„Již delší dobu pozorujeme vzrůstající počet zákazníků operátorů placené televize a jako mediální zastupitelství tematických televizních stanic nás zajímalo, proč jsou ochotni za sledování televize platit a kolik vlastně za služby operátorů placené televize běžně utrácejí.
Z našeho průzkumu pro Atmedia index vyplývá, že ze všech českých televizních diváků jich 54 procent za sledování televize platí a hlavním důvodem je možnost sledovat i ty televizní stanice, které nejsou dostupné v rámci pozemního vysílání. Často jsou to různé tematické televizní stanice, ať už filmové, seriálové nebo dokumentární,“ okomentoval výsledky průzkumu ředitel marketingu společnosti Atmedia Pavel Müller.
Doplnil, že druhým nejčastěji uváděným důvodem je možnost sledovat televizní pořady zpětně. „Ukazuje se, že i čeští diváci chtějí stále častěji sledovat své oblíbené pořady, kdy chtějí a na jakém zařízení chtějí. Důležitá je pro ně také HD kvalita televizního vysílání, která se umístila na třetím místě nejčastěji uváděných důvodů,“ upozornil Müller.
Možnost zpětného zhlédnutí pořadů uvedlo 37 procent dotázaných a vyšší HD kvalitu ocenilo 32 procent respondentů.
Už polovina českých domácností přešla k placené televizi, zjistil výzkum |
„Měsíčně za služby operátorů placené televize platí čeští diváci nejčastěji mezi 300 až 399 korunami. Existuje ovšem i významná skupina platících diváků, kteří chtějí sledovat prémiové kanály z nejvyšších balíčků a jsou ochotni za ně utrácet pravidelně 500 korun a více. Takových platících diváků je téměř jedna čtvrtina,“ doplnil Müller.
Průzkum ukázal i to, že 71 procentům respondentů, kteří nechtějí placenou televizi, stačí nabídka televizních stanic z pozemního vysílání. Za příjem televizních stanic pak nechce platit 63 procenta respondentů, kteří uvedli, že za televizi neplatí, a pro 40 procent z nich je placená televize drahá.
Pro využití volně šířeného vysílání stačí platit koncesionářské poplatky České televizi, tedy 135 korun měsíčně.
„V tuzemsku má velice silnou pozici Česká televize, která přináší vynikající obsah, od zpravodajského po sportovní, dětský nebo vlastní seriálovou či filmovou tvorbu, což v okolních zemích, kde má placenou televizi většina domácností, není obvyklé,“ uvedl pro iDNES.cz ředitel televize Telly Vlado Rusnák.
V Německu sleduje televizní stanice prostřednictvím satelitních, kabelových nebo IPTV operátorů 98 procent domácností, v Rakousku je to 94 procent a na Slovensku 88 procent. Z okolních zemí se České republice nejvíce blíží Polsko, kde má placenou televizi 64 procent domácností.
Průzkum v rámci projektu Atmedia index realizovala společnost Nielsen Admosphere.
Televizní sledovanost byla loni nejvyšší za 24 let peoplemetrového měření. Lidé starší 15 let strávili před obrazovkou průměrně tři hodiny a 59 minut, což je nárůst o 43 minut.