Vozidlo Perun pro speciální síly nemohlo ve zkouškách uspět, tvrdí výrobce

  • 216
Za neúspěchem vozidla Perun pro české speciální síly stojí metodika vojskových zkoušek, u kterých vozidlo neprošlo. Tvrdí to výrobce pancéřovaných vozidel SVOS z Přelouče. Vozidlo pro elitní armádní jednotku je kvůli úpravám například těžší, než původně mělo být.

„Metodika vojskových zkoušek byla postavená tak, že jsme ji nemohli splnit. Byla daná dva dny předem,“ citovala agentura ČTK ředitele a majitele přeloučské firmy SVOS Jaroslava Černého. 

Vyjadřovat se blíž k závěrům vojskových zkoušek firma zatím nechce, váže ji mlčenlivost. Podrobné stanovisko chce poskytnout až po 19. srpnu.

Ministerstvo obrany před týdnem oznámilo, že vozidlo Perun 4x4 vyvinuté pro vojáky z 601. skupiny speciálních sil z Prostějova neprošlo vojskovými zkouškami.

Čtyři vozidla Perun za 94,5 milionu korun měli vojáci dostat už loni na podzim. Zatímco podnikovými i kontrolními zkouškami vozidla loni prošla, vojskové zkoušky pro ověření, zda splňují požadavky armády, se ovšem tehdy nepodařilo dokončit a proběhly tak až v polovině letošního roku. 

Podle výrobce byly ale vojskové zkoušky prodlouženy a posunuty, protože armáda své požadavky na vozidla poupravila. Vozidlo je tak proti předpokladům těžší, původně mělo vážit 10,4 tuny.

Mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek uvedl, že další postup bude vedení řešit s výrobcem.

Firma SVOS zvítězila v tendru na dodávku bojových vozidel pro speciální síly v roce 2017. Jako jediná byla schopná splnit náročné požadavky armády, především požadovanou úroveň odolnosti proti minám. Firma tvrdí, že dodnes žádný jiný otevřený průzkumný vůz na světě takových parametrů nedosáhl.

Perun 4x4 je takzvaně otevřené vojenské bojové terénní vozidlo pro přepravu až pěti lidí a materiálu. Zároveň umožňuje přepravu raněného na nosítkách ve vodorovné poloze.

Je vybaveno balistickou ochranou a kulometem ráže 12,7 mm nebo automatickým granátometem do ráže 40 mm, lehkým kulometem ovládaným ze sedačky spolujezdce a systémem pro zadýmení. Hlavní zbraň je umístěna na otočném kruhu nad středem vozidla na trubkovém rámu. Ten slouží zároveň jako ochrana osádky při převrácení vozidla.

Perun 4x4

  • Osádka: 5
  • Hmotnost: 10,4 t
  • Užitečná zátež: 2,6 t
  • Délka: 6030 mm
  • Šířka: 2300 mm
  • Výška: 2600 mm
  • Max. rychlost: 110 km/h
  • Dojezd na silnici: 700 km

Přeloučská společnost patří mezi přední evropské výrobce pancéřovaných vozidel. Ve vojenské oblasti zajišťuje dodávky speciální obrněné techniky jako například lehká průzkumná vozidla Kajman, obrněné verze vozidel Land Rover, pancéřované vozy Toyota Land Cruiser či pancéřové kabiny pro světové výrobce vojenských vozidel.

Kromě toho se soustředí na výrobu víceúčelových vozidel a limuzín určených pro ochranu osob, terénních chráněných vozidel, vozidel pro přepravu cenin a chráněných materiálů a vozidel pro speciální použití u policie. Součástí portfolia je také výroba pancéřování a neprůstřelných skel.

, natoaktual.cz

Video