| foto: pixabay.com, Mediahub

Začala nová éra: YouTube nabídne televizní vysílání

Streamovací služba uvádí předplatné na online televizní pořady.

Když byl v roce 2005 zveřejněný první 19sekundový klip na YouTube, těžko někdo předpokládal, že tahle služba jednou změní mediální krajinu k nepoznání. Jawed Karim, jeden ze spoluzakladatelů, se tehdy nechal natočit v zoologické zahradě v San Diegu, před výběhem se slony. K dnešnímu dni má video přes 30 milionů shlédnutí. Není to sice zdaleka rekord, ale prvenství mu už nikdy nikdo nevezme.

V roce 2006 koupila YouTube společnost Google. Během následujících deseti let začali spotřebitelé pomalu přecházet od klasických satelitních, terestriálních a kabelových televizí na internet. A v úterý ohlásila YouTube novou službu YouTube TV. Určenou, podle jejich tiskového prohlášení, „pro ty, kteří chtějí sledovat co chtějí, kdy chtějí, jak chtějí, bez jakýchkoliv závazků“.

Předplatitelská služba bude uvedena během několika příštích měsíců a nabídne více než 40 kanálů, včetně ABC, CBS, Fox, NBC, Disney channel, FX, ESPN, regionální sportovní kanály a spoustu dalších. V rámci jednoho předplatného získá zákazník 6 unikátních účtů, každý z nich bude mít personalizované nastavení a doporučení, a hlavně neomezené cloudové úložiště pro zvolené pořady. Služba bude poskytována bez závazků – bude možno ji kdykoliv zrušit. „YouTube TV představuje další krok ve vývoji televize,“ říká Susan Wojcicki, výkonná ředitelka YouTube.

A nemluví do větru. Není to tak dávno, co byla YouTube v hledáčku největších filmových společností kvůli pirátským kopiím filmů a autorsky chráněných děl, dnes se trailery nebo hudební videa uvádějí na YouTube oficiálně téměř všechny. YouTube TV jde o několik kroků dále, chce vytvořit klasický streamingový servis, který dnes poskytuje třeba Netflix, Hulu, HBO nebo Showtime, ale také Vue od Sony PlayStation, DirecTV Now od AT&T’ nebo Sling TV od Dish Network.

Vytvoření takové entity není samozřejmě jednoduchý proces, a ne všechny mediální společnosti se ho chtějí účastnit – v nabídce bude chybět třeba HBO, CNN, TBS, Comedy Central, MTV, Food Network a další.

Nekompletní nabídka je důkazem toho, jak je obtížné nabídnout zákazníkům co chtějí za cenu, která by byla nižší než ceny za podobné služby, nabízené kabelovými a satelitními společnosti, říká Jan Dawson z výzkumné firmy Jackdaw: „Je to důkazem skutečnosti, jak jsou tradiční televizní společnosti odolné vůči narušení klasického modelu.“

Obrovskou výhodou YouTube ovšem zůstává, že je to místo, kam nemusí učit lidi chodit – oni už tam všichni jsou. Každý den diváci na YouTube zhlédnou více než miliardu hodin videa. A taková potenciální uživatelská základna už představuje velkou hodnotu pro Alphabet, mateřskou společnost Google.

Výzkumná firma eMarketer odhaduje reklamní zisky YouTube ve výši 5,6 miliard dolarů za poslední rok, letos má toto číslo ještě o 20 procent vzrůst.


Nejlepší videa na Revue