Výcvikový kurz pro piloty v unikátním vrtulníkovém simulátoru v Ostravě

Výcvikový kurz pro piloty v unikátním vrtulníkovém simulátoru v Ostravě | foto: Lubomír Světničkanatoaktual.cz

Chybějí nám piloti vrtulníků, hlásí armáda a nabírá první letce z civilu

  • 5
Je tvá povaha dobrodružnější, než abys byl dopravním pilotem s pevným letovým řádem? Nedostatek vrtulníkových pilotů řeší česká armáda náborem mezi civilisty. První tři piloti, kteří nemuseli vystudovat obor vojenský pilot na Univerzitě obrany teď nastoupili na vrtulníkovou základnu u Náměště nad Oslavou.

„Odmalička jsem byl fascinován stíhačkami a šel jsem si za svým cílem, i když cesta ke splnění tohoto snu byla klikatější,“ uvedl jeden z nových pilotů vrtulníků Lukáš Novotný.

Stejně jako jeho dva kolegové je i on absolventem oboru profesionální pilot a oboru stavby letadel na VUT v Brně. Hlavní motivací pro vstup do armády pro něj byla touha létat.

Hotovými armádními piloty ještě ale zdaleka nejsou. V následujících měsících je čeká náročný výcvik v Centru leteckého výcviku v Pardubicích. Od teorie přes výcvik na simulátorech až po praktický letový výcvik na vrtulníku Enstrom 480B. Nalétat tam musí 150 letových hodin.

Nákup vrtulníků má prověřit Evropská komise. Vše je v pořádku, tvrdí obrana

Teprve pak se rozhodne, zda budou pokračovat jako piloti transportních strojů Mi-17/171Š nebo budou patřit mezi první, kteří se začnou přeškolovat na nově pořizované americké stroje Venom a Viper.

Armáda se odhodlala lovit piloty v civilních vodách teprve nedávno, i když se vzdušné síly v posledních letech potýkaly s nedostatkem pilotů, techniků a řídících letového provozu.

Dosud striktně platilo, že vojenským pilotem se může stát jen ten, který vystuduje tento obor na Univerzitě obrany v Brně. Od loňska se však mohou kariéru vojenského pilota ucházet i civilisté s ukončeným minimálně bakalářským vzděláním technického směru, ideálně v oboru pilot letadla.

Zcela nezkušené ovšem armáda nechce. Hlásit z civilu se mohou jen ti, kteří už mají licenci pilota, známou pod zkratkou ATPL (Airline Transport Pilot Licence). Šanci na přijetí pak zvyšuje tělesná zdatnost či znalost anglického jazyka a klíčová je také zdravotní klasifikace – LA 2, tedy „schopen letecké služby na všech typech podzvukových letadel“.

Armáda v současnosti nabízí místa pro zájemce z civilu u 22. základny vrtulníkového letectva v Náměšti nad Oslavou a u 24. základny dopravního letectva v Praze-Kbelích.

Vrtulníky čeká modernizace za miliardu. Nové americké budou mít jiné určení

Nabízí plat v hodnosti poručíka zhruba 49 tisíc korun měsíčně a řadu příplatků včetně náborových bonusů. Každý nováček musí kromě výběru pro přijetí do služebního poměru včetně důkladné lékařské prohlídky absolvovat také kurz základní přípravy ve Vyškově. Za to, že je armáda vycvičí, pak musí nováčci z civilu podepsat sedmiletý kontrakt, který budou muset u letectva odsloužit.

K nástupu prvních tří pilotů z civilu paradoxně velmi nahrála koronavirová krize. Útlum letecké dopravy donutil řadu aerolinek propouštět. „Myslím, že pro mnohé civilní uchazeče nabízí tento program zajímavou alternativu k naplnění jejich touhy létat. Kromě toho vnímám bohaté a pestré zkušenosti dosavadních uchazečů jako obohacení našeho vrtulníkářského světa,“ konstatoval velitel 22. vrtulníkového křídla Martin Janďourek.

, natoaktual.cz

Video