Bombardier Cl-601 Challenger

Bombardier Cl-601 Challenger | foto: Armáda ČR

Letoun s náčelníkem štábu nouzově přistál v Ruzyni, nevysunuly se klapky

  • 8
Armádní letoun Cl-601 Challenger musel ve středu večer nouzově přistát na letišti v Ruzyni kvůli technické závadě. Speciálem se vracela delegace ministerstva obrany v čele s náčelníkem generálního štábu Vlastimilem Pickem ze Spojených arabských emirátů.

Stroj měl původně přistát na vojenském letišti v Praze-Kbelích. "Při přistávacím manévru se nevysunuly přistávací klapky. Z bezpečnostních důvodů proto posádka letounu podle standardních procedur zvolila pro přistání delší přistávací dráhu v Ruzyni," uvedla Jana Růžičková z generálního štábu.

Jak dodala, bezpečnost cestujících na palubě nebyla ohrožena. Nouzové přistání proběhlo bez problémů, ruzyňské letiště leží ve stejné přistávací ose jako to ve Kbelích. Stroj dnes projde důkladnou technickou kontrolou.

Delegace ministerstva obrany v čele s náčelníkem generálního štábu Vlastimilem Pickem a zástupci Asociace obranného průmyslu se vracela ze zbrojního veletrhu IDEX v saudskoarabském Abú Zabí.

Armádní letoun Bombardier Cl-601 Challenger ze 24. základny dopravního letectva ve Kbelích využívají pravidelně státní delegace k oficiálním cestám. Nebyla to první porucha, kterou letoun za dobu své služby měl.

Například v dubnu 2009, když strojem cestoval tehdejší ministr životního prostředí Martin Bursík, letounu krátce po startu za letu prasklo čelní sklo a posádka se musela z plánované cesty do Itálie vrátit.

Před lety challengeru vypověděly na zemi poslušnost motory, odstartovat tak nemohl tehdejší premiér Miloš Zeman. V roce 2004 praskla jedna vrstva čelního skla letounu, když v něm letěl tehdejší ministr zahraničí Cyril Svoboda. V roce 2005 opět prasklo sklo letadlu, kterým letěli prezident Václav Klaus, Cyril Svoboda a Lubomír Zaorálek na pohřeb zesnulého papaže Jana Pavla II. V roce 2008 chtěl zase challengerem letět předseda Senátu Přemysl Sobotka, místo ve Francii ale kvůli závadě autopilota přistál po pár minutách v pražských Kbelích.

Zatímco za zastaralé dopravní stroje Tu-154 má armádní letectvo náhradu v podobě dvou moderních letounů Airbus A-319 a transportní letouny Antonov nahrazují čtyři nové stroje C-295 CASA, malé letouny na svou výměnu teprve čekají. Vláda Jana Fischera loni zvažovala nákup nových letadel, rozhodnutí však nakonec nepřijala.

Ministerstvo obrany tehdy údajně připravilo čtyři varianty pořízení nových letadel. Buďto nákup dvou letounů kategorie business jet s opcí na třetí, který by byl pořízen po odprodeji strojů Jak-40 a Challenger, nebo nákup jednoho nového stroje s opcí na dva s tím, že by Challenger byl nabídnut jako protihodnota s doplatkem a opce by byla využita až po odprodeji jaků. Třetí možností pak byl prostý nákup tří nových strojů a odprodej těch stávajících a čtvrtou pronájem letadel například od civilních aerolinií.

, natoaktual.cz

Nejlepší videa na Revue