V prodeji už je šesté číslo komiksové série Dechberoucí Zázrak, jejímiž autory jsou novinář Petr Macek a kreslíř Petr Kopl. Unikátní je tento počin v mnoha ohledech. Například jde o první ryze českou superhrdinskou komiksovou sérii na pokračování, která se objevila na stáncích, a hlavně se do ní pustil jeden z největších českých mediálních domů. Ten tak zkouší další cesty, kterými by se mohl v budoucnu vydat vydavatelský byznys.
Jak se vašemu komiksu daří? Je o něj zájem?
Informace o prodejích mám zpožděně a nejsou úplně kompletní, protože prodej probíhá na několika místech – částečně v PNS, částečně přes Euromedii v knihkupectvích a komiksových speciálkách, a částečně přímo od nás po SMS a v předplatném. Než se to všechno zkompletuje a doběhne, to chvíli trvá. Ale snad mě ve vydavatelství nezastřelí, když prozradím, že u prvních tří čísel máme prodeje v řádech tisíců. První se uvedlo ve velkém, druhé šlo trochu dolů a třetí zase stouplo. Jsme tak někde pod pěti tisíci prodanými kusy na číslo.
Kdybych to hodnotil jako knihu, řekl bych: úspěch. Jako magazínový měsíčník spíš nic moc.
Hodnoťte to, prosím, jako knihu, protože časopis to není. Je to komiksový seriál, který obsahuje jenom jeden příběh, který ale, jako v každém správném seriálu, na konci graduje a slibuje pokračování v následujícím čísle. Zároveň má pokaždé samostatnou epizodu, která se do konce každého dílu vyřeší. Pro mě a mediální dům CNC je to ale primárně experiment, který u nás nemá obdoby. Jasně, je tu Čtyřlístek a ABC, byly tu Rychlé šípy nebo Saudkovy komiksy, ale sešitovka amerického střihu, s měsíční periodicitou, která má jednoho ústředního hrdinu - a tady přímo superhrdinu ve stylu Supermana, Spider-mana, Kapitána Ameriky a dalších slavných postav podobného druhu - je tu něco naprosto nového. Vlastně se pokoušíme vytvořit trh pro něco tohoto druhu ryze českého a originálního. Myslím, že jsme už úspěšně pronikli mezi české a slovenské čtenáře komiksů, protože Euromedia má distribuci i na Slovensku, ale je tu potenciál širší veřejnosti, kterou stále ještě můžeme oslovit. Je to prostě experiment, jestli to vůbec půjde.
Jaké jsou reakce tradičních českých fanoušků komiksů?
Stojatou vodu českých komiksáků jsme dost rozbouřili, což považuji za pozitivní. Nikoho Zázrak nenechal chladným a nejspíš jsme komunitu ortodoxních fandů rozdělili na ty, co nás absolutně nenávidí a ty, co nás milují a drží nám palce. Ono je to dost těžké. My jsme si s kreslířem Petrem Koplem splnili sen, který tu má spousta lidí už pětadvacet let a nikdo se do toho zatím nedokázal pustit. Chyběly jim ambice, drzost, sebedůvěra, možnosti. Oč hůř, že já jsem v komiksové branži začátečník, sám říkám, že pouze na návštěvě. To asi hodně lidí popudilo. Nejvíc nás tak nesnáší samotní - někteří - autoři komiksů. Podezírám je, že je za tím v mnoha případech, bohužel, závist. S tím ale nic nenaděláme. Byl bych raději, kdyby nám to natřeli nějakým konkurenčním projektem, než planými řečmi. Čímž ovšem nechci říci, že všechno děláme ideálně. Jak jsem řekl, je to pro Česko nový žánr, a tak se i my, autoři, učíme z vlastních chyb a za pochodu. Cítíme ale kolem sebe hlavně hodně podpory, za kterou děkujeme.
