ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Médiím věří 61 procent Čechů, zprávám o covidu čtvrtina, ukázal průzkum

  • 4
Médiím v průměru důvěřuje 61 % Čechů, informacím o koronaviru ale od nich věří jen 26 % lidí. Nejdůvěryhodnějším typem média je stále rádio, kterému věří 73 % lidí, a pak televize s 65 %. Vyplývá to z letošního průzkumu Ami Digital Index, realizovaného společností AMI Digital ve spolupráci s agenturou STEM/MARK.

Sběr dat se uskutečnil letos na vzorku více než 1000 respondentů ve věku od 15 let.

Nejdůvěryhodnějším zdrojem informací o koronaviru byli podle průzkumu lékaři, kterým důvěřuje 84 procent lidí, a dále rodina a přátelé. „Je zajímavé, že v tak odborném tématu jako je pandemie koronaviru lidé více důvěřují svým blízkým než například vědcům. Vládu nebo novináře dokonce v důvěryhodnosti přeskočili i sousedé, tedy většinou cizí lidé bez jakékoliv odbornosti,“ uvedl partner Ami Communications Jan Kučmáš.

Nejlépe hodnoceným médiem v souvislosti s koronavirovým zpravodajstvím je Česká televize, kterou spontánně zmínilo 29 procent lidí a dalších deset procent uvedlo televizi obecně. Tam také Češi získávali informace o pandemii a opatřeních nejčastěji. Alespoň jednou denně si ji za tímto účelem zapnulo 48 procent lidí. 

Dezinformacím o covidu věří 40 procent Čechů na internetu, tvrdí průzkum

Druhým nejčastějším zdrojem informací o koronaviru byly zpravodajské weby, kde je vyhledávalo 39 procent dotázaných. Pět procent lidí důvěřuje webům, které jsou označovány za dezinformační.

„Nárůst důvěry v televizní formát obecně může souviset s tím, že se televiznímu zpravodajství dařilo komunikovat rychle se měnící vládní nařízení a dát dostatek prostoru vědcům a expertům, kteří pomáhali veřejnosti se ve složité situaci snáze orientovat. Nejtěžší pozici měl v tomto období pochopitelně tisk, který nemohl dostatečně pružně reagovat,“ dodal Kučmáš.

Za poslední čtyři roky přibylo lidí, které zprávy nezajímají, odhalil průzkum

Senioři proti zbytku populace důvěřují médiím méně. Největší důvěru mají v rádia (64 procent), vede Český rozhlas

Mladí lidé ve věku 15 až 29 let naopak nejvíc věří sociálním sítím. Nejmenší důvěru v sociální sítě má generace 30 až 44 let, ta naopak ze všech věkových skupin nejvíce důvěřuje tisku (62 procent).

,

Video