Význam e-mailu neustále roste a mnozí světoví marketéři ho označují za nejefektivnější marketingový kanál. To bylo jedním z hlavních vyznění prvního ročníku konference Emailing 2020. Jaká byla další témata? CRM, data a automatizace.
„Pokud najdete studii, která by dokazovala, že e-mailing není efektivní, zaplatím vám za to,“ prohlásil Frank Strzyzewski, který pracuje 13 let v oblasti e-mailingového marketingu a pravidelně na toto téma přednáší. Podle něho má e-mailovou schránku většina internetové populace, navíc technologie a software pro rozesílání kampaní jsou levné a dostupné. A ještě jeden argument – ceny kampaní se díky velké konkurenci nástrojů nezmění, což se nedá říci třeba u Google nebo Facebooku, kde může dojít ke zdražování. Tedy - žádný e-commerce hráč se bez dobrého e-mailingu neobejde.
Emailing2020 (Foto: ACOMWARE)
Doporučení: po McLarenu se objeví Fiat
Největší hvězdou na pražském KC City byl Jordie Van Rijn z Nizozemska, který bývá pravidelně zařazován mezi největší influencery v oblasti online marketingu. Na příkladu známého e-shopu Amazon ukázal, jak zásadní je využívání dat. „V USA 59 procent lidí navštíví nejdříve Amazon, když si chtějí něco koupit. Tedy nejdou na Google. Já si myslím, že je to opravdu hodně,“ prohlásil Van Rijn, podle kterého lze Amazon skutečně označit za „data-driven company“. Své procesy A/B testování piluje již od roku 1997.
Specialista z Nizozemska se poté rozmluvil o práci s tzv. doporučeními. Poukázal na to ve screenu s vozem McLaren, který na Amazonu prodejce nabízel za 1‚6 milionu liber. „Jaká by podle něj byla ideální další doporučení? Luxusní loď nebo jiné sportovní vozy,“ ptal se Van Rijn publika. Nakonec byl dalším doporučením na stránce Fiat 500 za osm tisíc liber ve stejné barvě jako McLaren. Podle Amazonu se totiž většina lidí na sportovní vozy pouze dívají. „Z vašeho chování na internetu lze vydedukovat vaše příjmy. Je proto velice důležité sledovat kroky návštěvníka a získat si o něm co nejvíce dat. Ta jsou novou digitální měnou.“
Testujte, ale účelně
Známá konzultantka Kath Pay hovořila na Emailing2020 o důležitosti testování pro získávání relevantních dat od zákazníků, která mohou pomoci v rozhodování o marketingu. Podle Pay je naprostým základem testovat každý jednotlivý e-mail, o kterém máme zároveň přemýšlet jako o unikátní příležitosti dozvědět se něco o svém trhu a cílové skupině. Pro konkrétní test pak doporučuje jasný postup – vytvořit si otázku, kterou chcete zodpovědět, konkrétní hypotézu a nechat data zodpovědět, zda je, či není správná.
Kath Pay (Foto: ACOMWARE)
Kath též správně adresovala problém některých marketérů – přílišnou posedlost dílčími metrikami. Doporučuje odvrátit pozornost od prostého A/B testování předmětů e-mailů směrem k metrikám, které jsou pro vás skutečně důležité, ať již je to konverze, nebo jen počet kliků. Nic jako pravidlo, že větší open rate znamená i větší prodej, totiž logicky neexistuje.
Věrnost ke značkám klesá
Zatímco dopolední program konference Emailing2020 byl věnován zahraničním spíkrům, odpolední byl již rozdělen do dvou bloků. V prvním z nich vystoupily v hlavním sále významné osobnosti české scény. Radek Hrachovec ve své přednášce prozradil, že věrnost ke značkám stále klesá, ale e-mailing je jednou z cest, jak to změnit. Připomíná přitom, že zásadní je oslovit zákazníka co nejosobněji – adresovat mu přesně cílené výzvy i motivace, které zvyšují šanci na jeho zapojení do věrnostního programu.
Jan Penkala, CEO společnosti ACOMWARE, si ve své přednášce připravil 5 bodů pro úspěch v B2B marketingu. Ten zahrnuje nejen správnou strategii, obsah a marketingovou automatizaci, ale především správný přístup k životnímu cyklu zákazníků. A samozřejmě rovněž neustálou optimalizaci – naslouchání zpětné vazbě, která vede k vyladění výkonu každé kampaně, a tím i zlepšení jejích výsledků.