V Jeseníkách od začátku týdne cvičí osmnáct budoucích armádních pilotů z Univerzity obrany v Brně.
„Zatím je to dobrý, ale trápí nás hlad. Čekáme, že začne pršet a pořádně promokneme,“ popsal ve zkratce první den ostrého výcviku pilot Vladimír Marek.
Po teoretické přípravě vojáci ve středu ráno vyrazili z parkoviště Hvězda u Karlovy Studánky v malých skupinkách do hor, aby uplatnili dovednosti, které se naučili.
Během dne urazili asi 15 kilometrů náročným terénem s veškerou výbavou na zádech. Odpoledne dorazili ke skalnatým kopcům za Vrbnem pod Pradědem. „Tam museli překonat řeku po natažených lanech,“ řekl velitel výcviku František Vaněček.
V okolních lesích si pak museli vybudovat přístřešky nebo záhraby ve sněhu a přečkat noc. Zatímco na vrcholcích Jeseníků, odkud toho dne vyrazili, leží více jak metr sněhu, dole v údolích není po sněhu ani památky.
„Vybrali jsme si na noc tohle místo, protože je tady sucho,“ uvedl Karel Brázil. Spolu s týmovými kolegy objevil ve skalách malý převis, pod kterým strávili noc. Nad hromadou listí zavěsili padák a igelitovou plachtu, která by trojici pilotů měla ochránit před deštěm a větrem.
„Nejobtížnější bude překonat zimu a hlad. Mám zkušenosti s takovým výcvikem, není to poprvé,“ uvedl Brázdil. Jak dodal, na celé tři dny ostrého výcviku dostala tříčlenná skupina jen půl chleba a každý z trojice konzervu. „Do pátku moc jídla nemáme. Zatím jsme nesnědli nic, jen jsme vypili trochu vody, šetříme,“ prozradil taktiku.
Ráno piloty čeká dalších několik desítek kilometrů putování po horách. Vrátit by se měli na to samé místo, kde přečkají další noc. „Fyzicky zatím přesuny zvládáme. Je málo jídla a bude to horší. Dávka, kterou jsme dostali, simuluje množství, které bychom měli po opuštění letadla,“ vysvětlil Dušan Volf.
Takhle nouzově prý ještě v lese nespal. „Nijak mi to nevadí. Samozřejmě při nouzovém opuštění letounu bych u sebe neměl ani spacák, ani sněžnice, natož teplé oblečení. Jen kombinézu, padák a balíček pro záchranu,“ konstatoval Volf.
Během tří dnů putují budoucí piloti v tříčlenných skupinkách podle mapy náročným horským terénem s minimálními zásobami vody a potravin. Nesmí se přitom pohybovat po veřejných komunikacích a musí se snažit dostat na určená kontrolní místa pokud možno nepozorovaně.
Nikdo z nich netuší, jaké nástrahy a úkoly pro ně velitelé výcviku připravili. „Zatím šlo o praktické věci. Počítám s tím, že to bude horší a horší. Nikdo netuší, co nás čeká,“ řekl jeden z pilotů Václav Skyba.
„Doufám, že to nebudeme hned potřebovat. Určitě taková příprava zvýší naši fyzickou a psychickou odolnost,“ uvedla Kateřina Hlavsová, jediná dívka mezi budoucími piloty.
Během výcviku si osvojí základní věci, které piloti musí znát. Od rozdělávání ohně na sněhu až po nepozorované pěší přesuny a zdolávání skalnatého terénu. - více zde
„Spoustu věcí člověk může přežít jen tak, že je, jak se říká, tvrdej. Pak samozřejmě může pomoci technika a dovednosti,“ uvedl Václav Skyba.
Jak konstatoval velitel výcviku František Vaněček, v Jeseníkách jde jen o základy umění přežít v tvrdých podmínkách. „Když jsou piloti sestřeleni nepřítelem, nebo mají nějaký technický problém a musí se katapultovat. Na piloty čeká později pokročilejší a mnohem těžší výcvik,“ řekl Vaněček. - více zde