Diskuse k článku

Vyzvednutí potopené norské bojové fregaty komplikuje počasí

Norské námořnictvo muselo kvůli horšícímu se počasí pozměnit plány při rozsáhlé operaci na vyzvednutí potopené bojové fregaty Helge Ingstad. Přes 130 metrů dlouhé plavidlo se v listopadu potopilo na cestě ze cvičení NATO u norského pobřeží po srážce s mamutím tankerem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L50u38k23á47š 70M49a65r81e10d68a 6511674157138

Jestli to cele nebylo jak ten stary namornicky vtip:

American: "Prosim, zmente kurz 15 stupnu severne, abyste predesel kolizi"

Kanadan: "Doporucuji abyste VY zmenil kurz o 15 stupnu jizne, abyste predesel kolizi"

American: "Hovori k vam kapitan lode americkeho namornictva, a rikam vam zmente kurz!"

Kanadan: "Ne, ja rikam vam, zmente kurz!!!"

American: "Zde pluje letadlova lod USS Lincoln, druha nejvetsi lod v namornictvu USA. Doprovazeji nas tri torpedoborci, tri kruizery a nespocet doprovodnych plavidel. Narizuji vam, zmente kurz 15 stupnu severne, nebo budou provedeny nezbytna opatreni, k zabezpeceni teto lode"

Kanadan: "Tady John, mam zde zpoloviny rozpitou flasku rumu a vriskajiciho papouska, a hovorim vam z radiove stanice na vrcholu majaku. Rozhodnuti je na vas, kapitane!"

0/0
28.2.2019 10:54

A32d93a78m 81Ž85í64d51e62k 8185782385743

V posledním odstavci se píše že tanker narazil do fregaty, ale ono to podle práva bude spíš přesně opačně.

Jednak se fregata blížila zezadu, tedy měla uhnout, a jednak je daleko menší a obratnější, a tedy měla opět uhnout.

0/0
28.2.2019 6:52

M13i38l29a38n 80V56o40s43t82r73ý 6809806414134

Tak možná pro ty co to zajímá a v článku to není (zdroj měsíčník ATM) - 2.50 hod, vplula fregata KNM Helge Ingstad do vod Hjeltefjordu, rychlost 17 uzlů. Nahlásila svoji plánovanou trasu, řízení lodního provozu, měla zapnutá navigační světla, ponechala ovšem systém AIS (automaticky vysílající identifikační údaje, pozici, rychlost a kurz) v pasivním režimu příjmu bez vysílání vlastních dat.

3.45 hod tanker Sola TS oznamuje řízení lodního provozu, že opouští terminál a udává svoji trasu.

3.57 hod lodivod na tankeru Sola TS na obrazovce radaru zpozoroval další loď vzdálenou 2200 metrů a směřující vstřícným kurzem, u kontaktu scházela data ze systému AIS umožňující jeho identifikaci. Ve 3.58 hod lodivod vznáší dotaz na řízení lodního provozu na jméno neznámé lodě. Tu ovšem dispečeři nedokáží ihned zařadit. Tanker Sola TS se pokouší o jiné druhy kontaktu včetně záblesků ze signální lampy. Odpověď ale nepřichází, lodivod proto proto provádí korekci kurzu a zvyšuje rychlost na 7,2 uzlu, aby "cizinci" dali více prostoru k manévrování.

4.00 hod řízení lodního provozu identifikovalo blížící se plavidlo a tankeru oznamuje, že se k němu blíží fregata KNM Helge Ingstad, v tuto chvíli jsou od sebe plavidla vzdálena na 1000 metrů.

Lodivod tankeru volá fregatu a dožaduje se, aby okamžitě odbočila vpravo v souladu s mezinárodními pravidly námořního provozu. Dostalo se mu ale odpovědi, že pro obavy z možné srážky to bude možné, až když fregata mine osvětlený objekt na pravoboku, dle vyšetřování si totiž posádka fregaty zaměnila tanker za statický objekt protože plul příliš nízkou rychlostí.

Plavidla se stále přibližovala až na 400 metrů, lodivod a posádka tankeru se stále snaží naléhat na posádku fregaty aby provedla úhybný manévr. V posledních sekundách před srážkou si velící fragaty uvědomuje záměnu a nařizuje obrat vpravo.

