Sobota 7. prosince 2019, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 7. prosince 2019 Ambrož, Benjamin

Kauza Perun míří k soudu. Výrobce bojových vozidel žaluje ministerstvo

  20:17aktualizováno  20:17
Výrobce bojových vozidel Perun, které měly sloužit jednotce speciálních sil, podal dvě žaloby na ministerstvo obrany. Ministerstvo původně objednalo čtyři vozidla za 94,5 milionu korun, ale v létě od platné smlouvy odstoupilo. Firma se cítí poškozena a s rozhodnutím obrany nesouhlasí. Ministerstvo vinu odmítá s tím, že rozhodne soud.

vozidlo Perun 4x4 | foto: SVOS, spol. s r.o.

„Hlavním cílem je očistit naše jméno, neboť naši dlouhodobí zákazníci ze zahraničí, kteří nás znají, se zákonitě ptají, co se v ČR děje,“ řekl Jaroslav černý, generální ředitel přeloučské firmy SVOS. Ta podává na ministerstvo obrany žalobu na ochranu osobnosti a žalobu na plnění smlouvy.

Fotogalerie

Jádrem sporu je dodávka čtyř bojových vozidel Perun, která měla sloužit už od loňského podzimu vojákům elitní 601. skupiny speciálních sil z Prostějova.

Ministerstvo si před časem objednalo celkem čtyři vozidla za 94,5 milionu korun. Vozidla však podle obrany „propadla“ u vojskových zkoušek a ministerstvo smlouvu v létě jednostranně vypovědělo.

V oficiální zprávě tehdy uvedlo, že vozidlo nevyhovělo v 85 procentech hodnocených zkoušek včetně hodnocení parametrů, které mají zásadní vliv na spolehlivost vozidla jako celku v bojovém nasazení a na ochranu života posádky.

Firma to od počátku rezolutně odmítá s tím, že vojskové zkoušky byly velmi nestandardní s řadou porušení pravidel. Dlouhé měsíce to ale výrobce nemohl na veřejnosti popsat konkrétně, protože byl vázán smluvně mlčenlivostí a nemohl zveřejnit detaily z inkriminovaných vojskových zkoušek.

To se nyní změnilo, když se o případ začal zajímat sněmovní výbor pro obranu a mlčenlivosti firmu zbavil. Ta teď přechází do „protiútoku“ a kromě žalob zvažuje další právní kroky včetně podnětu k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

„Naše společnost s Armádou ČR spolupracuje od svého založení a do současné doby jsme nikdy nemuseli sáhnout k právním krokům. Závažnost a četnost pochybení ministerstva ale nelze ponechat bez reakce,“ dodal Černý.

Úpravy podle armády

V čem je tedy jádro problému? Ve vojskových zkouškách. Bojová vozidla měli dostat vojáci už loni na podzim. Zatímco podnikovými i kontrolními zkouškami vozidla loni bez problémů prošla, vojskové zkoušky pro ověření, zda splňují požadavky armády, se tehdy nepodařilo dokončit a „proběhly“ až v polovině letošního roku. Perun v nich podle ministerstva neprošel.

Výrobce je ale přesvědčen, že vozidlo všechny parametry splňuje. Tedy až na ty, které musely být upraveny podle požadavků armády. Týká se to například hmotnosti vozidla, která je po úpravách na přání vojáků vyšší, než se firma ve smlouvě zavázala.

Perun 4x4

Otevřené vojenské bojové terénní vozidlo pro přepravu až pěti lidí a materiálu. Zároveň umožňuje přepravu raněného na nosítkách ve vodorovné poloze.

Je vybaveno balistickou ochranou a kulometem ráže 12,7 mm nebo automatickým granátometem do ráže 40 mm, lehkým kulometem ovládaným ze sedačky spolujezdce a systémem pro zadýmení.

Hlavní zbraň je umístěna na otočném kruhu nad středem vozidla na trubkovém rámu. Ten slouží zároveň jako ochrana osádky při převrácení vozidla.

  • Osádka: 5
  • Hmotnost: 10,4 t
  • Užitečná zátěž: 2,6 t
  • Délka: 6030 mm
  • Šířka: 2300 mm
  • Výška: 2600 mm
  • Max. rychlost: 110 km/h
  • Dojezd na silnici: 700 km

„Šlo takřka o stovku různých úprav, které měly na hmotnost přímo vliv a které si vojáci vyžádali nad rámec smlouvy,“ konstatoval Černý.

