Pal! Když spustí minometná baterie, noc se krátce změní v den

  • 34
Noční ticho vždy jen na okamžik prořízne rázný hlas. Samá čísla. Na palebných pozicích se krátce rozkmitají malá světýlka, jak obsluha přenastavuje zacílení minometů. Dlouhé minuty čekání. Další ověřování je v noci nezbytné. Když pak ovšem zazní rozkaz k palbě, temnota všude okolo se naráz změní v bílý den.

„Pal, ráz na ráz do spotřeby munice,“ ozve se tichem a začne doslova peklo. Ze čtyř míst, kde ještě před chvíli panovala neproniknutelná tma, šlehají k nebi mnohametrové plameny, okolí halí hustý dým a kdesi v dálce na planině se po chvíli objevují malé záblesky dopadajících 120 milimetrových min. Netrvá to ani pár minut a lesy ve vojenském prostoru Libavá na Olomoucku opět zahalí tma a ticho.

„Noční střelby jsou rozhodně obtížnější, protože vojáci u minometů obsluhují své zbraně a připravují ostrou munici jen s minimálním osvětlením. Proto musí být mnohem opatrnější, aby nedošlo k nějaké chybě, která by mohla způsobit zranění obsluhy, nebo podporovaných vojáků v poli,“ popisuje velitel minometné baterie Michal Bogdan.

Se svými muži ze 71. mechanizovaného praporu právě dokončuje mnohaměsíční přípravu. Jeho minometná četa v polovině června posílí vícenárodní jednotky NATO v Pobaltí. 

V sestavě kanadského úkolového uskupení eFP (Enhanced Forward presence) bude působit v Lotyšsku celkem 55 českých vojáků. Ostré střelby včetně těch nočních, byly nezbytnou podmínkou pro to, aby minometná baterie získala certifikaci pro nasazení v zahraničí.

„Noční střelby jsou náročné hlavně pro dělostřelecké návodčí, kteří navádějí naši palbu. Noc s sebou přináší mnohem obtížnější orientaci v terénu, vyžadující precizní práci s mapou a pozorovacími přístroji. V noci je také velice nesnadné správně vyhodnotit polohu cíle a navést na něj palbu,“ vysvětluje Bodgan zdlouhavé přípravy před samotnou palbou.

Předsunuté jednotky NATO

Rozmístění a složení vícenárodních praporů NATO v Pobaltí a Polsku v červnu 2017

Na rozmístění čtyř vícenárodních praporůse dohodly členské země NATO kvůli posílení své schopnosti odstrašení vůči Rusku v reakci na anexi Krymu. Důvodem je obava aliančních členů na takzvaném východním křídle z ruské politiky.

V každé ze zemí je rozmístěno zhruba 1 000 spojeneckých vojáků, kteří se po nějaké době střídají. Praporu v Estonsku velí Británie, v Litvě Německo, v Lotyšsku Kanada a v Polsku USA. Do praporů pak přispívají jednotlivé alianční země.

Česká republika podle schváleného mandátu zahraničních misí vyšle v polovině roku do oblasti dvě jednotky. Mechanizovaná rota, tedy až 250 vojáků s vozidly Pandur, má operovat v sestavě německého bojového uskupení v Litvě. Minometná četa, tedy 55 vojáků, bude působit v rámci kanadského bojového uskupení na území Lotyšska.

V Lotyšsku bude jeho jednotka působit pod kanadským velením. Úkolem je se s dalšími jednotkami secvičit a projít pak mezinárodní certifikací, dokazující, že je minometná jednotka z Česka schopná prakticky okamžitě působit v cizím prostředí. „V podstatě se bude jednat o pokračování našeho stávajícího výcviku, který ale tentokrát bude probíhat v mezinárodním prostředí,“ konstatuje Bogdan.

Podle jeho slov bude velkou výzvou samotný přesun jednotky do Pobaltí. Po železnici i po vlastní ose. „Budeme se přesunovat přes území tří států - Polska, Litvy a Lotyšska. Čeká nás mnoho set kilometrů jízdy ve vozidlech, které prověří nejen naši techniku, ale hlavně schopnosti našich řidičů,“ říká.

Tvrdá příprava však probíhala prakticky celý uplynulý rok. Od takzvaných „suchých“ nácviků nasazení minometů, nácviků zájezdu do palebného postavení a zamíření minometů až po několikeré ostré střelby. „Nechyběly ani všechny ostatní vojenské dovednosti a taktické drily,“ tvrdí Bogdan.

Na přelomu roku jednotka dostala nová těžká nákladní vozidla Tatra 815 8x8 PRAM, určená k převozu 120mm minometů. Automobily nahradily dosluhující a zastaralé vozy Praga V3S.

Řidiči proto museli projít přeškolením a také speciálním výcvikem pro ovládání vozidel v extrémních situacích. Od jízdy v různých rychlostech, přes praktické zvládnutí intenzívního brzdění, kontrolu smyku či aquaplanningu až po extrémní náklony v terénu.

Až 38 tun vážící vozidlo s pancéřovanou kabinou je určeno k převozu těžkého minometu na korbě společně se zásobou munice. K manipulaci s ním i s municí slouží speciální hydraulická rampa na zádi vozu.

Posádka vozu má také k dispozici speciální sedadla, která ji chrání před účinky výbuchu pod vozidlem. Ve střeše kabiny je pak poklop s lafetací, která umožňuje instalaci různých palných zbraní.

, natoaktual.cz

Nejlepší videa na Revue