+3/0
27.2.2019 22:56

M51i28l93a58n 28V74o34s40t21r30ý 6209956774514

4.01 hod dochází ke kolici fregaty KNM Helge Ingstad s plným výtlakem 5290t a tankeru Sola TS registrovaného na Maltě s nákladem 625 000 barelů surové ropy do Velké Británie, tanker je dlouhý 250m, široký 44m a má hmotnost 30 tisíc tun prázdný, v tuto chvíli je ovšem plný a tedy jeho hmotnost je více než 140 tisíc tun.

Tanker si ze srážky "odnáší": poškozený výstupek kotevního skluzu na pravoboku s kotvou, která se utrhla, v obšívce za výstupkem je probit otvor o rozměrech 90x60cm, došlo k částečnému zprohýbání bočnice na přídi, po výslechu posádky vyrazil tanker do Velké Británie kde vyložila svůj náklad, a teprve odtud zamířila do Gdaňsku k opravám.

V případě fregaty došlo k průniko vody do tří sousedících vodotěsných sekcí (zadní pomocná strojovna, ubikace posádky a sklad zásob), v případě sekce na zádi s kormidelním mechanismy nebyl průnik vody potvrzen (je ale možný). Dochází ovšem k průniku vody přes tunely hřídelí pohonu z poškozené zadní pomocné strojovny do nepoškozené sekce s převodovým ústrojenstvím, jež je díky tomu také zatopena, k průnikům dochází ovšem i v dalších nepoškozených sekcích a voda zaplavuje též přední strojovnu a zadní strojovnu. V důsledku srážky tedy došlo k zaplavení tří až čtyř sekcí z třinácti, další tři sekce ač nepoškozené jsou také zaplaveny průniky vody z poškozených sekcí.

Po vyzvednutí má dojít k prověření zda k zatopení došlo v důsledku nedostatku integrity trupu (tedy problém celé třídy Fridtjof Nansen a možná i jejích příbuzných ze Španělské třídy F100 a Australské třídy F105) a nebo posádka po srážce nestihla zavřít všechny vodotěsné dveře a ventilační šachty mezi sekcemi (a těmi tedy došlo k průnikům vody do nepoškozených sekcí).

+2/0
27.2.2019 23:15

P71a68v81e81l 13S87o74b83o11t67k64a 5980494

Ta fregata zase tak veliká nebude, takže spíš asi

"Počasí komplikuje vyzvednutí potopené norské bojové fregaty."

0/0
27.2.2019 22:21

J21a54n 14S28t54a51r74ý 8437400662405

To mají za to, že kradou děti..

+1/0
27.2.2019 21:55

H36o66n16z31a 55F25á50t16o71r 2399755274740

Jo tak takhle na válečné lodi. Tankery si pořídit.

0/0
27.2.2019 21:46

M40a68r86t97i32n 72Č52e82r83v43e66n10ý 7833632147746

Ona je i jiná fregata než bojová?

0/0
27.2.2019 20:43

J31o35s30e61f 20Š52o37l69t10e53s 8414798660753

Cvičná?

0/0
27.2.2019 20:53

J76a68r70o29s83l87a51v 89M78ü36h91l19h10a45n53d20l 7131878796166

I ta je "bojová".

0/0
27.2.2019 20:56

L28u96k94á60š 97M63a10r26e78d48a 6841104917148

Jeste to mohla byt ta puvodni lod kombinujici vesla s plachtama (jeste v dobach nez byly lode urcene k boji), ale to je dnes asi nepravdepodobne :)

0/0
28.2.2019 11:02

V17l73a90d82i28m59i63r 28H47o50l55y 6917546411192

Asi by měli ten multifunkční radarový systém SPY-1F u výrobce reklamovat.

+3/0
27.2.2019 20:39

J11a88r40d63a 86H37o91f67m77a25n76n 4230605164

gratulka k takovému výkonu, škoda že se tak nechovají k životnímu prostředí i ostatníR^

0/0
27.2.2019 20:32

J60a75n 38B89l62a94n96a 3286585554

To je jako když fábie vyřadila Pandury

+7/−1
27.2.2019 20:10

J70a14r38d65a 40H72o70f71m42a47n63n 4700705494

kde se to stalo ?

0/0
27.2.2019 20:31

P84e53t40r 45K10e30j33l 4613445683904

u Tábora, zasáhla husitská bojová fabie

+4/0
27.2.2019 20:48

J78a51r62d87a 11H45o40f26m97a25n33n 4650305274

to je ten případ jak ta řidička porušila předpis a vjela do kolony a měla kliku že ji nesešrotovali ?