Autor a jeho superhrdina (Foto: CNC)
V komiksu jste nováček, ale kolem fantastiky se pohybujete dlouho. Psal jste nejen knihy ze sci-fi série Mark Stone, ale dokonce jste napsal i knihu z univerza Star Treku.
Ve skutečnosti jsem se k fantastice dostal náhodou. Dělal jsem produkčního a měl na starosti PR filmu Choking Hazard, kde jsem se seznámil s legendami české fantastiky jako jsou Štěpán Kopřiva, Jiří Walker Procházka, Vlado Ríša či Ondřej Neff. Psal jsem už předtím, ale od nich nebo z jejich směru přišla řada impulsů, inspirací a příležitostí. Na druhou stranu, vždycky jsem se zároveň držel mimo tuto komunito trošku stranou, nechci být zaškatulkovaný v jednom žánru…
Koneckonců jste hlavně bulvární novinář.
Ano, to jsem. Pracuji v tomhle vydavatelství dohromady nějakých dvanáct let, jen s dvouletou přestávkou na televizi Nova, a vlastně celou svou novinářskou kariéru se věnuji světu celebrit.
Celebrity a komiks jsou přeci jenom něco jiného. Jak jste přemluvil tak velký mediální dům jako je CNC, aby šlo do něčeho tak okrajového jako je komiks?
Na rovinu, nebylo to lehké. Vyrobili jsme s Koplem pilotní číslo a poslali ho přes šéfredaktora Blesku Radka Laina kolečkem lidem ve vedení, kteří mohli rozhodnout o tom, jestli se do toho půjde. Trvalo to několik měsíců a myslím, že se mě někteří už báli potkat na chodbě, protože jsem se jich vždycky ptal, jestli už se na to dívali a jak to vypadá a jestli do toho půjdou.
Na druhou stranu pochybuji, že kdyby si vedení nespočítalo, že to pro CNC má smysl, tak by do toho těžko šli, bez ohledu na to, jak moc otravný bych byl. Samozřejmě, tím, že jsem přišel s tímhle projektem zevnitř a mám tu nějaké zkušenosti, tak to bylo snazší než by to měl někdo z ulice. Myslím tím hlavně díky faktu, že vím, na které dveře zaklepat.
Může se to CNC vyplatit?
Věřím, doufám, že ano. Prodeje nejsou špatné, uvnitř je dostatek reklamy a co mě těší, dokonce od Marvelu, takže si myslím, že by to mohlo finančně skončit v nějakém zisku. Máme schválenou třináctidílnou sérii, s níž skončíme v prosinci, a nejspíš někdy na podzim budeme mít nějaká pořádná čísla, která nám ukáží, jak na tom projekt je.
Když se ale bavíme o zisku, nebude to zřejmě nic převratného. Jak jsem říkal, pro vydavatele je to hlavně experiment, je to součást hledání nových cest, kam by se vydavatel mohl posunout. Neznám v tomhle progresivnější vydavatelství, než je CNC.
Pro nás tvůrce je to pak hlavně zábava a splněný dětský sen. O to je sladší, že nám tady nikdo do obsahu nezasahuje, nikdo nám neříká, co smíme nebo nesmíme. Máme v zásadě absolutní důvěru a volnou ruku.
Předpokládám, že s propagací vám dost pomáhají další tituly CNC.
Samozřejmě. Věnuje se tomu zejména tištěný Blesk a náš web, kam chodí mladší cílovka. Síla CNC je tu jasně vidět. Cokoliv mimo naše tituly je pak už spíš guerillový marketing nás autorů. Máme skvělé výsledky s aktivní komunikací s fanoušky přes Facebook Zázraka. A skvělé je, že nám s propagací pomáhají i nadšení čtenáři.
Petr Macek (1981) – novinář a spisovatel. Dlouholetý redaktor bulvárních deníků Aha! a Blesk. Je autorem knih ze světa francouzské sci-fi série Mark Stone, legendárního světa Star Treku i příběhů s Sherlockem Holmesem.