Zlatým hřebem sledovanosti sportovních přenosů je tradičně květen. V měsíci, kdy se koná mistrovství světa v ledním hokeji a vrcholí většina sportovních soutěží, se týdenní doba sledování sportovního obsahu v televizi zvyšuje až čtyřikrát.
„V květnu naši zákazníci sledovali 8,8 milionů hodin na sportovních kanálech, z toho vychází, že divák v průměru viděl v květnu takřka 24 hodin sportovního obsahu,“ vypočetl pro iDNES.cz tiskový mluvčí O2 TV Sport David Solnař.
O2 TV i konkurenční Telly se shodují v tom, že suverénně nejpopulárnějšími sporty, které chtějí Češi sledovat na obrazovkách, je fotbal a lední hokej. Mimořádnou sledovanost má každoročně fotbalová Liga mistrů UEFA a pak česká hokejová extraliga. Třetím nejoblíbenějším sportem sledovaným v Česku doma či v restauracích, je tenis.
Některé méně atraktivní fotbalové ligy, jako například portugalská nebo rakouská, jsou podle dat operátora Telly méně sledované, mají ale své fanoušky, kteří se dívají pravidelně. Typicky málo sledované jsou menší nebo nové sporty, například esporty, tedy profesionální hraní počítačových her.
„Méně sledované jsou i noční přenosy s výjimkou zápasů, kde hraje český tým nebo český sportovec. Například noční přenosy UFC s Jiřím Procházkou mají dle našich statistik vždy mimořádnou sledovanost,“ popsal pro iDNES.cz šéf marketingu Telly Jan Schöppel.
Na atraktivní sportovní přenosy se pak fanoušci dívají většinou živě, bez ohledu na vysílací čas.
A právě MMA (smíšená bojová umění) patří u Čechů ke sportům, jejichž sledovanost rok od roku roste. „Titulový zápas Jiřího Procházky v UFC dosáhl na rekordní sledovanost, která dosahovala na nejatraktivnější duely z domácí Fortuna:Ligy,“ doplnil Solnař.
Krvavá válka. Procházka je šampionem. Byl blízko prohry, ale šokoval škrcením |
„Sledovanost titulového zápasu Jiřího Procházky byla zcela mimořádná, přestože přímý přenos začínal ve čtyři hodiny ráno. Podíl na sledovanosti, takzvaný share, činil v době zápasu 90 procent a stanice Premier Sport byla v den zápasu suverénně nejsledovanější ze všech více než 120 námi nabízených kanálů,“ doplnil Schöppel.
Sledovanost sportu v televizi výrazně ovlivňuje atraktivnost utkání, respektive to, zda už začala pravidelná utkání nejvyšších fotbalových a hokejových lig. Diváci podle operátorů nejméně sledují sportovní přenosy v létě, zejména v červnu a červenci. V srpnu, kdy začínají nejvyšší evropské fotbalové ligy, začíná zájem o přenosy zvolna růst.
Mistrovství světa ve fotbale si na ČT zapnuly čtyři miliony fanoušků |
Největší sledovanost je naopak v září a v říjnu a v zimě. Loni v prosinci rekordně zvedlo zájem o sportovní přenosy mistrovství světa ve fotbale, které se konalo v Kataru. Přímé přenosy ze šampionátu si v Česku rozdělily veřejnoprávní Česká televize a Nova. Finálový zápas mezi Argentinou a Francií se stal druhým nejsledovanějším fotbalovým přenosem v České televizi (ČT) od roku 2006.
U televize Češi tráví necelé čtyři hodiny denně, ukázal průzkum |
Poslední měření televizní sledovanosti pro Asociaci televizních organizací ukázalo, že průměrný český divák starší 15 let trávil v roce 2022 sledováním televizního vysílání tři hodiny a 44 minut denně. V roce 2021 to byly rekordní čtyři hodiny a dvě minuty.