Cílem této kampaně vytvořené pro Světovou asociaci novin a vydavatelů zpravodajství (WAN-IFRA) jihoafrickým deníkem Kontinuum Daily Maverick je podpořit povědomí veřejnosti, politiků a institucí o hodnotě a důležitosti kvalitní žurnalistiky založené na ověřených faktech a jejím významu pro život společnosti.
Světové fórum šéfredaktorů WEF působící v rámci WAN-IFRA spolu s Canadian Jourmalism Foundation vyhlásilo 28. září Světovým dnem zpravodajských médií v roce 2019. Na tento den každoročně připadá i Mezinárodní den svobodného přístupu k informacím pořádaný UNESCO.
„Světový den zpravodajských médií oceňuje práci profesionálních vydavatelů zpravodajství a jejich působení na komunity, kterým slouží,“ vysvětlili tehdy na webu vyhlašovatelé Světového dne zpravodajských médií.
Podle nich ve věku falešných zpráv a dezinformací je Světový den zpravodajských médií zaměřen na zvyšování povědomí veřejnosti o kritické úloze, kterou redakce a novináři hrají při poskytování důvěryhodných a spolehlivých zpráv a názorů pro veřejnost, aby pomáhali lidem rychleji pochopit – a zlepšovat – rychle se měnící svět kolem nich
V České republice tento den zaštiťuje Česká unie vydavatelů (ČUV), která zastupuje 45 členů se 420 tištěnými a více než 200 online tituly. Tištěné tituly členů unie oslovuje 78 % populace České republiky, online tituly tvoří převážnou většinu online obsahu vytvářeného v Česku.