„Ekonomika placeného obsahu nezávislých tvůrců se stále rozvíjí a roste. Zatím to nevypadá, že bychom narazili na její strop,“ uvedla spoluzakladatelka platformy Forendors Denisa Hrubešová.
„Roste průměrná měsíční platba, počet předplácených podcastů i délka předplatného na uživatele. Výrazným rostoucím trendem v roce 2024 byly jednorázové platby za epizodu,“ připojila.
Podle dat platformy Forendors si drtivá většina abonentů (91 %) stále předplácí jednoho tvůrce. Roste ale podíl těch, kteří odebírají dva podcasty, meziročně to je z pěti na osm procent. Nejmenší skupinu tvoří uživatelé s třemi a více předplatnými, jejichž podíl zůstává stabilní na jednom procentu.
Stále rostoucí oblibu placeného obsahu dokládá i prodlužující se průměrná doba předplatného u jednoho tvůrce. Zatímco v roce 2023 to bylo 303 dnů, v roce 2024 stoupl průměr na 362 dnů.
Z dat platformy vyplývá, že se obsah v roce 2024 konzumoval nejvíce v květnu, červnu a srpnu, v roce 2023 to byly květen, říjen a listopad.
„Podcasty se stávají stále více součástí běžného života a oblíbenou volnočasovou aktivitou. Proto je lidé stále více poslouchají i na dovolených. To platí nejen pro nové epizody, ale i pro ty, které posluchači nestihli v předchozích týdnech a měsících,“ vysvětlila Hrubešová.
Rostoucí příjmy tvůrců se neomezují jen na pravidelná předplatná. V roce 2024 vzrostly také jednorázové platby, zatímco v roce 2023 si tvůrci skrze odemykání jednotlivých epizod či exkluzivních sérií vydělali dohromady stovky tisíc korun, v roce 2024 už šlo o jednotky milionů.
Průměrná délka audiovizuálního obsahu se od roku 2021 postupně měnila a ustálila. Zatímco v roce 2021 měl průměrný podcast 60 minut, v roce 2022 to bylo 36 minut, v roce 2023 pak 41 minut a v minulém roce činila průměrná délka 37 minut.
Demografická data pak naznačují, že jsou podcasty stále mírně oblíbenější u žen (55 %) než u mužů (45 %).