Singapurská letecká přehlídka se letos konala popáté a i za tak krátkou dobu si vydobyla pověst největší asijské přehlídky.
I letos zde desítky vystavovatelů z celého světa předváděly své nejnovější produkty a diváci si zároveň mohli užít výborná vystoupení - například jihokorejské vojenské letecké skupiny Black Eagles na strojích vlastní výroby T-50B nebo špičkovou ukázku stroje Suchoj Su-30MKM malajsijského letectva.
Singapore Air Show je výjimečná rozhodně tím, kolik vystavovatelů a delegací dokáže oslovit. Málokde se pod jednou střechou sejde tolik firem ze zemí jako USA, Japonsko, Rusko nebo Čína, a zároveň oficiálních delegací z celého světa.
Není divu, asijský trh je velmi zajímavým pro výrobce civilních i vojenských letadel, kteří hledají nové zákazníky, a tak v Asii si nemohou dovolit chybět. Na diváka, který si zrovna nejde koupit letadlo, ale jakoby se příliš nemyslelo.
Velká letadla před víkendem zmizela
Singapore Air Show je jednoznačně primárně obchodní akcí, kde se prezentují jak přední výrobci civilních i vojenských strojů (Airbus nebo Boeing), tak nováčci usilující o zavedení na letecký trh (japonský Mitsubishi).
Singapur: asijský ministát s obří armádou |
Air show trvá celkem šest dní a z toho rovnou první čtyři jsou vyhrazeny pro profesionály a obchodníky, a teprve na dva víkendové dny se výstavní areál otevře pro veřejnost.
To je model obvyklý i na jiných přehlídkách, nicméně v Singapuru letos zamrzelo, že vlastně všichni velcí vystavovatelé se účastnili jen neveřejné části akce a ještě před víkendem se svými stroji odletěli.
Takže pokud jste si koupili lístek v přepočtu za 450 korun a reklama vás nalákala například na nový Airbus A350 XWB, Boeing 787 Dreamliner, Airbus A380, ruský Suchoj SuperJet 100, kanadský Bombardier nebo právě japonskou novinku Mitsubishi MRJ, měli jste jako víkendový divák, kterých jen v sobotu přišlo na 40 tisíc, zkrátka smůlu.
Ovšem ani výrobci nemohli být letos příliš spokojeni. Podle organizátorů se hodnota uzavřených kontraktů oproti předchozí air show v roce 2014 propadla o 60 procent na zhruba 13 miliard dolarů. Podle analytiků to není nic překvapivého, přítomnost na místní airshow je důležitá pro sledování potenciálu regionu, nákupy se uzavírají spíše na vyhlášených evropských akcích ve Francii nebo Anglii.
Z pohledu Česka bylo zajímavostí, že švédský výrobce letounů Gripen, které používá i česká armáda, v Singapuru ohlásil výrobu nové generace těchto strojů s označením Gripen E.
Letové ukázky? Celkem šest
Pokud jde o ozbrojené síly, tak kromě letectva domácího Singapuru se akce účastnilo pět zemí: USA, Francie, Austrálie, Malajsie a Jižní Korea. Kromě Austrálie všechny jmenované předvedly i dynamickou ukázkou, kde k těm nejočekávanějším rozhodně patřily zmíněná vystoupení malajsijského a korejského letectva.
Fotografie |
Každý den proběhlo šest ukázek, tři dopoledne a tři odpoledne, což ovšem leckterá evropská nebo americká airshow překoná.
Ze statiky rozhodně zaujal americký bojový letoun F-22 Raptor, který je na přehlídkách mimo USA stále ještě vzácností, nebo nový letoun P-8 Poseidon amerického námořnictva, který ze Singapuru na přelomu roku po několik týdnů operoval. P-8 je modifikovanou verzí letounu 737-800 a byl vyvinut pro námořní průzkum a boj proti ponorkám a lodím.