Upozornil, že ministerstvo navíc s navýšením hmotnosti souhlasilo a firma to může doložit souhlasem náměstka ministra obrany se závěrem kontrolních zkoušek.

Údajné nesplnění některých parametrů u vojskových zkoušek tak firma považuje jen za zástupný důvod pro odstoupení od smlouvy, protože ty její součástí ve skutečnosti nejsou.

Právní zástupce firmy Michal Pacovský to ilustroval příkladem rozmístění osobních zbraní na vozidle, které si vojáci sami nad rámec určili nebo přesností střelby. Tu vojáci podle něj požadovali nakonec daleko vyšší, než například armáda USA a to i přesto, že přesnost střelby nebyla podle firmy smluvním parametrem.

„Zbraňové systémy ani nevyrábíme ani nedodáváme. Všechny úpravy jsme provedli na své náklady a nechtěli po ministerstvu ani korunu, ačkoliv se bavíme o několika milionech,“ diví se Černý.

Zkoušky - nezkoušky

Pacovský upozornil také na skutečnost, hodnotící komise vojskových zkoušek neodpovídala vlastním vnitřním předpisům ministerstva obrany. Tvořili ji totiž kromě jednoho zástupce výrobce pouze vojáci speciálních sil. Komise tak podle Černého byla složena velmi jednostranně, zcela chyběli chyběli odborníci, které předepisovala smlouva a další předpisy.

„Fungovala zvláštně a například návrh závěrečné zprávy nám přišel ještě před hlasováním již vyplněný s dopředu přijatým rozhodnutím,“ uvedl. Komise si podle něj vymýšlela důvody, proč vozidlo nemůže na zkoušky přijmout. Jednou to prý byla hmotnost, podruhé protivýbuchová odolnost.

Záběr z testování vozidla Perun proti výbuchu v německém testovacím zařízení...

Záběr z testování vozidla Perun proti výbuchu v německém testovacím zařízení IABG

„Když jsme je pod tíhou argumentů donutili nechat nás s vozidlem na zkoušky přijet, tak si zase vymysleli, že nemáme schválení od vojenské policie. Jenže to schválení se vydává až po zkouškách, ne v průběhu,“ vylíčil.

Téměř celé vojskové zkoušky byly pak podle výrobce prováděny na základě subjektivních kritérií a komise v těchto případech nedokázala svůj postup opřít o závazný standard nebo normu a ke stanovení a vyhodnocení jinak exaktních parametrů používala prý „selský rozum“.

Pacovský připomněl, že program zkoušek dostal výrobce až jeden pracovní den před jejich konáním, i když se tak mělo stát o 300 dní dříve. Společnost se tak nemohla na zkoušky řádně připravit.

Vítěz z roku 2017

Firma SVOS zvítězila v tendru na dodávku bojových vozidel pro Speciální síly v roce 2017. Jako jediná byla schopná splnit požadavky armády, především požadovanou úroveň odolnosti proti minám. Firma tvrdí, že dodnes žádný jiný otevřený průzkumný vůz na světě takových parametrů nedosáhl.

Přeloučská společnost patří mezi přední evropské výrobce pancéřovaných vozidel. Ve vojenské oblasti zajišťuje dodávky speciální obrněné techniky jako například lehká průzkumná vozidla Kajman, obrněné verze vozidel Land Rover, pancéřované vozy Toyota Land Cruiser či pancéřové kabiny pro světové výrobce vojenských vozidel.

Kromě toho se soustředí na výrobu víceúčelových vozidel a limuzín určených pro ochranu osob, terénních chráněných vozidel, vozidel pro přepravu cenin a chráněných materiálů a vozidel pro speciální použití u policie. Součástí portfolia je také výroba pancéřování a neprůstřelných skel.

Firma také podle právního zástupce doposud nedostala závěrečnou zprávu z inkriminovaných vojskových zkoušek. Ministerstvo podle firmy dokonce tento dokument odmítlo vydat s odůvodněním, že by „poskytnutím závěrečné zprávy v plném znění žadatel získal v daném sporu neoprávněné výhody“.

