ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Organizace vyzvaly ministra školství k posílení mediální výchovy

  • 12
Mediální výchově se ve školách nevěnuje dost času a učitelům často chybí odborná příprava pro výuku. V otevřeném dopisu ministrovi školství Robertu Plagovi to uvádí Platforma pro mediální vzdělávání, která sdružuje organizace, jež se tomuto oboru věnují. Ministerstvo považuje mediální výchovu za důležitou a počítá s jejím posílením.

Zástupci třinácti organizací, mezi nimiž jsou Člověk v tísni, Asociace pro mezinárodní otázky nebo server Manipulátoři.cz, v dopisu, který má ČTK k dispozici, upozorňují, že je mediální výchově věnován velmi malý prostor.

Vyučující nejsou na výuku mediální výchovy dostatečně připraveni, postrádají materiály i metodickou podporu, často se setkávají s nezájmem ze strany vedení škol,“ uvádějí signatáři dopisu.

Připomínají testy školní inspekce, ve kterých úspěšnost žáků základních škol v mediální gramotnosti byla 43 procent a žáků středních škol 50 procent. Podle průzkumu inspekce přitom zhruba tři pětiny žáků tráví většinu svého volného času používáním různých typů médií.

„Jsme přesvědčeni o tom, že je třeba zásadním způsobem změnit přístup relevantních institucí v čele s ministerstvem školství k mediálnímu vzdělávání,“ uvádějí signatáři dopisu. 

Podle nich by ministerstvo mělo například formou metodického doporučení pojmenovat důležitost mediální výchovy a zasadit se o revizi rámcových vzdělávacích plánů, včetně zohlednění mediální gramotnosti. Autoři dopisu vyzývají také k zařazení mediální výchovy do vzdělávání studentů pedagogických fakult a žádají o vypsání grantových výzev pro projekty, které se mediálnímu vzdělávání věnují.

Ministr Robert Plaga podle své mluvčí považuje téma mediální výchovy za velmi důležité. Je připraven se s autory dopisu sejít a probrat s nimi konkrétní opatření, uvedla mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová. 

Doplnila, že s posílením mediální výchovy na základních a středních školách počítá v chystaných změnách vzdělávacích programů a v nové strategii vzdělávání po roce 2020. Podmínkou pro zkvalitnění výuky je podle ní však i zájem ze strany učitelů a podpora vedení školy.

Ministerstvo podle mluvčí již nyní nabízí učitelům různé návody a vzdělávací programy o tom, jak mediální výchovu učit. Pomoci školám s mediální výchovou mohou také například nevládní neziskové organizace, doplnila. Ministr podle Lednové souhlasí s tím, že by se tématu měly věnovat víc i pedagogické fakulty. Na obsah jejich výuky ale podle mluvčí úřad nemá vliv, protože jsou nezávislé.

,

Video