorazila humanitární pomoc z Česka

Nakládání humanitární pomoci pro Írán na kbelském letišti

Do rozsáhlými záplavami postiženého Íránu dorazila ve středu večer zásilka humanitární pomoci z Česka. Armádní letoun...

Chceme obrněnce s osádkovou věží a pro 11 vojáků, upřesnila obrana tendr

Bojové vozidlo pěchoty brzdí během ukázky na Dnech NATO v Ostravě

Ministerstvo obrany si na středu do Prahy pozvalo čtyři světové výrobce vojenské techniky. Upřesnilo jim podmínky...

Jak připravit dítě na očkování, aby nemělo strach z lékaře?
Jak připravit dítě na očkování, aby nemělo strach z lékaře?

Očkování absolvují malé děti v prvních letech života hned několikrát. Zpočátku si to ani neuvědomují, později už mohou mít „vypěstovaný“ strach z toho, že to bude bolet. Nervozita rodičů jim nepřidává. Jak bychom měli své dítě připravit na očkování, aby se nebálo a zvládlo tuto povinnou (a nemilou) událost co nejlépe?

Najdete na iDNES.cz