„Po deseti letech nás všechny čeká velká změna v podobě nového prezidenta a stejně jako celá česká společnost vnímáme tuto událost i my v Monitoře. Rozhodli jsme se proto zapojit s tím, co umíme nejlépe, a nabídnout široké veřejnosti naše otevřená data a možnost podívat se na prezidentskou volbu i trochu jinou optikou,“ popsal CEO Monitora Media Tomáš Berger.
Doplnil, že závěry si však musí každý udělat sám. „Projekt Mediálního obrazu si neklade za cíl hodnotit vystoupení jednotlivých kandidátů, ani jejich prezentaci v mediálním prostoru,“ poznamenal.
Součástí projektu je i rozšířené srovnání šesti nejzmiňovanějších kandidátů, které zahrnuje to, s jakým sentimentem jsou v médiích prezentováni, přehled zmínek o nich v jednotlivých typech médií i jak si stojí v počtu zmínek na sociálních sítích.
Koho plánujete volit v 1. kole prezidentských voleb?
Tento přehled šesti nejvíce zmiňovaných kandidátů přináší i pořadí deseti médií, která je nejčastěji zmiňují, klíčových slov, která se ve spojení s nimi nejvíce objevují a přehled 40 nejčtenějších článků spojovaných s jejich osobou. Veškerá data jsou uváděna v rozsahu posledních 14 dní a aktualizují se každých 20 minut.
Jak si kandidáti stojí v médiích
Za posledních 14 dní česká média podle projektu Mediální obraz věnují pozornost především jednomu kandidátovi, Andreji Babišovi. Ten získal třetinu všech zmínek v online, tištěných, ale i televizních a rozhlasových médiích. Druhým nejzmiňovanějším kandidátem je Petr Pavel se 14 %. Počet zmínek Andreje Babiše je v absolutních číslech 1,3krát vyšší. Přes 10% hranici se ještě dostala Danuše Nerudová s 12,5 % a Pavel Fischer s 10,0 % zmínek ve všech médiích. Mezi šestici nejzmiňovanějších kandidátů na prezidenta patří ještě Josef Středula a Marek Hilšer. Až sedmým nejvíce zmiňovaným kandidátem na prezidenta je Karel Janeček, který kampaň startoval mezi prvními.
O kandidátech nejaktivněji informuje iDNES.cz
Projekt dále ukázal, že nejaktivnějším médiem, které o jednotlivých prezidentských kandidátech informuje, je zpravodajský portál iDNES.cz. Čtyřem nejmedializovanějším a zároveň v průzkumech volebních preferencí nejvýše postaveným prezidentským kandidátům se věnuje o třetinu více než další média. Druhé v pořadí jsou Parlamentnilisty.cz, následuje Seznamzpravy.cz, webové zpravodajství CNN Prima News, Novinky.cz a Lidovky.cz.
Pavel dál poráží Babiše už v prvním kole, Nerudová posiluje na třetím místě |
Čím méně o jednotlivých kandidátech média píší, tím se snižují rozdíly, upozorňují autoři projektu v tiskové zprávě. U Marka Hilšera nebo Josefa Středuly to nejsou desítky a stovky zmínek jako u mediálně populárnějších kandidátů, ale jednotky a pořadí se tak každodenně mění.
Rozdělení mixu médií podle jejich typu vyznívá téměř totožně pro všechny kandidáty. U každého z nich pokrývají online média necelých 60 % všech mediálních zmínek. Televize, rozhlas i tisk se pohybují okolo hranice 10 až 15 % a zhruba 5 % publicity pokrývají podcasty. Z tohoto vzorce vybočuje Pavel Fischer, u kterého podíl zmínek v podcastech je 1,5 % a zbytek dohánějí právě tradiční média, jako rozhlas, televize a tisk.
Pavel je jediný vážný kandidát, míní Schwarzenberg a nesouhlasí s Kalouskem |
Vyhlášení prezidentské kandidatury Andreje Babiše rezonovalo nejen v médiích, ale i na sociálních sítích. Téměř 250 tisíc sledujících na jeho facebookové stránce je skoro o 200 tisíc více než u ostatních kandidátů. I díky tomu si Babiš drží téměř 70% podíl. S velkým odstupem a 12 % ze všech zmínek je za ním Petr Pavel a s 11 % drží dvoucifernou hodnotu Danuše Nerudová. Dohromady si tak podle autorů projektu ukusují přes 90 % prostoru sociálních sítí.