Ministerstvo čeká na soud

Reakce ministerstva obrany na podání žalob je velmi strohá. Mluvčí Jan Pejšek uvedl, že ministerstvo všechna nařčení výrobce odmítá. „Na našem postoji nemáme důvod cokoliv měnit. Proběhly vojskové zkoušky, dokonce prodloužené, kterými vozidlo Perun neprošlo. Proto ministerstvo následně odstoupilo od smlouvy. Chce-li se společnost soudit, je to její právo. Nechť tedy rozhodne soud,“ uvedl.

Firma se podle Černého snažila opakovaně najít s ministerstvem obrany smírný způsob řešení sporu, ale marně. Ministerstvo prý nekomunikuje.

Smlouva podle Černého skutečně připouštěla možnost odstoupení v případě nevyhovujícího výsledku vojskových zkoušek. „Jenže to neplatí v případě, že vojskové zkoušky neprobíhají podle smlouvy. A v našem případě tak skutečně neprobíhaly,“ konstatoval Černý.

Za přinejmenším podivnou lze pak podle zástupců firmy považovat okolnost, že armáda rapidně změnila k vozidlu přístup ve stejné době, co dva vojáci speciálních sil byly na  služební cestě u anglické konkurenční firmy Supacat.

Perun se dočká další verze

I přes spor s ministerstvem firma na vozidlo Perun nezanevřela. Počátkem příštího roku chce představit novou celopancéřovanou verzi vozidla. Firma plánuje výrobu na export.

„Jednáme se zahraničními zájemci, ale z pochopitelných důvodů zatím neprozradíme s jakými,“ konstatoval obchodní ředitel Štěpán Černý.

Podle firmy přinese nová verze na trh další mnohá prvenství. „S našimi zkušenostmi a desítkami útoků na naše vozidla jsme dodnes přesvědčeni, že Perun nabízí v dané kategorii nejvyšší úroveň ochrany na světě. Bohužel, v průběhu realizace této zakázky se ukázalo, že zájmy armády jsou všechno jen ne zájmem o ochranu svých vojáků,“ dodal Jaroslav Černý.

Autor: natoaktual.cz

Kauza Čapí hnízdo

Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman zrušil rozhodnutí o zastavení trestního stíhání Andreje Babiše a Jany Mayerové v kauze Čapí hnízdo. Prezident Miloš Zeman nevyužije abolici k zastavení trestního stíhání.

V reakci na to spolek Milion chvilek ohlásil další demonstraci, tentokrát v centru Prahy.

  • Nejčtenější

Novotný v ruské televizi. Diváci usoudí, že je „nácek“, tvrdí bývalý diplomat

Ruská státní televize Rossija 1 v pátek pozvala starostu pražské městské části Pavla Novotného, aby vysvětlil svůj...

Výbuch plynu v Prešově má nejméně pět obětí, hasiči pokračují přes noc

Na sídlišti ve slovenském Prešově v pátek těsně po poledni vybuchl plyn v jednom z paneláků. Zemřelo nejméně pět lidí,...

Šlachtův poslední úlovek. Narkobaron z gymnázia měl „e-shop“ s drogami

Celníci odhalili partu pěti mladíků z Brněnska, kteří měli „e-shop“ s drogami. Ty pětice posílala do celého světa....

Při teroristickém útoku na London Bridge zemřel útočník a další dva lidé

Odpolední útok na London Bridge byl teroristický čin, uvedla na tiskové konferenci policie. Komisař také potvrdil, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z ženy mužem a zase zpátky. Někteří transgenderisté litují své přeměny

Někteří transgenderisté jsou nespokojeni se svou přeměnou v jedince opačného pohlaví. Postupují proto operace, které z...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Útok na satelit spojence může spustit kolektivní obranu NATO

Ministři zahraničí NATO se dohodli, že vesmír bude pátou "bojovou" operační doménou – po souši, vzdušném prostoru, moři...

Policie staré bitevníky od armády nechce. Babiš je nabízel zásahovce

Pár bitevních vrtulníků Mi-24/35 by po jejich vyřazení z armády a nutných následných úpravách mohla podle premiéra...

Berlín chce oživit NATO. V reformách by mohla radit skupina "moudrých"

Pomoci s oživením a reformováním dosavadního fungování Severoatlantické aliance by mohla pomoci zvláštní rada...

OBRAZEM: NATO před sedmdesáti lety, Londýn byl první domovem

Severoatlantická aliance vznikla 4. dubna 1949, kdy dvanáct zakládajících zemí podepsalo Washingtonskou smlouvu. Summit...

Najdete na iDNES.cz