Na Ukrajině před volbami propustili šéfa televize, novináři mluví o cenzuře

  11:44aktualizováno  16:04
Ukrajinská rada pro rozhlasové a televizní vysílání dva měsíce před prezidentskými volbami odvolala ředitele veřejnoprávní televize Zuraba Alasaniju. Současný prezident Petro Porošenko chce ve volbách obhájit svůj mandát. Ukrajinští novináři i politici s tím spojují ředitelovo odvolání a obvinili proto úřady z cenzury.

Ukrajinský prezident Petro Porošenko na světovém ekonomickém fóru v Davosu (26. ledna 2018) | foto: Reuters

Čtyřiapadesátiletý Alasanija představoval jednoho z mluvčích proevropských demonstrací v Kyjevě, které vedly v únoru 2014 ke svržení proruského prezidenta Viktora Janukovyče a nastolení nového režimu. 

Porošenko je horší, než byl Janukovyč, tvrdí ukrajinský novinář

Od té doby stál v čele televize, později i rozhlasu. Alasanija měl podle smlouvy v této funkci setrvat až do roku 2021, přesto jej však rada dohlížející na vysílání veřejnoprávního rozhlasu a televize ve čtvrtek večer během neveřejného jednání tajným hlasováním odvolala.

Podle rozhodnutí, které zveřejnil sám Alasanija, rada řediteli vytýkala, že nesprávně pochopil princip „odtržení od moci“, což vedlo k „úplné depolitizaci informací“. Podle agentury Interfax-Ukrajina se zatím 48 novinářů podepsalo pod prohlášení, označující ředitelovo odvolání za projev cenzury za mimořádně nebezpečný precedens.

„Není pochyb, že toto rozhodnutí je politické a bylo přijato ve prospěch režimu,“ praví se v prohlášení. „Žádné chyby, kterých se Alasanija a jeho tým mohli dopustit, nemohou ospravedlnit jeho propuštění v tak politicky vypjaté době, dva měsíce před prezidentskými volbami. Považujeme hlasování v radě za projev zbabělosti a podlézavosti.“

Dokument vybízí k okamžitému zrušení hlasování a odstoupení rady, „která svým počínáním ohrozila reformu veřejnoprávního vysílání a vytvořila nebezpečný precedens odvolání vedoucího nezávislé instituce z politických důvodů“.

Střet lodí vyprovokovala Ukrajina kvůli sankcím a volbám, tvrdí Moskva

Autoři prohlášení také oznámili založení sdružení nezávislých novinářů pod názvem Iniciativa 34, pojmenovaného podle článku ústavy o svobodě slova. Součástí sdružení má být také hnutí Stop cenzuře, vzniklé v éře prezidenta Janukovyče.

Příčiny a právní odůvodnění Alasanijova odvolání jsou podle poslance a bývalého novináře Mustafy Najma dosud nejasné, protože rada je dosud oficiálně neoznámila. 

Každopádně jde o „znepokojivý signál“, když je sesazen šéf „jediné celostátní televize schopné současně hovořit o Porošenkově podnikání, společnostech Volodymyra Zelenského v daňových rájích a o lobbistech Julije Tymošenkové“, poznamenal v narážce na tři hlavní uchazeče o nejvyšší úřad.

„Cíl je jasný: vyčistit ukrajinské vysílání od veškeré kritiky a odhalení před volbami,“ tvrdí poslanec Serhij Leščenko, považovaný za předního bojovníka proti korupci v zemi.

Sám Alasanija uvedl, že tento bod na programu jednání rady ani nefiguroval, ani se dosud nedozvěděl příčiny rozhodnutí, které podle něj bylo přijato s porušením všech procedurálních pravidel. Slíbil, že jakmile se oficiální důvody dozví, odvolá se určitě k soudu. Zatím odhaduje, že jde o to, že „alergie režimu na veřejnoprávní televizi dospěla do fáze intoxikace“, tedy otravy.

Ředitel televize Zurab Alasanija:

01.února 2019 v 21:06, příspěvek archivován: 02.února 2019 v 10:15

Key Ukrainian media NGOs (including our host organisation, @InternewsUA) have published a statement on early termination of the contract with Zurab Alasania, Chairman of the Board at Ukraine's National Public Broadcasting Company Whole statement here: https://t.co/w0WeuECL9O https://t.co/PLO6pSpJRf

Autoři: ,

Trans muž: Dotaz, co máme v kalhotách, nesnášíme

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Vraha své dcery potkala v metru, sedl si přímo proti ní. Zhroutila se

Roberta Kučerová s fotografií své zavražděné dcery Reginy

Před dvaceti lety přišla Roberta Kučerová o jediné dítě. Její sedmadvacetiletou dceru Reginu nechal zavraždit Zdeněk...

Hašek titul JUDr. neměl získat. Jeho práce by propadla i jako seminárka

MF DNES získala rigorózní práci Michala Haška

Rigorózní práci, díky které Michal Hašek získal titul JUDr. ve slovenském Sládkovičově, exhejtman 7 let tají. MF DNES...

Hmyz rychle vymírá, podle vědců do 100 let zmizí. Přírodu čeká kolaps

SOSÁNÍ. Hmyz saje nektar z květu pampelišky v lese nedaleko běloruského...

Katastroficky rychle neumírají pouze včely. Každý rok ze světa zmizí 2,5 procenta z celkového objemu veškerého hmyzu....

Školačka utekla k IS. Teď je opět těhotná a kvůli zdravotní péči chce zpět

Britské školačky Amira Abaseová, Kadiza Sultanaová a Shamima Begumová (zleva)...

Britka Shamima Begumová přijela v roce 2015 se svými dvěma přítelkyněmi do Sýrie, aby se připojila k Islámskému státu...

Autobus v Mělníku prorazil svodidla a spadl do dvanáctimetrové hloubky

Autobus v Mělníku prorazil svodidla a spadl ze srázu do několikametrové hloubky...

Nehoda autobusu ráno omezila provoz na silnici číslo 16 v Mělníku. Autobus prorazil svodidla u kruhového objezdu a...

Další z rubriky

Senátor Valenta převádí majetek a média do svěřenského fondu

Majitel společnosti Synot a senátor Ivo Valenta.

Senátor Ivo Valenta převádí majetek do svěřenského fondu. Rozhodl se tak kvůli dědickému uspořádání majetku. Valentovi...

Apple vylepšuje zpravodajskou aplikaci, to se nelíbí části vydavatelů

Koncept iPhonu SE 2

Apple připravuje zásadní vylepšení své služby Apple News. Ta by měla ve světě zpravodajství představovat to, co Netflix...

Do Rady Českého rozhlasu chce dvacítka lidí včetně Fischera či Janečka

Logo Českého rozhlasu

Bývalý šéfredaktor rozhlasové stanice Vltava Petr Fischer, někdejší ředitel České televize Jiří Janeček a exministr...

Najdete na iDNES.cz