+1/0
27.2.2019 20:58

Š91i70m45o76n 59M85a37r24t92y30n70e25k 7553655693546

Ano to je ono. Kdyby do té srážky řidič Panduru šel, tak by z fabie zbyla hromádka šrotu.

+2/0
27.2.2019 20:59

J34a73n 21N67o24v49á15k 9515258554915

Jak šel? Jako úmyslně? To by bylo na trestní stíhání.

0/0
27.2.2019 21:15

J35a93r88d98a 25H26o52f78m58a17n15n 4780985464

zřejmě myšleno kdyby nestihl zareagovat, jinak chyba jednoznačně na straně řidičky, takže kdyby ji smáčkl asi by to trestný čin nebyl

+1/0
27.2.2019 21:16

Š53i76m50o30n 85M95a34r74t82y69n41e39k 7363375923546

Tak Pandury se při vzájemné srážce vyřadili sami sebe, když první zabrzdil, aby nezlikvidoval tu fabii a ostatní nedobrzdili.

0/0
27.2.2019 20:58

J28a34r80d36a 29H18o24f31m34a70n78n 4240495674

a co je na tom jako divného, takových srážek je každý den plno, ty řidičce fabky zachránili život

0/0
27.2.2019 21:02

P38a48v45e83l 53N17o74v25o86t61n46y 2173683183719

Ridici panduru az na toho prvniho, asi nedodrzovali bezpecnou vzdalenost. Jinak by dobrzdit stacili. Tohle bylo jak z Cernych baronu.

0/0
28.2.2019 2:26

K95a18t37e56ř34i45n36a 63V58ý77b25o38r14n45á 6410879599

Zajímavé, jak se rychle snižuje cena fregaty. Zatimco bezprostředně po potopení se psalo: Pokud odečteme cenu vrtulníků, tak jedna fregata stojí 3,5 miliardy norských korun, tedy 411 milionů dolarů, což se rovná prakticky celému ročnímu rozpočtu norského námořnictva. Norské námořnictvo navíc loď nemělo pojištěnou..., tak teď se dočteme, že cena je pouhých 190 milionů €, tedy zhruba poloviční. Tak buďto tam soudruzi zapomněli započítat utopenou výzbroj nebo uvádí tržní cenu fregaty, která se po jejím potopení výrazně snížila :))

0/−1
27.2.2019 20:07

J59ú95l17i93u32s 66M29i30k58u20l95a 9348125822800

RPre tých, ktorých to zaujíma - rozbor nehody je na Armadních novinách. Zaujímavé čítanie.

0/0
27.2.2019 20:00

M59a71r56o55š 49K19l14e36m49p88a 1857874457224

Môžete sem hodiť link? Ďakujem.

+1/0
27.2.2019 20:54

P52e57t66r 41H87u95l71k82a 1690230374762

V ATM je to taky dost podrobně. Prostě pech, podobně jako když se rusákum málem potopil Kuzej. Ale u toho Blána s Výborným tolik nadšením nehýkali.

0/0
27.2.2019 22:13

J83ú77l89i85u53s 54M50i74k48u28l56a 9948745172120

Môžem ale nehodím. Skúste pohľadať, trvá to asi tak 20 sekúnd. Prosím, nemáte za čo.

0/0
27.2.2019 22:37

L38u75b16o35š 93M45a59š45í81n 9299496337928

Předpokládal jsem že za to může Rusko.

+1/0
27.2.2019 19:57

J93a16n 27N15o80v11á90k 9565408734815

No tak to samozřejmě ano :-)

0/0
27.2.2019 21:17

P82e59t69r 15H26u62l31k80a 1510240524432

Je vás tady víc.

0/0
27.2.2019 22:07

J45a30n 42B70l66a72n18a 3846625964

Co to je za kocábku, když se nevyhne tankeru?

0/0
27.2.2019 19:53

K20a10t66e45ř95i35n68a 89V48ý16b94o63r21n50á 6120249259

Šlo zřejmě o tanker se Stealth technologií. :)

+3/−1
27.2.2019 20:22

J49a57n 81N60o83v18á52k 9295948794435

Vyzbrojená vojenská loď přece nebude úhýbat kdejakému civilnímu plavidlu ;-D

+1/0
27.2.2019 21:16

Najdete na iDNES.cz