„Znamená to, že jsme schopni přesunu techniku po železnici stejně jako po moři nebo letecky,“ informovalo v krátkém avízu britské ministerstvo obrany.
Nakládání a přesun tanků Challenger po železnici tunelem pod kanálem La Manche má být součástí prověrek britských jednotek pro nasazení v případě ohrožení některého ze spojenců.
Británie totiž od ledna velí Silám rychlé reakce NATO (NRF) i takzvaným jednotkám velmi rychlé reakce (VJTF), které mají v případě potřeby přispěchat na pomoc napadanému spojenci do 48 hodin.
Jednotky NATO by v případě války s Ruskem neuspěly, tvrdí generálové |
Na jejich vytvoření se dohodli spojenci v reakci na situaci na Ukrajině a ruskou anexi Krymu. Takzvané hrotové síly mají zhruba 5 000 vojáků, s prvkem speciálních sil a leteckou i námořní podporou.
Pro bleskové nasazení mají hrotové síly zatím v šesti zemích Evropy (Litvě, Lotyšsku, Estonsku, Polsku, Bulharsku a Rumunsku), připravené potřebné logistické zázemí a cestovat takříkajíc na lehko. Další takové malé předsunuté velitelství vzniká na Slovensku.
Teprve za nimi by pak následovaly další jednotky NRF. Ty se mají prakticky znásobit z nynějších 13 tisíc až na 40 tisíc vojáků, jak se loni spojenci dohodli.
Britové pro hrotové uskupení letos vyčlenily 3 000 mužů, zbytek tvoří menší jednotky z USA, Dánska, Španělska, Norska a Polska. „Spojené království a jeho ozbrojené síly jsou připraveny v co nejkratší době bránit naše spojence a chránit britské národní zájmy,“ uvedl šéf britské obrany Michael Fallon.