Svět motorů vyšel poprvé před 70 lety

  9:31aktualizováno  31. ledna 12:26

Svět motorů nebyl prvním motoristickým časopisem v českých zemích, zrodil se ze svého předchůdce, časopisu Auto, vydávaného v letech 1913 až 1948. První číslo Světa motorů vyšlo 20. ledna 1947 s podtitulem "Obrázková revue českých motoristů", který krátce na to vystřídalo pojmenování "Čtrnáctidenní motoristická revue". Časopis se za cenu 10 Kčs na čtyřiadvaceti stránkách snažil "poutat čtenáře exkluzivními obálkami, na nichž se střídaly motorky, auta i krásné ženy na kapotách, a neméně atraktivním obsahem". Nabízel kompletní motoristický servis řidičům, cestopisy, aktuality z oblasti motoristického sportu nebo kreslené vtipy.

Svět motorů zprvu vycházel nepravidelně, nejprve jako čtrnáctideník, později jednou za tři týdny. V letech 1955 až 1957 vycházel jako čtvrtletník Světa motorů časopis Motoristická současnost. Týdeníkem se Svět motorů stal v roce 1969.

Prvním vydavatelem Světa motorů byl Autoklub republiky československé, který jej zprvu vydával v nákladu 8000 výtisků, později až 30.000 výtisků. Počátkem padesátých let začal Svět motorů vydávat Svazarm. V osmdesátých letech patřilo časopisu dominantní postavení mezi motoristickými tituly, vycházel v nákladu přesahujícím 300.000 kusů.

Za 70 let vedlo časopis deset šéfredaktorů (prvním byl Adolf Tůma a zatím posledním je od roku 2009 Zbyšek Pechr). Prvnímu silničnímu testu redakce v roce 1947 podrobila Škodu 1101 Tudor, kterou popsala jako "vůz úsporný, důkladný, tichý a jízdními vlastnostmi příjemný".

Později se čtenáři z pera redaktorů dozvídali o novinkách výrobců osobních vozů zemí bývalého východního bloku, takže stránky Světa motorů zaplňovali kromě škodovek vozy značek Wartburg, Dacia, Moskvič nebo Lada. Vzhledem k tehdejší úrovni kvality výroby občas docházelo ke kuriózním situacím, například při testu nové Škody 120 na 30.000 kilometrů zničila redakce čtyři startéry. Kritice motorističtí novináři podrobili i jugoslávský kompaktní hatchback Zastava, o kterém v roce 1977 v závěru napsali: "Máme-li jmenovat pořadí, v jakém by se měl výrobce věnovat zlepšování vozu, pak se o první dvě místa dělí kvalita dílenské práce a snižování hluku."

Pochvalně se redaktoři naopak vyjádřili o nástupci populární stodvacítky, novém modelu Favorit, o kterém v roce 1988 napsali: "Při používání automobilu Škoda Favorit v provedení 136 L oceníme především využití obestavěného prostoru, míru poskytovaného pohodlí i možnost variabilního uspořádání zavazadlového prostoru. Souhrnem svých vlastností je vůz vhodný pro cesty na kratší i větší vzdálenosti a podle počtu přepravovaných osob také k přepravě většího nebo menšího množství zavazadel."

Od sedmdesátých let se na stránkách časopisu objevovaly i testy vozů západní produkce, například modelů značek Renault, Ford, Simca či Toyota. Výjimkou nebyly ani ankety a soutěže o ceny, jednou z nich byla celostátní soutěž pro motoristy nazvaná Jezdíme bez nehody nebo v pozdějších letech vyhlášená soutěž Nejlepší český řidič.

V roce 1990 začal Svět motorů vycházet ve vydavatelství Magnet Press, velká část redakce se však rozhodla odejít a založila vlastní Svět motorů pod vydavatelstvím Československý novinář. "Původní" Svět motorů se přejmenoval na Nový Svět motorů. Paralelně tak vycházely dva motoristické tituly s podobným jménem, až zhruba po dvou letech ukončily problémy s odbytem a distribucí vydávání Světa motorů ve vydavatelství Československý novinář.

