Co bude letos největším lákadlem, kvůli kterému stojí na mošnovské letiště přijet?
Je velice těžké vypíchnout jeden konkrétní bod velmi nabitého programu. Osobně považuji za velmi unikátní například ukázku tankování za letu dvou gripenů v českých barvách ze švédského tankeru přímo před diváky, výjimečný bude rovněž společný průlet českých a slovenských bojových letounů.
Dny NATO v OstravěLetošní ročník Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil Armády České republiky proběhne 21.- 22. září. Vstup na akci je zdarma. Je to ojedinělá nekomerční přehlídku, na které mohou návštěvníci vidět vedle nejmodernější armádní techniky také to nejlepší, co má k dispozici policie, hasiči, záchranná služba, celníci, Vězeňská služba a další složky. Loni akci navštívilo 208 tisíc lidí. Více informací na oficiálních stránkách www.natodays.cz |
Mezi divácky nejatraktivnější budou patřit pochopitelně vystoupení akrobatických skupin Turkish Stars na nadzvukových strojích NF-5 a španělských Patrulla ASPA s pěti vrtulníky Colibri, kteří se ve střední Evropě představí vůbec poprvé. A finálně, největším magnetem na zemi bezpochyby bude obří An-124 Ruslan. Ostrava bude letos v celé Evropě jediným místem, kde se tento letoun široké veřejnosti představí.
Americká účast bývala v posledních dvou letech asi největším lákadlem pro diváky. Letos bude vlajka Spojených států chybět?
Bohužel ano, například americký strategický bombardér B-52 Stratofortress díky trojnásobné opakované účasti v uplynulých letech začali sami diváci nazývat ikonou naší akce. Avšak rozsáhlé automatické škrty ve vládních výdajích, na jejichž odvrácení se nedokázali američtí zákonodárci domluvit, zasadily organizátorům akcí po celém světě silný úder ze zálohy.
Pentagon musí do konce září ušetřit bezmála 47 miliard dolarů. Úspory se tak dotkly všech složek amerických ozbrojených sil a postihly i vystoupení na leteckých show a přehlídkách, které byly poprvé plošně zrušeny v celé Evropě, nevyjímaje první adresu amerického letectva na evropských air shows Royal International Air Tatoo ve Velké Británii.
Škrtat musely i další země, přesto vypadá letošní účast co do počtu zemí velmi slibně...
V letošním roce si připomínáme dvacet let od založení České republiky a vzniku samostatných bezpečnostních složek, z nichž většina se již řadí mezi pravidelné účastníky Dnů NATO v Ostravě. I to nakonec hrálo roli v tom, že letos potvrdilo účast 15 zemí včetně Česka. Zejména kvůli tomuto výročí například naši návštěvníci uvidí po pěti letech španělské letectvo.
Z programu: |
Všechna letectva tvrdě šetří a redukují účasti na obdobných akcích. Pro nás hrají dva faktory: bezplatný vstup a vysoká návštěvnost, která v uplynulých letech dvakrát překonala dvousettisícovou hranici.
Ostrava dnes nezažívá zrovna své nejlepší období. Cítíte to nějak při organizačním zajištění?
Už několik měsíců se pravidelně v médiích objevují zprávy o ekologicko-sociálně-kriminálních potížích dnešní Ostravy, to je skutečnost. Na druhé straně se stále daří rozvíjet prestižní akce jako Colours of Ostrava, Zlatou tretru či Dny NATO. K zorganizování naší akce nepotřebujeme pouze letiště, které je mimochodem díky svým parametrům jediné v celé zemi schopné pojmout najednou tak rozsáhlou akci a komerční provoz, o kterém byla řeč.
Potřebujeme mít zázemí v podobě hotelů, cateringu a dalších služeb, abychom zajistili potřebnou evropskou úroveň. Takže jsem rád, že se nám daří vysílat do světa signál, že navzdory nelehké situaci se některé náročné věci daří na Ostravsku úspěšně rozvíjet.
Vstup je přitom zdarma?
Ano, to je od počátku jeden ze základních pilířů naší akce. Přestože náklady na ni každoročně rostou, veřejnost měla, má a vždy bude mít na tuto akci bezplatný vstup. Je to princip, ze kterého neslevíme.
Financovat akci je mnohem náročnější než ji zorganizovat. Daří se nám to jen díky partnerům, kteří chápou, že naše bezpečnost není samozřejmost a bez bezpečnosti není prosperita. Lidé přece mají nárok vidět, co naši vojáci, záchranáři, policisté, hasiči umí, jak jsou vybaveni. Platí je ze svých daní a mají na to právo a nemyslím, že by si za to měli platit ještě jednou.
Proč vlastně zahrnujete do programu i nearmádní jednotky?
Zaprvé chceme prezentovat co nejvíce bezpečnostních jednotek, které se na zajišťování bezpečnosti nedílně podílejí. Nevím o jiném místě v Evropě, kdy by v jeden čas a na jednom místě bylo možné vidět například ukázku reálné spolupráce české a polské protiteroristické policejní jednotky nebo tankové roty na zemi a Turkish Stars ve vzduchu. Další důvod je koncepčně programový: počet typů bojových letounů neúprosně klesá, nezadržitelným trendem je tzv. joint faktor, tedy že jeden typ je schopen provádět několik druhů činností, které před tím provádělo několik samostatných typů vojenských letounů.
Vždyť ještě před patnácti lety běžně leteckým dnům kralovaly letouny jako F-4 Phantom, Jaguár, Tornádo F3, MiG-21, MiG-23 a mohl bych dále pokračovat. Takže řekněme "dramaturgie" je i odpovědí na tento trend. Faktem je, že se u nás už inspirovali i organizátoři do té doby tradičně ryzích air shows různě v Evropě, kteří díky úbytku letadel do programu zařazují jednotky pozemní i nevojenské.
Jak dlouho trvají přípravy dnes divácky jedné z nejnavštěvovanějších akcí svého druhu v celé střední Evropě?
My už nyní připravujeme ročníky 2014 a koncepčně i 2015. Prakticky bezprostředně poté, co areál opustí v neděli poslední návštěvník a v týdnu odcestují účastníci, začíná konkrétní logistické plánování a příprava pro rok 2014 a dokonce 2015. V tomto ohledu musíme myslet velmi dopředu. Například účast bombardérů B-52 si žádala několik let jednání.
Podobně je to i s dalšími letouny, které by si diváci přáli pochopitelně vidět nejlépe okamžitě. Máme mnoho plánů a přání, které nebudu prozrazovat, ale i u nich platí, že je to běh na dlouhou trať. Ve střední Evropě jsou čtyři velikostí srovnatelné akce, ale pouze naše se nekoná na vojenské letecké základně, což diváci možná až tak nevnímají, ale z organizačního hlediska je to něco naprosto odlišného.
V části letiště, kde se akce koná, například téměř nejsou žádné inženýrské sítě ani zázemí v podobě budov, všechno musíme dočasně zajistit my. Dále musíme pochopitelně respektovat běžný civilní provoz na letišti, v září ještě běží turistická sezona a právě o víkendu odlétá a přilétá řada charterových letů, které nemůžeme nijak omezovat.