F-22 Raptor, považovaný za nejlepší stíhací letoun, který nyní je ve výzbroji....

F-22 Raptor, považovaný za nejlepší stíhací letoun, který nyní je ve výzbroji. Američané ho exportovat nehodlají. | foto: USAF

Superstíhačky Raptor znovu vládnou nebi. Záhadné otravy pilotů prý skončí

  • 37
Nejvýkonnější stíhací letoun současnosti a jediný stroj páté generace v operačním nasazení, F-22A Raptor, se hlásí znovu služby. Po měsících důkladného testování Pentagon postupně ruší omezení, která pro letoun platila. Superstíhačka už prý nebude své piloty ohrožovat.

Připomíná to jeden nedoceněný československý sci-fi horor z osmdesátých let. Ve filmu Upír z Feratu dostane začínající automobilová závodnice unikátní příležitost jezdit se superšpičkovým závodním vozem, který však funguje na velmi neobvyklé palivo - na lidskou krev.

Nejmodernější vládci nebes. O vzdušnou nadvládu soupeří tři velmoci

A "palivo" si automobil bere přímo od svého řidiče přes plynový pedál. Svého pilota postupně vysává.

V přeneseném slova smyslu se tak mohli cítit i američtí piloti v letounech F-22 Raptor. Nejvýkonnější a nejlepší letoun v operačním nasazení je totiž také záhadně ohrožoval. Kvůli příměsi toxických plynů v kokpitu letounu a nedostatečném zásobování kyslíkem (hypoxie) měli piloti problémy udržet se při vědomí. Přiotrávilo se 14 pilotů a jeden z incidentů dokonce skončil smrtí.

Během vyšetřování byly objeveny nedostatky v takzvaných systémech podpory života a teploty na palubě letounu. V dýchacím systému pilota se pak vyskytovaly jedy.

Záhada vysvětlena?

Americké ministerstvo obrany nyní po měsících vyšetřování, konstrukčních úprav a testování oznámilo, že s největší pravděpodobností zná důvody dosud "nevysvětlitelných fyziologických incidentů".

Šéf Pentagonu Leon Panetta hned souhlasil s obnovením dálkových cvičných letů a pro důkaz spolehlivosti rozhodl o nasazení celé letky raptorů na základně Kadena v Japonsku. Problémy, ke kterým došlo naposledy v březnu, by se prý už neměly opakovat.

Letka Raptorů před startem

Výrobní linka F-22 Raptor společnosti Lockheed Martin

F-22 Raptor opouští výrobní linku

Ztráta vědomí u pilotů měla podle vyšetřovací zprávy několik souběžných důvodů. "Dokončili jsme komplexní testování životních podpůrných systémů a jsme schopni dát dohromady faktory, které zapříčiňovaly dříve nevysvětlitelné událostí," uvedl šéf vyšetřování Charles Lyon.

V první řadě za to podle něj mohl anti-G oblek, pomáhající pilotovi překonávat přetížení. Vesty u obleků, které se automaticky nafukují a zabraňují při přetížení odlivu krve, měly vadné ventily. To vedlo k tomu, že někdy zůstávaly nafouknuté i ve chvílích, kdy být neměly a způsobovaly pilotům problémy s dýcháním.

Další problémy pak byly v připojení přívodní hadice kyslíku a se vzduchovým filtrem ze zásobníku. Ten letectvo nechalo vymontovat, aby se zvýšilo proudění vzduchu.

Vyšetřování pokračuje

Podle Lyona má flotila F-22 od posledního incidentu nalétáno už 10 tisíc hodin, aniž by se problémy znovu opakovaly. Upozornil ale, že vyšetřování bude pokračovat. Výsledkem by měly být další úpravy, které mají vzejít ze spolupráce s NASA.

F-22A Raptor

Maximální rychlost: 2 410 km/h (Mach 2,25), supercruise = 1 963 km/h
Taktický dolet: 759 km
Přeletový dolet: 2 960 km
Dostup: 19 800 m
Rozpětí: 13,56 m
Délka: 18,9 m
Výška: 5,08 m
Výzbroj: 1 x 20mm kanon, 4-6 řízených střel s krátkým doletem, 4 se středním a dlouhým doletem, 1-3 rakety vzduch vzduch

"U žádného letounu, ať už je to F-22 nebo F-16, nikdy nelze snížit riziko na nulu," uvedl k tomu mluvčí Pentagonu George Little. Ubezpečil ale, že ministerstvo obrany udělá vše, aby byl stroj co nejbezpečnější.

Příčinu problémů se dlouho nedařilo objevit. Byla to záhada. Letouny byly loni na podzim dokonce na pět měsíců uzemněny. Experti dlouhé měsíce zkoumali příčiny a letectvo nechalo letouny několikrát upravovat, aby se letos znovu vrátily do vzduchu. Avšak s přísnými omezeními. Piloti nesměli s F-22 létat nad zhruba 7 600 metrů. V této výšce je totiž pro dobře vycvičené piloty v případě nouze ještě kyslíku dost.

Zakázány byly také dálkové lety, aby se piloti mohli v případě potíží rychle vrátit na letiště. Do kokpitu byly nainstalovány senzory pro monitorování složení vzduchu a pilot mohl být varován. Vylepšení doznalo přepínání na záložní kyslíkový systém, byl instalován nový filtr do dýchacího systému nebo speciální tísňový modul, který pilotovi umožní při potížích co nejrychleji přistát.

, natoaktual.cz,

Nejlepší videa na Revue