"Rekonstrukce státu spouští rozsáhlou veřejnou kampaň, která upozorňuje na snahu znefunkčnit výjimkami jediný zákon na podporu transparentnosti přijatý touto vládou. Součástí kampaně je web Zatmivaci.cz, který zobrazuje autory těchto výjimek ze zákona o registru smluv. Na čtyři nejkřiklavější výjimky potom upozorní od 5. července i plakáty a zhruba tři desítky billboardů v místě regionálních kanceláří poslanců, kteří výjimky navrhli," uvedl v dnešní tiskové zprávě Václav Zeman z platformy Rekonstrukce státu.
Kampaň má být protiváhou lobbingu státních firem a dalších institucí. Poslanci napříč stranami (ČSSD, KSČM, KDU-ČSL, ANO, ODS) podali k 1. červenci 28 návrhů na výjimky z povinnosti zveřejňovat smlouvy pro veřejné instituce. Navrženo je i vynětí státem a městy ovládaných firem, tj. přibližně 300 mld. veřejných prostředků ročně (po odečtení firmy ČEZ, která již výjimku má), včetně například krajských a městských nemocnic. To prosazují zejména Milan Urban (ČSSD) s pomocí Jana Mládka (ČSSD), Václav Snopek (KSČM) a Jan Bartošek (KDU-ČSL).
Poslanci ČSSD podávají výjimky i přesto, že právě vedení ČSSD navrhlo pro zákon pohodlné roční testovací období od 1.7. 2016 do 1.7.2017, kdy je zveřejňování de facto dobrovolné.
Rekonstrukce státu nakoupila venkovní plochy za přibližně 220 tisíc Kč (proplacené faktury se objeví na transparentním účtu). Použila prostředky z darů svých dlouhodobých firemních i inidividuálních partnerů a podporovatelů, včetně prostředků od společnosti Student Agency podnikatele Radima Jančury. Billboardy v Táboře, Českých Budějovicích a okolí Čáslavi se snaží prý s nadsázkou ukázat, že poslanci se ohánějí dobrými úmysly a přitom tajně fakticky podkopávají celý zákon. Řada agentur, například firma BigMedia, odmítla tuto reklamu vylepit.
“Nejsme radikálně proti všem výjimkám, ostatně zákon jich už dnes mnoho obsahuje. Ale v současné panice podávají poslanci nedotažené a zbytečně široké návrhy, které by znovu utajily velkou část toho, co zákon odhaluje,” říká Josef Karlický z platformy Rekonstrukce státu.
“Nejsme rádi, že musíme používat zrovna kampaň na billboardech, které často hyzdí krajinu i předvolební soutěž, ale v tomto případě jsme po 4 letech argumentace vyčerpali prostředky, jak přibrzdit lobbistickou sílu podniků pod správou státu a samosprávy,” dodává Karel Gargulák z organizace Oživení.
Registr smluv byl zvolen podnikateli Zákonem roku 2015. Co přinese zákon, na koho dopadá a kdo má výjimku se můžete dočíst například zde.