Průzkum: Čtenáře zajímají zprávy, sport a ekonomiku zachraňují muži

  15:00aktualizováno  15:00
Zpravodajské noviny typu MF DNES, Lidovky nebo Právo čte alespoň občas naprostá většina těch, kteří čtou denní tisk. Většina čtenářů se ve výzkumu agentury Boomerang Communication rovněž přiznala k četbě bulváru. Rozdíly se naopak našly v tématech, které čtenáře zajímají.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Ke čtení zpravodajských novin se přiklonila naprostá většina dotázaných (93 %). Největší podíl z nich, tedy 45 %, uvedl, že tisk čte občas.

K četbě bulvárních novin se přiznalo 72 % čtenářů novin, ale pouze 6 % dotázaných je čte pravidelně. Naopak 28 % účastníků výzkumu uvedlo, že je nikdy nečte. Podíl čtenářů bulváru je pak nejvyšší mezi čtenáři bez maturity (12 %) a s rostoucím vzděláním klesá, mezi absolventy vysokých škol bulvár vyhledávají 3 % dotázaných.

Naopak s rostoucím vzděláním roste podle autorů výzkumu podíl lidí čtoucích noviny zabývající se ekonomikou a to z 59 % na 79 %.

Sportovní noviny, které alespoň občas čte 35 % respondentů, jsou – stejně jako ekonomické tituly – populárnější mezi muži. Zatímco mezi ženami - čtenářkami, je čte 54 % z nich, z toho větší část pouze výjimečně. Mezi muži je to 76 % a převažuje odpověď občas.

Muži hledají sport, ženy zábavu

Výzkum dále ukázal, že muži a ženy preferují zcela jiný typ novinového obsahu. Obě pohlaví se ale téměř shodnou na tom, že nejoblíbenějším typem článků jsou krátké zprávy (62 % a 57 %).

Z výzkumu vyplynulo, že sportovní výsledky vyhledává polovina mužů proti 16 % žen. Podobně jsou na tom analýzy, statistiky či data, které vyhledávají ze 41 % muži oproti 23 % žen.

U žen naopak vede zábavný obsah jako křížovky, kvízy, horoskopy či soutěže, těm dává přednost 61 % oslovených čtenářek. Na druhém místě jsou lidské příběhy, které zajímají polovinu žen, pak následují recenze a kritiky s 37 % a stejně čtenářek odpovědělo i v případě zpráv o známých osobnostech.

Generační rozdíly se pak nejvíce projevovaly ve větší oblibě komiksů mezi mladšími respondenty (19 %) a naopak větším zájmu o ekonomické informace (40 %) nebo zprávy o zajímavých osobnostech (39 %) mezi těmi staršími.

Lidé chtějí mít přehled

Výzkum ukázal, že téměř polovina jeho účastníků si je ochotna dojít pro noviny do stánku, trafiky či obchodu. O něco více se to týká těch, kterým je 55 let a více. Noviny vydávané zdarma si alespoň někdy bere téměř třetina čtenářů denního tisku (32 %), zde naprosto převažují respondenti z největších měst, kde je to každý druhý. Rovněž třetina čtenářů pak noviny dostává od rodiny či známých, nebo je čte u nich. Předplatné má 18 % čtenářů.

Stejně jako v případě novin, i u časopisů je nejčastějším způsobem jejich získávání nákup na stáncích, v trafikách či obchodech. Podíl je však ještě vyšší (61 %, u novin se jednalo o 49 %). Zatímco druhým nejčastěji uváděným způsobem získávání novin bylo, že je respondenti mají zdarma, časopisy častěji dostávají od rodiny či známých, případně je u nich čtou (38 %). Podíl předplatitelů je u časopisů podobný.

Touha mít přehled převažuje napříč všemi kategoriemi mezi předloženými důvody, proč lidé noviny čtou. S odpovědí „Chci mít přehled“ se bez ohledu na pohlaví, věk nebo vzdělání v každé z těchto kategorií ztotožnilo vždy nejvíce respondentů. Celkově se jedná o tři čtvrtiny respondentů, téměř 25 % z nich pak uvedlo, že je tento důvod vystihuje rozhodně.

Zábava, relax (57 %) je pak na druhém místě. Ani tento důvod nijak respondenty nerozděluje.

Že čtení novin je tradice, zvyk, uváděli častěji muži než ženy (52 % versus 42 %), vysokoškolsky vzdělaní (50 %) spíše než lidé bez maturity (41 %), ale zejména podíl těchto respondentů rostl s jejich věkem: od 32 % v nejmladší věkové kategorii po 61 % pro dotázané ve věku 65 let a více.

Na výzkumu agentura Boomerang Communication spolupracovala s firmou DataCollect metodou CAWI. Zúčastnila se ho tisícovka respondentů.

Autor:

Stýská se mi po vystupování s Hanou Hegerovou, řekl Malásek Za scénou

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Policie odkryla identitu pachatele, který hrozil střelbou na českých školách

Zásahové jednotky na soutěži likvidovaly gang i toxickou látku.

„Pražská policie právě zjistila identitu pachatele, který na Twitteru hovořil o hrozbě střelbou ve školách v Praze....

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

My chceme znovu motýle! Babišův výrok si žije vlastním životem

Andrej Babiš během rozhovoru pro MF DNES telefonoval s ministrem životního...

Když premiér Andrej Babiš přednášel na konci května v pražském Mánesu na výroční schůzi Česko-německé obchodní a...

Přišel čas vzít si naši zemi zpátky, řekl Klaus. Představil hnutí Trikolóra

Václav Klaus mladší představil nové politické uskupení Trikolóra, na snímku se...

Poslanec Václav Klaus mladší představil nové hnutí Trikolóra, které zakládá poté, co ho vyloučila ODS. „Přišel čas vzít...

Sobotní výheň spláchnou bouřky, kroupy a přívalový déšť

Turisty na Karlově mostě v Praze náhlá bouřka s průtrží mračen nepřekvapila....

V sobotu odpoledne se bude Česko dusit vysokými teplotami, podle varování meteorologů v celé republice překročí...

Další z rubriky

Reuters: Nejdůvěryhodnějším portálem je iDNES.cz, tištěným deníkem MF DNES

Logo zpravodajského portálu iDNES.cz

Institut Reuters vydal výroční zprávu o stavu a vývoji médií ve 38 zemích světa. Zpráva mimo jiného konstatuje, že se v...

Židovské obce kritizují poslance za nominaci Semína do Rady ČTK

Předseda Akce D.O.S.T. Michal Semín předává protestní nótu na americkém

Federaci židovských obcí se nelíbí nominace Michala Semína ze spolku Akce D.O.S.T do Rady ČTK. Podle ní vystupuje...

Vinnetou, Hospoda, Chalupáři. Letní televize mají stále stejné zbraně

Mahulena Bočanová, Josef Větrovec, Jiřina Bohdalová a Vladimír Menšík v seriálu...

Česká televize v létě opráší seriálové Chalupáře, Prima klasické indiánky s Vinnetouem, Nova své sitcomy Hospoda či...

Najdete na iDNES.cz