Tovární piloti Aera Vladimír Továrek a Vytautas Požela získali certifikaci pro své vystoupení jen před několika týdny. Na Dnech NATO v Ostravě a Dnech vzdušných sil Armády ČR se diváci mohou o víkendu 18.- 19. září těšit na plnohodnotnou akrobatickou ukázku, na kterou jsou u letounů z Aera Vodochody zvyklí.
Rezervace vstupenek na Dny NATO v Ostravě |
Kvůli hygienickým opatřením je letos nutné mít předem na akci vstupenku. Celá distribuce probíhá pouze online prostřednictvím společnosti Ticketportal.
Nejvýznamnější český letecký výrobce v posledních letech v Ostravě tradičně oznamoval české veřejnosti významné novinky z vývoje programu L-39NG.
„Aero zde poprvé představilo demonstrátor i hotový nový letoun široké veřejnosti na statické ukázce a v loňském roce slavnostně oznámilo certifikaci stroji,“ podotkl Zbyněk Pavlačík z Jagello 2000, které největší evropskou bezpečnostní show organizuje.
Na svou první veřejnou akrobatickou ukázku v České republice si letoun L-39NG musel dlouhou dobu počkat, protože velké letecké události byly kvůli protipandemickým opatřením buď odloženy, nebo zcela zrušeny.
Pro domácí publikum půjde o premiérové vystoupení. Úplně první veřejné akrobatické vystoupení s novým strojem mají ale tovární piloti Aera už za sebou. Před pár týdny vystupovali na Air Show v maďarském Kecskemétu a před týdnem na leteckých dnech SIAF na Slovensku.
Získání certifikace předcházel několikadenní nácvik akrobatické ukázky na letišti ve Vodochodech. V rámci secvičení letové ukázky provedl každý z pilotů šest letů.
Následně proběhlo předvedení letové ukázky před zástupci Odboru dohledu nad vojenským letectvím Ministerstva obrany ČR, kteří udělili oběma pilotům certifikaci potřebnou pro akrobatické vystoupení na veřejných akcích.
Nástupce legendárního Albatrosu
Stroj L-39NG jako přímý generační nástupce legendárního L-39 Albatros, který je považován za neúspěšnější cvičný proudový letoun světa. V Aeru od konce šedesátých let vyrobili přes tři tisíce strojů Albatros, zhruba 600 jich stále létá. Letoun sloužil v šedesátce zemí. Používá je i řada špičkových akrobatických týmů.
Dny NATOLetošní ročník Dnů NATO v Ostravě & Dnů Vzdušných sil Armády České republiky se uskuteční 18. a 19. září. Vstup na akci je zdarma. Poprvé musí mít návštěvníci vstupenku. Manipulační poplatek za její pořízení je 15 korun. Loni se akce kvůli pandemii koronaviru uskutečnila ve zvláštním režimu bez diváků. Je to ojedinělá nekomerční přehlídka, na které mohou návštěvníci vidět vedle nejmodernější armádní techniky také to nejlepší, co mají k dispozici policie, hasiči, záchranná služba, celníci, Vězeňská služba a další složky. Rekord v návštěvnosti je 225 tisíc diváků. Více informací na oficiálních stránkách www.natodays.cz |
Nástupce NG má větší dolet, lepší aerodynamické vlastnosti a je vybaven moderní technikou. Podzvukový stroj je koncipován jako lehký proudový cvičný letoun schopný plnit i roli lehkého bitevníku.
Novinka vychází z původní aerodynamické koncepce, ale je vybavena moderními přístroji a novou pohonnou jednotkou. Nový motor má o polovinu nižší spotřebu a oproti původní L-39 je stroj také lehčí. Část dílů je vyrobena z kompozitních materiálů.
Vývoj letounu trval deset let a stál přes miliardu korun. Strategickým partnerem projektu L-39NG je právě společnost Omnipol, která jej z poloviny spolufinancuje a vlastní.
Prvním zahraničním zákazníkem je africký Senegal, který si objednal čtyři letouny v lehké bojové konfiguraci. Letos v únoru si 12 nových cvičných letounů L-39NG v hodnotě několika miliard korun objednal Vietnam.
Šest strojů pro výcvik armádních pilotů plánuje koupit také české ministerstvo obrany. Po stroji pokukuje i sousední Slovensko nebo Maďarsko a zájem o šest strojů projevila Ghana.