České gripeny v Pobaltí

České gripeny v Pobaltí | foto: Armáda ČR

Osm zásahů nad Pobaltím, české gripeny startovaly i k vojenským cílům

  • 53
Celkem osmkrát během posledních čtyř měsíců se českým pilotům na letišti v litevském Šiauliai nad hlavami rozezněly poplašné sirény k ostrému startu. Při ochraně pobaltských zemí museli Češi s gripeny "nahoru" i kvůli vojenským cílům.

První zahraniční mise českých stíhačů s gripeny skončila. Od počátku května do konce srpna chránily čtyři letouny vzdušný prostor tří pobaltských zemí - Litvy, Lotyšska a Estonska. - Speciál o misi českých letců v Pobaltí

"Vyslání bojových letounů do této mise bylo pro Českou republiku velkou výzvou jak po stránce operační, tak i po stránce logistické. Letectvo nemělo od druhé světové války zkušenosti s podobným typem úkolu," shrnul pro natoaktual.cz velitel českého kontingentu v Litvě a jeden z pilotů Jaroslav Míka.

Celkem osmi ostrými starty, takzvanými A-Scramble, čeští letci vyrovnali dosavadní statistiku ostrých vzletů nad Estonskem, Litvou a Lotyšskem za období od dubna roku 2004, kdy tyto země vstoupily do NATO. Zde je přehled všech ostrých misí.

21. květen, 14:28 UTC
První ostrý start dvojice českých gripenů k civilnímu vrtulovému letounu s německou registrační značkou, který narušil bezletové pásmo na hranicích s Ruskem a neodpovídal. Letoun neměl platný letový plán a proto ho středisko řízení letového provozu označilo za neznámý cíl.

8. červen, 9:34 UTC
Češi startují k ruskému vojenskému letounu Iljušin Il-20 nesoucí v kódování NATO označení Coot-A, který ruské letectvo využívá pro radiolokační a radiotechnický průzkum. Stíhači mají za úkol ověřit typ stroje. Letový plán, který má středisko řízení letového provozu k dispozici, je totiž pro transportní letoun Il-18, navíc posádka nedodržuje pravidla letů po tratích civilních letových služeb, když se nad Pobaltím pohybuje bez zapnutého odpovídače. Odpovídač je zařízení, které umožňuje automatickou identifikaci letadla ve vzdušném prostoru pro potřeby řízení letového provozu. Poskytuje základní údaje o letadle včetně kódu letu nebo výšce.

9. červen, 15:28 UTC
Stejně jako v předchozím případě startují čeští piloti ověřit typ letounu, který má obvykle na palubě průzkumné systémy, má podaný letový plán na civilní stroj a letí bez zapnutého odpovídače.

4. červenec, 10:46 UTC
Jako v předchozí případ.

10. červenec, 16:00 UTC
Jako v předchozí případ.

5. srpen, 13:06 UTC
Ostrý start k letounu Su-24 s kódovým označením Fencer a transportnímu letounu An-26 s označením Curl. Čeští stíhači odstartovali kvůli ověření typů letounů, protože oba stroje nedodržely pravidla pro civilní trasy, když letěly bez zapnutých odpovídačů. Čeští letci oba letouny sledovali, protože posádky komunikovaly s řízením letového provozu. Letoun Su-24 ruské vzdušné síly využívaly jako útočný letoun a pro námořní průzkum. Stroj je známý tím, že přízemním letem je schopen provádět překvapivé údery.

22. srpen, 8:32 UTC
Start k letounu Iljušin Il-22, v kódování NATO označovaný Coot-B a využívaný jako létající velitelské a řídící středisko. Posádka nedodržovala pravidla, když stroj letěl bez zapnutého odpovídače. Čeští letci měli z úkol ověřit typ stroje, protože letoun ruského námořnictva měl registraci u civilní letecké společnosti Aeroflot (RA 75528).

25. srpen, 14:28 UTC
Stejně jako při předchozím poplachu startovala dvojice gripenů k letounu Il-22.

, natoaktual.cz

Video