Studie se zaměřila na zprávy o představovaných zařízeních zveřejněné zahraničními médii v období od 1. ledna 2021 do okamžiku zahájení prezentace Galaxy Unpacked.
Sledovala hlavně výskyt konkrétních informací o výbavě zařízení, přičemž vybírala zprávy obsahující zmínky o jazykově neutrálním vybavení telefonů jako je chipset, operační systém nebo typ displeje.
„Právě technické detaily představují kromě počítačem vytvořených vizualizací nejčastější typ leaků,“ popsal analytik Newton Media Daniel Weidenhoffer.
„Napsat tweet o tom, jak se těší na nové Galaxy Watch 4 může kdokoli, ale trefit detaily, že například pojedou na chipsetu Exynos W920 a budou vybaveny operačním systémem Wear OS s nadstavbou One UI Watch 3, už je trochu podezřele dobrý odhad,“ doplnil Weidenhoffer.
Samsung ukázal nové skládačky. Tak razantně nižší ceny se nečekaly |
Čtveřice novinek Samsung Galaxy byla porovnána s novinkami firmy Xiaomi, která 10. srpna, tedy o den dříve než Samsung, představila produkty Mi MIX 4 a Mi Pad 5. Podíl zpráv, které obsahovaly konkrétní technické detaily, byl podle Newton Media u obou rivalů vyrovnaný. U produktů Galaxy činil 24 % a u Xiaomi Mi 28 %.
Ve srovnání medializace, tedy jak často se o novinkách psalo v sedmi měsících před odhalením a v týdnu bezprostředně po něm, vítězí na plné čáře Samsung Galaxy.
„Porovnáme-li medializaci Galaxy Z Flip 3 a Xiaomi Mi MIX 4, které k sobě mají funkčně i cenově nejblíž, tak produkt Samsungu dosáhl na internetu trojnásobného počtu zmínek než jeho čínský rival. To znamená, že i počet zpráv obsahujících leaky, byl u této novinky Samsung Galaxy stejně jako u ostatních produktů značky násobně vyšší než u novinek Xiaomi,“ uvedla společnost Newton Media.
„Nabízí se interpretace, že mezi leaky a celkovou medializací existuje přímá úměra, kdy každý leak na sebe naváže určitý počet zpráv. Čím k většímu počtu leaků dojde, tím víc je pak o produktu slyšet,“ vysvětlil Weidenhoffer.
„Leaky nejen že neškodí brandu, ale naopak pomáhají stimulovat zájem nadšenců, pro které je Samsung Galaxy lovebrand a srdcovka. Jejich prostřednictvím jsou zviditelňovány novinky mezi širokou veřejností, což výrazně sníží výdaje na propagaci,“ doplnil analytik a poznamenal, že je proto otázkou, zda nejde o řízené úniky informací, kterými Samsung zvyšuje zájem o své novinky. Připomněl, že i na oficiálním videu uvolněném měsíc před akcí je na okamžik (v čase 0:57) vidět nový Galaxy Z Fold 3.
Samsung představuje klíčové novinky. Sledujte akci v přímém přenosu |
Připojil, že pokud by si chtěl Samsung skutečně došlápnout na autory leaků, neměl by pro něj být velký problém vytipovat ty pravé kandidáty. Stačí se podívat na žebříček nejproduktivnějších autorů webových článků a na nejaktivnější uživatele Twitteru. Každý z 12 nejaktivnějších webových autorů stihl podle Newton Media o novinkách Galaxy ještě před jejich premiérou uveřejnit v průměru 110 příspěvků.
Jejich společným znakem je podle tiskové zprávy Newton Media nadprůměrný výskyt detailů o výbavě, jinými slovy leaků. Zatímco v celkové medializaci novinek Galaxy se tyto uniklé specifikace vyskytovaly přibližně ve čtvrtině zpráv, u TOP dvanáctky autorů to bylo v průměru 48 %. U některých autorů se uvedený podíl blížil dokonce 60 %, uvedla Newton Media.
Pokud by se však Samsung skutečně rozhodl podnikat kroky proti autorům či webům, pro něž píšou, bude se muset utkat se soudními systémy nejen evropských zemí a USA, ale také Číny, Indie nebo Indonésie.
Nejvlivnější šiřitelé leaků na Twitteru jsou podle analytické společnosti často významnější než weboví autoři, protože disponují i dalšími komunikačními kanály jako je YouTube, Facebook a Instagram.