Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Toshiba

Odložená sledovanost stoupá, výjimkou jsou sportovní přenosy

  • 3
Dlouho platilo, že kdo nechtěl zmeškat v televizi oblíbený pořad, musel sedět v daný čas u obrazovky. Dnes už ale televizory umožňují pořady sledovat i se zpožděním a Češi toho využívají, podle dat společnosti ATO (Asociace Televizních Organizací) takzvaná odložená sledovanost meziročně stoupla dvojnásobně.

„Při meziročním porovnání ledna 2020 (17 minut 45 sekund) s lednem v roce 2021 (34 minut 25 sekund) vidíme bezmála dvojnásobný nárůst odložené sledovanosti během dne, poměrově stejný nárůst je patrný i v měsíci prosinec. Růst odložené sledovanosti se stává trendem poslední doby. Nárůst hodnot je zcela jistě ovlivněn i větším množstvím času stráveným doma vlivem pandemie, nicméně věříme, že divák si vytvoří návyk, který nahraje televizi v jejím budoucím soupeření s internetem,“ uvedla jednatelka ATO Vlasta Roškotová.

Na celkovém podílu sledovanosti televizí se ta odložená podílí zhruba 12 procenty.

Podle statistik roste i počet takzvaných VOD (Video on Demand), tedy videoték, kde si divák může vybrat seriál či film a sledovat ho, kdy se mu chce. Mezi největší světové firmy nabízející VOD patří Netflix a HBO GO, které za loňský rok potvrdily růst počtu zákazníků.

Srovnání streamovacích služeb. Kde za oblíbené televizní seriály ušetříte?

„Největší meziroční nárůst zaznamenalo sledování placených pořadů. Zatímco na jaře roku 2019 uvedla tři procenta tázaných, že si zaplatila za sledování filmů či seriálů přes internet, v roce 2020 to bylo již 10,5 procenta. Nejčastěji sledují placené programy na internetu lidé ve věku 25 až 34 let,“ popsala v listopadu Eva Myšková Skarlandtová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Sport táhne živě

I když trend odložené sledovanosti stoupá, některé pořady chtějí Češi stále sledovat živě. Jde hlavně o zpravodajství a sportovní přenosy. 

„Z našich statistik vyplývá, že na sportovní přenosy se lidé dívají většinou živě, bez ohledu na vysílací čas,“ uvedl Jan Schöppel, marketingový ředitel televize Telly, která se specializuje na sportovní přenosy. V případě sportu sleduje živé přenosy 81 procent diváků, 12 procent si zápas vychutná do druhého dne a zbylých sedm procent si jej pustí z archivu. V případě všech vysílaných kanálů diváci konzumují 66 procent obsahu živě a zbývající se zpožděním nebo z archivu.

Sledovanost televize loni stoupla i u sousedů, nejvíce v Maďarsku

Televizor má v dnešní době 95 procent českých domácností a 30 procent má dva a více přístrojů. Samozřejmostí pak jsou desítky televizních stanic. Odborníci ale upozorňují, že nic se nemá přehánět. Předškolní děti by neměly sledovat televizi déle než hodinu denně, starší zhruba dvě. Ani dospělí by neměli u televizní obrazovky trávit více než tři hodiny denně.

Televizní sledovanost byla loni nejvyšší za 24 let peoplemetrového měření. Lidé starší 15 let strávili před obrazovkou průměrně tři hodiny a 59 minut, což je nárůst o 43 minut. 

Na pravidelných průzkumech sledovanosti ATO spolupracuje s agenturou Nielsen Admosphere. Výsledky měření dokazují, že k televizi jako médiu se lidé nadprůměrně obracejí v dobách, které jsou svým způsobem mimořádné (povodně, volby či covid-19). Televizní obrazovka ale i tak zůstává zdrojem informací i zábavy a je nadále nejsledovanějším mediatypem, se kterým lidé tráví nejvíce času.


Video