V roce 1994 Svět motorů zakoupila společnost Automedia, ve které měl stoprocentní majetkový podíl podnikatel Antonín Charouz. Po sedmi letech časopis přešel pod německé vydavatelství Axel Springer, které v roce 2014 převzala mediální společnost Czech News Center.

Svět motorů je dlouhodobě nejčtenějším motoristickým titulem, podle údajů Unie vydavatelů měl za loňské 2. a 3. čtvrtletí 204.000 čtenářů. Jeho prodaný náklad se pohybuje kolem 38.000 výtisků. Zatímco současným trendem je snižování čtenosti tematických magazínů, Světu motorů za posledních deset let naopak 19.000 čtenářů přibylo.

Autor:

Označení „česká Greta“ mě neuráží, řekla klimatická aktivistka v Rozstřelu

Nejčtenější

Nalezen po 22 letech. Zmizelého muže objevil bývalý soused přes Google Maps

Potopené auto s tělem Williama Moldta se podařilo najít díky satelitním mapám...

Trvalo to 22 let, ale pozůstatky tak dlouho pohřešovaného muže se nakonec našly díky tomu, že někdejší obyvatel Floridy...

Lidé létali jeden přes druhého, líčil strojvedoucí havarovaného vlaku

Kabina vlaku po srážce s kamionem na přejezdu v Uhříněvsi (6. září 2019)

Jednal rychle a pohotově. Strojvedoucí Tomáš Kadlec minulý týden u Uhříněvsi zabránil neštěstí. „Od prvního momentu,...

Známe výherce soutěže, který se vydá na exkluzivní cestu kolem světa

Barevná Indie - Taj Mahal

Sedm her velké soutěže, kterou uspořádaly iDNES.cz a CK S.E.N u příležitosti třiceti let svobody, připomnělo v průběhu...

Drama v Děčíně. Sedmnáctiletý syn shodil svého otce z balkonu, muž zemřel

ilustrační snímek

Těžko uvěřitelné drama se minulý týden odehrálo v severočeském Děčíně. Sedmnáctiletý syn zde podle policie shodil z...

Jak obejít povinnost. Majitelé psů přemýšlejí, jak čip vyříznout z kůže

Strážníci kontrolují povinné očipování psů v Ostravě.

Do povinného čipování všech psů zbývají poslední tři měsíce. Na internetu už ovšem lidé vymýšlejí, jak nařízení obejít....

Další z rubriky

Slovenský parlament schválil nový tiskový zákon, vrací právo na odpověď

Ilustrační snímek

Slovenští politici, vysocí státní úředníci a další představitelé veřejných institucí opět získají právo na zveřejnění...

Kvůli stávce zaměstnanců nevysílaly některé stanice bavorského rozhlasu

ilustrační snímek

Zaměstnanci bavorského veřejnoprávního rozhlasu ve středu vstoupili do 24 hodinové stávkové pohotovosti. Vysílání...

ČTK bude dál vydávat plná tisková sdělení jako placenou službu

Logo ČTK

Česká tisková kancelář bude nadále nabízet šíření tiskových sdělení jako placenou službu Protext pro všechny zájemce....

Chorvatský novinář dostal pokutu za urážku policie na Twitteru

ilustrační snímek

Chorvatský novinář portálu Index.hr byl zatčen a propuštěn s pokutou za urážku tamní policie na Twitteru. Kvůli dalšímu...

Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?
Testujeme barefoot boty: Jsou opravdu pohodlné, nebo z nich bolí nohy?

Někteří je vnímají jako výstřelek pro alternativně založené maminky. Fyzioterapeuti zase prohlašují, že nic lepšího pro nohy neexistuje. My jsme se je rozhodli otestovat na dvou kolegyních z kanceláře a zjistit, kde je pravda.

Najdete na iDNES.cz