Neděle 5. července 2020, Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. července 2020 Státní svátek.

Kvůli „nevyváženému vysílání“ o Ukrajině míří na Českou televizi stížnost o 500 stranách

  9:53aktualizováno  9:57

Neobvykle rozsáhlá a detailně zpracovaná stížnost na zpravodajství České televize o Rusku a Ukrajině má v nejbližších dnech dorazit na adresu Rady České televize. 

Informace o stížnosti i její obsah je k dispozici na prorusky orientovaných webech. Text má přesně 495 stran a zahrnuje rozbor zpravodajství za období dvou let: od 1. února 2014 do konce ledna tohoto roku.

Stížnost je dokonce podle autorů (zatím není jasné čím jménem bude stížnost oficiálně k Radě ČT podána) „výrazně stručnější, než by mohla být“ a „míří na ČT a implicitně i na zbytek mainstreamu“. Na kauzu upozornil web HlidaciPes.org

Nedoložila, ignorovala, tvrdila…

Text zatím oficiálně na Radu ČT nedorazila, zástupci Rady ani České televize proto nemohli věc komentovat.

Řešení stížnosti na vysílání České televize jsou běžnou součástí jednání Rady ČT. Řada z nich se týká právě zpravodajství spojeného s Ruskem. Pětisetstránkový elaborát se ale obvyklým stížnostem vymyká.

Na textu vedle rozsahu zaujme i systematičnost práce, formální kvalita zpracování i to, jaké penzum času muselo zpracování autorovi či autorům zabrat.

Analyzují nejen vysílání jednotlivých pořadů, ale i článku a veřejné debaty, v nichž vystupovali redaktoři České televize.

O řadě stížností na práci zahraničního zpravodajství mluvil například šéf zahraniční redakce ČT Michal Kubal na loňské debatě o českých médiích pořádané společností Post Bellum.

„Ten tlak je enormní. Zdá se, že se někdo cíleně snaží vyhledávat sebemenší chyby, které Česká televize udělala, a vystupuje zcela v souladu s doktrínou ruské propagandy, která říká nemusíte věřit Kremlu, ale byli bychom rádi, kdybyste nevěřili vůbec nikomu,“ řekl Kubal. I tato jeho slova autoři ve stížnosti zmiňují.

Ilustrační foto (zdroj: YouTube)

Stížnost zmiňuje i cizojazyčné studie či reportáže zahraničních (ruských, německých, amerických či britských) televizí, serverů i zpravodajských agentur.

Detailně se například věnuje způsobu referování o anexi Krymu, o sestřelení letadla MH 17, bojích na východní Ukrajině a řadě dalších témat.

V textu se nešetří slovy jako „ČT nedoložila, ignorovala, nepravdivě tvrdila, důsledně bagatelizovala, vytvářela dojem, řádně neinformovala, bez důkazů a v rozporu s fakty“…

Ředitele odvolat…

Autoři předkládají řadu konkrétních případů, v nichž se mělo zpravodajství ČT podle jejich přesvědčení dopustit nejrůznějších pochybení.

Například podle stěžovatelů:

ČT nepravdivě tvrdila, že přítomnost ruských vojsk na Krymu byla čímsi novým, nedovoleným a popíraným, přestože přítomnost trvá již od dob Kateřiny Veliké (tedy více než 200 let) a Krym  si vybojovalo Rusko a nikoli Ukrajina
ČT prý „průběžně nepravdivě tvrdila, že V. Putin popíral činnost nebo dokonce i přítomnost ruských vojsk na Krymu, přestože tvrzení nedoložila…
Borise Němcova ČT vykreslovala v pozitivním světle a absurdně ho označila za vůdce opozice, zatímco ostatní osoby byly vykreslovány spíše negativně atd.

Na závěr autoři Radě České televize doporučují, aby „písemně upozornila generálního ředitele na skutečnost, že ČT ve svém zpravodajství o ukrajinské krizi rozsáhlé porušovala povinnosti, které na ni klade zákon o ČT a Kodex ČT“.

Pokud prý generální ředitel nebude schopen či ochoten podniknout doporučené a případně i jiné kroky, „které jsou nezbytné k ukončení protizákonného jednání, měl by být odvolán”.

Autorem článku je Robert Břešťan z webu HlídacíPes.org – Žurnalistika ve veřejném zájmu.

Autor:

ZANIKLÉ TRATĚ: Po transverzálce v České Lípě zůstal jenom zmar a bezdomovci

  • Nejčtenější

Češi při mluvení myslí jako počítač se sedmi procesory, říká Američan

Gavin Roy je jednatřicetiletý vystudovaný meteorolog. Den po získání doktorátu však s vědou skončil a začal se naplno...

Dva tisíce piv i suši. Jeli jsme prvním žlutým vlakem do Chorvatska

Do chorvatské Rijeky dorazil krátce před desátou dopoledne první přímý spoj RegioJetu. Vlak s kapacitou pro pět stovek...

Otčím, který dostal 22 let za utýrání nevlastního syna, zemřel ve věznici

Vrah lounského batolete, kterého pražský vrchní soud minulý týden poslal na 22 let do vězení, si svůj trest už...

Na životech bělochů nezáleží, napsala pedagožka. Univerzita ji povýšila

Profesorka indického původu z britské univerzity v Cambridgi Priyamvada Gopalová čelí výhrůžkám kvůli aktivitě na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Česku přibylo 260 nakažených za den, podle Vojtěcha nejde o druhou vlnu

V sobotu v Česku přibylo 260 lidí s potvrzenou nákazou koronavirem. Je to největší denní nárůst od 8. dubna. Podle...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Murdochovo vydavatelství zaplatí Rushovi za pomluvu ze sexuálního obtěžování

Australské vydavatelství Nationwide News Ruperta Murdocha prohrálo odvolací soud v případu odškodného oscarovému herci...

Dnes je poslední šance získat iDNES Premium na tři měsíce za korunu

Dnes je poslední šance na výhodné předplatné iDNES Premium. O půlnoci končí akce na tři měsíce za jedinou korunu....

Lotyšsko zakázalo sedm stanic ruské televize RT, vadí mu její šéf

Lotyšsko zakázalo další vysílání Ruskem kontrolované televize RT, dokud šéfem stanice zůstane Dmitrij Kiseljov. Ten se...

Levnější Spotify Duo je v Česku. Vyplatí se jen poctivým posluchačům

Streamovací služba Spotify uvedla tarif Duo na dalších 55 trhů a Česká republika je mezi nimi. Oproti rodinnému...

Najdete na iDNES.cz